Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)  (läst 2057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 915
  • Kön: Man
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #30 skrivet: 24 januari 2019, 05:48:54 »
Radiator fram och radiator retur har samma värde 35.19 grader, kbin -0.19c kbut -1c du har inget delta på radiatorsidan och inte ens 1 grad på kb sidan.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Klejb

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #31 skrivet: 24 januari 2019, 08:05:31 »
Pumpen värmde troligtvis varmvatten när skärmdumpen togs. Därav det låga  :dt:.
 :dt: på radiatorsidan brukar ligga på 6 grader annars.  :dt: på KB ligger just nu på 1.25....inte så bra med andra ord.

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8144
« Svar #32 skrivet: 24 januari 2019, 10:40:57 »
När värmepumpen har löst ut och man inte upptäcker det förrän efter något dygn så går den initialt (några dagar) rätt bra vid återstart. Den verkar må bra av att få vila nått dygn medan elpatronen löst uppvärmningen under tiden. Första dygnet så är det hetgastemperaturer på runt 80 grader vid radiatorvärmning och 90 grader vid varmvattenvärmning. Dygn två så börjar hetgastemperaturen stiga för att efter någon vecka ligga runt 100 grader och löser ut vid dusch vid 113 grader.

Det beror nog, åtminstone delvis, på att när pumpen står still värms borrhålet upp. När sen pumpen startas är köldbäraren varmare än normalt. Varmare köldbärare ger högre tryck i förångaren vilket betyder att köldmediet inte behöver komprimeras lika mycket för att nå ett visst kondenseringstryck. Lägre kompressionsförhållande ger lägre hetgastemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #33 skrivet: 24 januari 2019, 23:21:00 »
Det beror nog, åtminstone delvis, på att när pumpen står still värms borrhålet upp. När sen pumpen startas är köldbäraren varmare än normalt. Varmare köldbärare ger högre tryck i förångaren vilket betyder att köldmediet inte behöver komprimeras lika mycket för att nå ett visst kondenseringstryck. Lägre kompressionsförhållande ger lägre hetgastemperatur.

Jag tänkte också i dom banorna men när jag tittar på KB-temperaturerna (vilket jag förstår är svårt för er på dom suddiga graferna) några timmar efter återstart och efter en vecka så verkar det inte vara att borrhålet har fått vila som är orsaken.

KB-temp några timmar efter återstart:
IN: -1,23 UT: -3,5 =  :dt: 2.27

KB-temp en vecka efter återstart:
IN: -0,5 UT: -1,96 = :dt: 1,46

Värmepumpen blir med andra ord sämre och sämre på att göra sig av med kylan så hålet blir istället varmare ju längre tiden går efter ett längre driftstop. Hetgastempen stiger proportioneligt med det försämrade  :dt: på KB

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8144
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2019, 09:10:15 »
Värmepumpen blir med andra ord sämre och sämre på att göra sig av med kylan så hålet blir istället varmare ju längre tiden går efter ett längre driftstop. Hetgastempen stiger proportioneligt med det försämrade  :dt: på KB

Jag skulle vilja uttrycka det på ett annat sätt. Värmepumpens effekt minskar under tiden den går. Som en följd av det minskar den från berget uttagna effekten. Det gör att deltaT minskar.

Att hetgastemperaturen ökar beror som jag ser det på att det inre läckaget i kompressorn ökar. Det medför minskad effekt och minskat värmeuttag från borrhålet.

Det var väldigt konstig temperatur efter expansionsventilen på första bilden, +7 till +10 grader. Temperaturen efter expansionsventilen måste vara lägre än köldbärartemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2019, 10:41:19 »
Jag skulle vilja uttrycka det på ett annat sätt. Värmepumpens effekt minskar under tiden den går. Som en följd av det minskar den från berget uttagna effekten. Det gör att deltaT minskar.

Att hetgastemperaturen ökar beror som jag ser det på att det inre läckaget i kompressorn ökar. Det medför minskad effekt och minskat värmeuttag från borrhålet.

Det var väldigt konstig temperatur efter expansionsventilen på första bilden, +7 till +10 grader. Temperaturen efter expansionsventilen måste vara lägre än köldbärartemperaturen.

Ja det är nog ett mer logiskt förklaring av vad som händer med KB-temp.
Men hur kan det komma sig att det inre läckaget ökar med tiden och att det tillfälligt läker när kompressorn får vila? Jag har dålig koll på hur en kompressorn är uppbyggd men jag tänker att antingen så läcker det eller så läcker det inte  :-\

Ja tempen efter expansionsventilen på första bilden är allt lite skum. Min sensor sitter intryckt under isoleringen precis efter ventilen. Med tanke på att KB är betydligt kallare så måste det betyda att expansionen sker senare än just i själva expansionsventilen eller? På nästa bild så är temperaturerna mer som dom borde vara antar jag? Alltså att exp ventilen ligger lägre än KB-ut. Å andra sidan så är då hetgastempen allt för hög. Aldrig får man vara nöjd  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme