Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)  (läst 2058 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« skrivet: 25 november 2018, 23:49:52 »
Hej!

Vår IVT Bergvärmepump från -98 har börjat krångla. Den larmar för hetgas hög när vi duschar och går väldigt varmt i övrigt. Har läst att det kan bero på brist på köldmedium men synglaset ser bra ut och bubblar endast en kortare stund vid uppstart. Hade en tekniker på plats för ett par år sedan som justerade in pumpen samt fyllde på systemet då det bubblade nästan hela tiden då. Kan det ändå vara köldmediebrist?

Har ett gäng sensorer på pumpen så det går att se lite vad som händer. Se bifogade bilder. Rutan på bild nummer två visar värdena precis när Hetgas hög löser ut. Tempsensorn för hetgas satte jag dit först efter att pumpen började krångla så jag har tyvärr inga värden på denna från innan problemen började.

  • Ett par dagar innan pumpen började krångla så plockade jag bort ett litet element på en toalett som skall renoveras och pluggade rören. Kan det ha lossnat någon smuts som letat sig in i värmeväxlaren och orsakar mina problem?
  • Jag har även observerat att pumpen förbrukar mindre ström nu. Nu ligger den på runt 1900W medan jag vill minnas att den förbrukade runt 2300W tidigare.
  • Delta T på brinen är låg. runt 1 grad. Låg på ca 3 grader tidigare.
  • Jag har gjort rent smutsfiltrena på radiatorkretsen och köldbärarkretsen.
  • Jag har motionerat expansionsventilen genom att skruva den moturs ett varv och sedan tillbaka lika mycket enligt något tips i forumet. Utan resultat.
  • Bubblorna i synglaset försvinner fort efter kompressorstart

Det är väl dags att någon kommer och kollar på pumpen igen men jag tänkte höra om det finns något mer som jag kan testa först. Typ rengöring av värmeväxlaren?

« Senast ändrad: 25 november 2018, 23:58:52 av Klejb »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3748
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #1 skrivet: 26 november 2018, 07:07:51 »
Kondensorn har beläggning på värmeväxlande ytor.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #2 skrivet: 26 november 2018, 07:19:24 »
Hei,

Det er ingen dum idé og anvende en 25 liter kanne med VVS-rens/systemrens på ditt varmeanlegg for få rengjort varmevekslerne. Dersom du ikke har full-filtrering bør du først montere inn et vannfilter fra f.eks Jula, slik at skit og magnetitt blir samlet opp. 
Det er helt klart enklest at din varmepumpe renser seg selv, ved at du bare fyller på rensemiddel på varmesystemet ditt. Dersom du er uheldig, så slår HP pressostaten ut så ofte at du må tilkoble en ekstern sirkulasjonspumpe.
En skikkelig rengjøring av plate-varmevekslere tar flere uker. Det legger seg skit/magnetitt mellom platene inni varmeveksleren, og da får du dårlig virkningsgrad på din varmeveksler. Da stiger gasstemperaturen slik som du har erfart.
1,
Monter filter på VB retur fordi der er vanntemperaturen lavest: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/

Dette filteret er bra: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/bomullsfilter-438010/
2,
https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/rengjoringsmiddel/saneringsvaske---kjemikalietoalett/9814651/

Kjør ditt varmeanlegg som normalt. Bytt filter hver uke. Kjør med kjemikaliene på varmesystemet i ca 30 dager.
« Senast ändrad: 26 november 2018, 07:38:20 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #3 skrivet: 26 november 2018, 08:37:54 »
Differensen KBin/KBut är låg vilket betyder att värmeuttaget från köldbäraren är lågt. Det tillsammans med hög hetgastemperatur tycker jag tyder på att kompressorn är sliten. När pumpen installerades brukade man dimensionera för rätt låg effekt i förhållande till husets maximala effektbehov. Om det är så i det här fallet betyder det att kompressorn har många drifttimmar bakom sig, kanske uppemot 80 000 timmar.

Verkar pumpen ge normal effekt eller behövs tillsatsel vid högre utomhustemperