Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)  (läst 1680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« skrivet: 25 november 2018, 23:49:52 »
Hej!

Vår IVT Bergvärmepump från -98 har börjat krångla. Den larmar för hetgas hög när vi duschar och går väldigt varmt i övrigt. Har läst att det kan bero på brist på köldmedium men synglaset ser bra ut och bubblar endast en kortare stund vid uppstart. Hade en tekniker på plats för ett par år sedan som justerade in pumpen samt fyllde på systemet då det bubblade nästan hela tiden då. Kan det ändå vara köldmediebrist?

Har ett gäng sensorer på pumpen så det går att se lite vad som händer. Se bifogade bilder. Rutan på bild nummer två visar värdena precis när Hetgas hög löser ut. Tempsensorn för hetgas satte jag dit först efter att pumpen började krångla så jag har tyvärr inga värden på denna från innan problemen började.

  • Ett par dagar innan pumpen började krångla så plockade jag bort ett litet element på en toalett som skall renoveras och pluggade rören. Kan det ha lossnat någon smuts som letat sig in i värmeväxlaren och orsakar mina problem?
  • Jag har även observerat att pumpen förbrukar mindre ström nu. Nu ligger den på runt 1900W medan jag vill minnas att den förbrukade runt 2300W tidigare.
  • Delta T på brinen är låg. runt 1 grad. Låg på ca 3 grader tidigare.
  • Jag har gjort rent smutsfiltrena på radiatorkretsen och köldbärarkretsen.
  • Jag har motionerat expansionsventilen genom att skruva den moturs ett varv och sedan tillbaka lika mycket enligt något tips i forumet. Utan resultat.
  • Bubblorna i synglaset försvinner fort efter kompressorstart

Det är väl dags att någon kommer och kollar på pumpen igen men jag tänkte höra om det finns något mer som jag kan testa först. Typ rengöring av värmeväxlaren?

« Senast ändrad: 25 november 2018, 23:58:52 av Klejb »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3700
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #1 skrivet: 26 november 2018, 07:07:51 »
Kondensorn har beläggning på värmeväxlande ytor.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #2 skrivet: 26 november 2018, 07:19:24 »
Hei,

Det er ingen dum idé og anvende en 25 liter kanne med VVS-rens/systemrens på ditt varmeanlegg for få rengjort varmevekslerne. Dersom du ikke har full-filtrering bør du først montere inn et vannfilter fra f.eks Jula, slik at skit og magnetitt blir samlet opp. 
Det er helt klart enklest at din varmepumpe renser seg selv, ved at du bare fyller på rensemiddel på varmesystemet ditt. Dersom du er uheldig, så slår HP pressostaten ut så ofte at du må tilkoble en ekstern sirkulasjonspumpe.
En skikkelig rengjøring av plate-varmevekslere tar flere uker. Det legger seg skit/magnetitt mellom platene inni varmeveksleren, og da får du dårlig virkningsgrad på din varmeveksler. Da stiger gasstemperaturen slik som du har erfart.
1,
Monter filter på VB retur fordi der er vanntemperaturen lavest: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/

Dette filteret er bra: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/bomullsfilter-438010/
2,
https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/rengjoringsmiddel/saneringsvaske---kjemikalietoalett/9814651/

Kjør ditt varmeanlegg som normalt. Bytt filter hver uke. Kjør med kjemikaliene på varmesystemet i ca 30 dager.
« Senast ändrad: 26 november 2018, 07:38:20 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #3 skrivet: 26 november 2018, 08:37:54 »
Differensen KBin/KBut är låg vilket betyder att värmeuttaget från köldbäraren är lågt. Det tillsammans med hög hetgastemperatur tycker jag tyder på att kompressorn är sliten. När pumpen installerades brukade man dimensionera för rätt låg effekt i förhållande till husets maximala effektbehov. Om det är så i det här fallet betyder det att kompressorn har många drifttimmar bakom sig, kanske uppemot 80 000 timmar.

Verkar pumpen ge normal effekt eller behövs tillsatsel vid högre utomhustemperatur än tidigare? Testa gärna med att köra med enbart 6 kW elpatron och jämför temperaturskillnaden värmebärar in/värmebärare ut med den som pumpen ger. Det visar om pumpen ger den effekt den ska ge.

Vore det dålig värmeöverföring i kondensorn eller igensatta flexslangar borde deltaT för köldbäraren vara normala 3 grader men temperaturdifferensen på värmebärare in/ut betydligt större än vad den är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #4 skrivet: 26 november 2018, 09:07:16 »
Att kompressorn drar mindre ström än normalt tycker jag också är ett tecken på inre läckage i kompressorn. Hade problemet varit dålig värmeöverföring i kondensorn skulle den dra mer ström än normalt plus att högtryckspressostaten skulle larma ibland.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #5 skrivet: 26 november 2018, 22:24:36 »
Tack för era svar och idéer!

Ja det går ju inte att utesluta att kompressorn är slut. Pumpen är tyvärr från året innan IVT började med display så jag kan inte utläsa några gångtider eller antal starter men min känsla är att den går många timmar per dygn med många start och stop.

När jag nyss var nere i pannrummet och kollade hur förutsättningarna för en rengöring ser ut så noterade jag att det uppstod bubblor i siktglaset när pumpen gick från att värma varmvatten till radiatorvatten. Är detta normalt eller rör det sig kanske om brist på köldmedium trots allt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #6 skrivet: 26 november 2018, 22:52:21 »
Försvann bubblorna efter ett tag?

Om det är köldmediebrist borde det inte bli problem med för hög hetgastemperatur men jag kan ha fel där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #7 skrivet: 26 november 2018, 23:29:08 »
Ja det slutade bubbla efter någon minut. Glömde skriva det.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #8 skrivet: 27 november 2018, 07:25:10 »
Jeg hadde prøvd med en rengjøring av varmevekslerne. Dersom varmeveksleren på den varme siden er full i skit, så får man ikke avgitt varmen. At hetgass alarmen går når det er varmvann forbruk er indikasjon på dårlig varmeveksling på kondenser.

Jeg hadde samme problemet på min VP når den var 8-9 år gammel. Jeg monterte vannfilter på alle kretsene i 2012, og har ikke hatt problemer siden. Når er min VP 18 år gammel.
« Senast ändrad: 27 november 2018, 07:33:36 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #9 skrivet: 27 november 2018, 09:00:41 »
Ja det slutade bubbla efter någon minut. Glömde skriva det.
I så fall kan det vara så att expansionsventilen behöver lite tid på sig att ställa in sig i ett nytt läge. Trycket i kondensorn ändras när pumpen går över från att göra varmvatten till att värma huset. Jag tror inte att det är köldmediebrist som gör att hetgaslarmet går. Köldmediebrist borde inte ge förhöjd hetgastemperatur.

At hetgass alarmen går når det er varmvann forbruk er indikasjon på dårlig varmeveksling på kondenser.
Det är en möjlighet men det fler orsaker och jag tycker inre läckage i kompressorn är troligare i det här fallet. Dålig värmeöverföring brukar göra att pumpen stannar genom att högtryckspressostaten stoppar innan hetgastemperaturen når larmgränsen men då hetgasgivarna kan visa mycket fel (min visar 5 grader fel, i ett fall här på forumet var det 10 grader felvisning)  kan det nog bli lite hur som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #10 skrivet: 27 november 2018, 10:02:40 »
Låter rimligt att det är expansionsventilen som justerar sig. Man hör på pumpen när växelventilen ställer om. Ungefär som att arbetsmotståndet ändras. Det återgår sedan till det normala när det slutar bubbla. Tycker dock att pumpen över huvud taget går tystare än tidigare. Ungefär som att det är lägre motstånd. Det rimmar ju rätt bra med att den momentana elförbrukningen också är lägre. Jag gissar att man kan jämföra en sliten kompressor med en bilmotor med dålig kompression? Kompression är ju ganska lätt att mäta på en motor men kan en kyltekniker mäta om kompressorn är sliten? Känns som att jag vill utesluta kompressorn innan jag lägger tid på rengöring. Håller på att renovera hemma så jag har inte tid över att lägga på något som är på väg att rasa.
« Senast ändrad: 27 november 2018, 12:44:43 av Klejb »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #11 skrivet: 28 november 2018, 09:36:01 »
Jämförelsen med en bilmotor med dålig kompression stämmer bra. 

En sak man brukar göra som är rätt enkel är att jämföra temperaturskillanden mellan värmebärare in och värmebärare ut när pumpen går och när den går enbart på elpatron med känd effekt. Nu blir väl lite komplicerat i det här fallet då elpatronen verkar finnas i en kasett utanför pumpen och det kanske saknas temperaturgivare på rätt ställe. Om det går att sätta på kontakttermometrar på lämpliga ställen kanske metoden kan fungera ändå. Kan man inte få till det är det nog kyltekniker som gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #12 skrivet: 28 november 2018, 23:15:21 »
Jag har en givare som sitter på Värmebäraren innan elkassetten, en som sitter på Radiator Fram och en på Radiator Retur. Så det du efterfrågar borde gå att utläsa. Kan just nu inte utläsa temp på returen efter att pumpen värmt varmvatten. Kan dock flytta en givare om det är viktigt. Har väl 10 st i pumpen tror jag.

Värmer radiatorvatten utan tillskott:
  • VB: 37,13
  • Rad Retur: 30,56
  • Delta T: 6,57
Den orkar dock inte upp i önskad temp utan tillskottet går in efter ett tag
Delta T på köldbäraren strax över en grad  :-\

Värmer radiatorvatten endast tillskott 6 kW
Edit: har uppdaterat värdena nedan.
  • VB: 40,50
  • Rad Retur: 33,0
  • Delta T: 7,5



Bifogar en graf från ikväll, varifrån ovanstående värden är hämtade. Den gråa kurvan visar elförbrukningen. Bilderna blir lite suddiga när dom förminskas av forumet. Hoppas att det funkar ändå. Annars får jag testa att minska ner storleken manuellt.

(Återigen...tack för engagemanget!  :) )

« Senast ändrad: 29 november 2018, 09:02:32 av Klejb »

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #13 skrivet: 29 november 2018, 00:10:29 »
Typ rengöring av värmeväxlaren?

YES!
Det er definitivt tiltaket som har lavest kostnad, men du må montere vannfilter først, for å samle opp skiten  tummenupp tummenupp
Uten vannfilter, så blir varmeveksleren smussig igjen.
« Senast ändrad: 29 november 2018, 00:12:05 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #14 skrivet: 29 november 2018, 06:49:21 »
Typ rengöring av värmeväxlaren?

YES!
Det er definitivt tiltaket som har lavest kostnad, men du må montere vannfilter først, for å samle opp skiten  tummenupp tummenupp
Uten vannfilter, så blir varmeveksleren smussig igjen.

Ja jag kommer nog att testa detta snart  ;) Har redan ett magnetitfilter på kretsen sedan ett par år tillbaka. Men det tar ju bara magnetit som sagt...och har bara suttit på i 2 av pumpens 20 år.
Men jag behöver rengöra båda värmeväxlarna eller? Hur får jag in rengöringmedlet i kretsen?  Sc:,h

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #15 skrivet: 29 november 2018, 07:02:19 »
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/

Du lager til en overgang, slik du får tilkoblet på framledningen. Så drenerer du ut på retur.
Du stopper cirk.pump mens du pumper inn rengjøringsmiddelet.

Det som er problemet med varmevekslerne er at det er mange kjøleplater som ikke får vanngjennomstrømning fordi det samler seg opp rostpartikler.  Jeg veiledet en kompis som hadde samme problemet som deg, og han holdt på med rengjøring i ca 30 dager før det stoppet å komme partikler fra varmeveksleren.

Den absolutt beste metoden for å rengjøre varmevekseler er å koble av vannrørene og anvende en sirkulasjonspumpe som du kobler rett inn på varmeveksleren. Da kan du også flushe motsatt retning (motstrøm), men da bler det el.drift for å holde varme i din bolig.
« Senast ändrad: 29 november 2018, 07:22:19 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3700
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #16 skrivet: 29 november 2018, 08:02:40 »
Med 6 kW tillskott:
6 kW / (37,0°-31,4°) = 1,07 kW/°

Kompressordrift:
1,07 kW x 6,57° = 7,03 kW

Din värmepump ger 7 kW med kompressor.

Med tanke på att den förbrukar 1,9 kW så är det en bra värmepump d.v.s. den har COP 3,7.


Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #17 skrivet: 29 november 2018, 08:57:11 »
Med 6 kW tillskott:
6 kW / (37,0°-31,4°) = 1,07 kW/°

Kompressordrift:
1,07 kW x 6,57° = 7,03 kW

Din värmepump ger 7 kW med kompressor.

Med tanke på att den förbrukar 1,9 kW så är det en bra värmepump d.v.s. den har COP 3,7.

Såg att jag var trött när jag räknade igår men det upptäckte du. Har ändrat deltat nu. Kan ha varit fel mätvärden också så jag tog ut nya.
Det ger att kompressorn ger 5,2kW med ett cop på 2,76. Om jag räknar rätt. Inte katastrof i alla fall. Återstår att få ner hetgastempen och upp KB delta t. Dags att skaffa manometerställ kanske?  :) Räcker det med ett dubbelställ? Såg att det gick att köpa för 500:-
« Senast ändrad: 29 november 2018, 09:10:30 av Klejb »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3700
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #18 skrivet: 29 november 2018, 09:39:04 »
Lägg pengarna på en ny värmepump istället.

Jag tror Roland har rätt i den teori han presenterat. Din värmepump har gjort sitt och bör pensioneras.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #19 skrivet: 29 november 2018, 09:58:07 »
Man ser också på lutningen på temperaturkurvan för varmvattnet att pumpen ger mindre än 6 kW. Det brantare lutning på kurvan när elpatronen är inkopplad än när pumpen går. Fick pumpens effekt till under 4 kW men det är ett osäkert värde. Är det inre läckage ska det öka när kondensortrycket ökar så det är rimligt att effekten minskar när pumpen gör varmvatten.

Med tanke på att pumpen drog 2,3 kW en gång i tiden bör det vara en pump på 7-8 kW som nu ger 5,2 kW. Tycker det inte är meningsfullt att försöka göra något. Är kompressorn sliten kan inga åtgärder göra den bättre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #20 skrivet: 29 november 2018, 10:49:34 »
Den ursprungliga effekten skall ha varit 7,5kW. Bra uppskattat.

Har noterat att pumpen förbrukar 2,4 kW vid uppstart men det sjunker fort i takt med att hetgas temp stiger. Verkar ju stämma med Rolands teori.

Ja alternativet ny pump finns så klart med på listan över lösningar. Fått offert på 160k för ny pump och borrning av extra hål. Har 110 meter idag. En summa man inte vill lägga ut i onödan för ett enkelt fel men måste man så måste man. Verkar ju inte vara ett enkelt fel i det här fallet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #21 skrivet: 29 november 2018, 14:53:21 »
110 meter är för lite till en pump på 7,5 kW med dagens priser på el och borrning. För 20 år sedan var elen billigare i förhållande till värmepump och borrhål. Därför snålade man lite på hårdvaran och accepterade en högre elförbrukning än vad man gör idag. Det var optimalt då.

Det därför vara värt att fundera på om inte pumpen ska vara något nummer större. Det var förr vanligt att dimensionera för 50% av husets maximala effektbehov. Det är för lågt idag. Nu är finns det de som siktar på 100%. Ska fossil- och kärnkraften avvecklas kan det bli mycket dyr el kalla dagar i januari och februari. Att behöva elpatron då är inte så roligt. Man bör tänka ett antal år framåt när man ska köpa ny värmepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #22 skrivet: 29 november 2018, 15:09:28 »
110 meter är för lite till en pump på 7,5 kW med dagens priser på el och borrning. För 20 år sedan var elen billigare i förhållande till värmepump och borrhål. Därför snålade man lite på hårdvaran och accepterade en högre elförbrukning än vad man gör idag. Det var optimalt då.

Det därför vara värt att fundera på om inte pumpen ska vara något nummer större. Det var förr vanligt att dimensionera för 50% av husets maximala effektbehov. Det är för lågt idag. Nu är finns det de som siktar på 100%. Ska fossil- och kärnkraften avvecklas kan det bli mycket dyr el kalla dagar i januari och februari. Att behöva elpatron då är inte så roligt. Man bör tänka ett antal år framåt när man ska köpa ny värmepump.

Håller helt med dig. Önskar att de hade tänkt lite mer långsiktigt när det begav sig. När det blir ny pump så kommer det göras ordentligt.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #23 skrivet: 05 december 2018, 22:40:33 »
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/

Du lager til en overgang, slik du får tilkoblet på framledningen. Så drenerer du ut på retur.
Du stopper cirk.pump mens du pumper inn rengjøringsmiddelet.

Det som er problemet med varmevekslerne er at det er mange kjøleplater som ikke får vanngjennomstrømning fordi det samler seg opp rostpartikler.  Jeg veiledet en kompis som hadde samme problemet som deg, og han holdt på med rengjøring i ca 30 dager før det stoppet å komme partikler fra varmeveksleren.

Den absolutt beste metoden for å rengjøre varmevekseler er å koble av vannrørene og anvende en sirkulasjonspumpe som du kobler rett inn på varmeveksleren. Da kan du også flushe motsatt retning (motstrøm), men da bler det el.drift for å holde varme i din bolig.

Har funderat lite. Min första tanke var att jag inte hade tid att genomföra Per O:s förslag pga. annan renovering hemma. Att lägga den tiden på något som bara kanske fungerar kändes inte motiverat om pumpen ändå kanske är sönder. Men sen tänkte jag vidare och nu funderar jag ändå på en spolning av systemet. Dels för att det faktiskt KAN lösa mina problem men framför allt för att det skulle kännas skönt att spola ur systemet INNAN en ny pump installeras. Om det inte visar sig att spolningen löser mitt nuvarande problem vill säga. Tycker ni att jag tänker rätt? Är det motiverat?

Några frågor till Per O (Eller någon annan som har bra svar)


Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #24 skrivet: 06 december 2018, 20:22:11 »
Hei,

Det anvendes tilsvarende rensemiddel på båtmotorer (kjølesystem -rens). Du har rensemiddelet på i ett par uker. Når det ikke er mer partikler i ditt varmesystem må du flushe ut med vann.
Jeg har 3 stk Jula filter, som har vært i drift på mitt varmeanlegg i 6 år. Filterhuset skal ha max. 40 celcius. Filteret må derfor monteres på retur linjen.

Jula filteret slipper ingen partikler igjennom filteret.

Magnetitt filteret ditt har ingen "mekanisk filter, men en magnet som holder partiklene. Det er ingen filter element. Mine varmevekslere var fulle i store rustpartikler og det tar tid før de løsner.
« Senast ändrad: 06 december 2018, 20:30:21 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #25 skrivet: 06 december 2018, 20:30:36 »
Hei,

Det anvendes tilsvarende rensemiddel på båtmotorer (kjølesystem -rens). Du har rensemiddelet på i ett par uker. Når det ikke er mer partikler i ditt varmesystem må du flushe ut med vann.
Jeg har 3 stk Jula filter, som har vært i drift på mitt varmeanlegg i 6 år.

Jula filteret slipper ingen partikler igjennom filteret.

Magnetitt filteret ditt har ingen "mekanisk filter, men en magnet som holder partiklene.

Tack för svar!
Då vet jag vad jag nog vad jag ska leta efter.
Ja filter är kanske inte rätt ord för min Flamcovent men jag vet hur den fungerar och att den absolut inte tar bort alla partiklar.
Men det känns ju tryggt att dina filter suttit i 6 år! Såg lite plastigt ut men det är ju å andra sidan inga större tryck det handlar om. Bara att hoppas att plasten inte åldras allt för snabbt bara.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #26 skrivet: 06 december 2018, 20:57:12 »
Om det är så mycket magnetit i systemet att det påverkar värmeöverföringen i kondensorn (vilket jag inte tror) finns det ett annat problem också. Det kommer in syre i systemet. Magnetit bildas när järnet reagerar med syre. Man bör då också kontrollera att det inte finns ej diffusionstäta plastslangar i systemet. Man bör också fråga sig om det har varit frekventa påfyllningar av radiatorvatten. Magnetitbildning betyder att järn korroderar någonstans så det är inget man vill ha även om man kan slippa de omedelbara effekterna av det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #27 skrivet: 06 december 2018, 21:16:25 »
Om det är så mycket magnetit i systemet att det påverkar värmeöverföringen i kondensorn (vilket jag inte tror) finns det ett annat problem också. Det kommer in syre i systemet. Magnetit bildas när järnet reagerar med syre. Man bör då också kontrollera att det inte finns ej diffusionstäta plastslangar i systemet. Man bör också fråga sig om det har varit frekventa påfyllningar av radiatorvatten. Magnetitbildning betyder att järn korroderar någonstans så det är inget man vill ha även om man kan slippa de omedelbara effekterna av det.

Har under de senaste två åren bytt en del radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om ca 100m2 av husets totala 260m2. Har även tillfälligt haft bort någon radiatorer och återmonterat denna igen. Så en hel del vatten har tömts och fyllts sista tiden. Kan det bero på detta i så fall? Golvvärmeslangen skall dock vara diffusionstät.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #28 skrivet: 07 december 2018, 01:32:59 »
Hei,

Her står det en del nyttig informasjon. Jeg har også en slik Trio 10 for å ha kontroll på "syre i systemet".
http://www.rorprodukter.se/pdf/Elysator_trio.pdf
http://www.rorprodukter.se/varme/elysator/korrosionsskydd_elysator_trio_10--5641451

« Senast ändrad: 07 december 2018, 01:36:00 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #29 skrivet: 23 januari 2019, 23:19:07 »
Hej igen!

Har inte gjort så mycket åt Värmepumpen förutom att ta in några offerter på byte och borrning. Den tuffar på hyfsat men man får vara beredd på att den löser ut när man duschar. Dock så har jag noterat att problemet med för varm hetgas byggs upp under en längre tid. När värmepumpen har löst ut och man inte upptäcker det förrän efter något dygn så går den initialt (några dagar) rätt bra vid återstart. Den verkar må bra av att få vila nått dygn medan elpatronen löst uppvärmningen under tiden. Första dygnet så är det hetgastemperaturer på runt 80 grader vid radiatorvärmning och 90 grader vid varmvattenvärmning. Dygn två så börjar hetgastemperaturen stiga för att efter någon vecka ligga runt 100 grader och löser ut vid dusch vid 113 grader.

Grafen nedan visar tiden 21-30 dec. Alltså nästan 10 dagar. Under större delen av den här perioden var vi inte hemma och förbrukade såldes inget varmvatten. Inomhustemperaturen var sänkt till 17 grader. Utomhustemperaturen (grön) var lägre i början av perioden är i slutet.

Grafen visar att när hetgastemperaturen (gul) kryper uppåt så sjunker elförbrukningen (grå) nedåt, från 2,3kW till 1,9kW. Man ser också att :dt: på Köldbäraren sjunker också ner till drygt en grad.

Bekräftar detta beteende era teorier ovan eller dyker det upp andra tankar? Kan det vara så att expansionsventilen kärvar men på något sätt lossnar när pumpen får vila en längre tid? Vild gissning. ???


Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 808
  • Kön: Man
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #30 skrivet: 24 januari 2019, 05:48:54 »
Radiator fram och radiator retur har samma värde 35.19 grader, kbin -0.19c kbut -1c du har inget delta på radiatorsidan och inte ens 1 grad på kb sidan.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #31 skrivet: 24 januari 2019, 08:05:31 »
Pumpen värmde troligtvis varmvatten när skärmdumpen togs. Därav det låga  :dt:.
 :dt: på radiatorsidan brukar ligga på 6 grader annars.  :dt: på KB ligger just nu på 1.25....inte så bra med andra ord.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #32 skrivet: 24 januari 2019, 10:40:57 »
När värmepumpen har löst ut och man inte upptäcker det förrän efter något dygn så går den initialt (några dagar) rätt bra vid återstart. Den verkar må bra av att få vila nått dygn medan elpatronen löst uppvärmningen under tiden. Första dygnet så är det hetgastemperaturer på runt 80 grader vid radiatorvärmning och 90 grader vid varmvattenvärmning. Dygn två så börjar hetgastemperaturen stiga för att efter någon vecka ligga runt 100 grader och löser ut vid dusch vid 113 grader.

Det beror nog, åtminstone delvis, på att när pumpen står still värms borrhålet upp. När sen pumpen startas är köldbäraren varmare än normalt. Varmare köldbärare ger högre tryck i förångaren vilket betyder att köldmediet inte behöver komprimeras lika mycket för att nå ett visst kondenseringstryck. Lägre kompressionsförhållande ger lägre hetgastemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #33 skrivet: 24 januari 2019, 23:21:00 »
Det beror nog, åtminstone delvis, på att när pumpen står still värms borrhålet upp. När sen pumpen startas är köldbäraren varmare än normalt. Varmare köldbärare ger högre tryck i förångaren vilket betyder att köldmediet inte behöver komprimeras lika mycket för att nå ett visst kondenseringstryck. Lägre kompressionsförhållande ger lägre hetgastemperatur.

Jag tänkte också i dom banorna men när jag tittar på KB-temperaturerna (vilket jag förstår är svårt för er på dom suddiga graferna) några timmar efter återstart och efter en vecka så verkar det inte vara att borrhålet har fått vila som är orsaken.

KB-temp några timmar efter återstart:
IN: -1,23 UT: -3,5 =  :dt: 2.27

KB-temp en vecka efter återstart:
IN: -0,5 UT: -1,96 = :dt: 1,46

Värmepumpen blir med andra ord sämre och sämre på att göra sig av med kylan så hålet blir istället varmare ju längre tiden går efter ett längre driftstop. Hetgastempen stiger proportioneligt med det försämrade  :dt: på KB

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2019, 09:10:15 »
Värmepumpen blir med andra ord sämre och sämre på att göra sig av med kylan så hålet blir istället varmare ju längre tiden går efter ett längre driftstop. Hetgastempen stiger proportioneligt med det försämrade  :dt: på KB

Jag skulle vilja uttrycka det på ett annat sätt. Värmepumpens effekt minskar under tiden den går. Som en följd av det minskar den från berget uttagna effekten. Det gör att deltaT minskar.

Att hetgastemperaturen ökar beror som jag ser det på att det inre läckaget i kompressorn ökar. Det medför minskad effekt och minskat värmeuttag från borrhålet.

Det var väldigt konstig temperatur efter expansionsventilen på första bilden, +7 till +10 grader. Temperaturen efter expansionsventilen måste vara lägre än köldbärartemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2019, 10:41:19 »
Jag skulle vilja uttrycka det på ett annat sätt. Värmepumpens effekt minskar under tiden den går. Som en följd av det minskar den från berget uttagna effekten. Det gör att deltaT minskar.

Att hetgastemperaturen ökar beror som jag ser det på att det inre läckaget i kompressorn ökar. Det medför minskad effekt och minskat värmeuttag från borrhålet.

Det var väldigt konstig temperatur efter expansionsventilen på första bilden, +7 till +10 grader. Temperaturen efter expansionsventilen måste vara lägre än köldbärartemperaturen.

Ja det är nog ett mer logiskt förklaring av vad som händer med KB-temp.
Men hur kan det komma sig att det inre läckaget ökar med tiden och att det tillfälligt läker när kompressorn får vila? Jag har dålig koll på hur en kompressorn är uppbyggd men jag tänker att antingen så läcker det eller så läcker det inte  :-\

Ja tempen efter expansionsventilen på första bilden är allt lite skum. Min sensor sitter intryckt under isoleringen precis efter ventilen. Med tanke på att KB är betydligt kallare så måste det betyda att expansionen sker senare än just i själva expansionsventilen eller? På nästa bild så är temperaturerna mer som dom borde vara antar jag? Alltså att exp ventilen ligger lägre än KB-ut. Å andra sidan så är då hetgastempen allt för hög. Aldrig får man vara nöjd  ;)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme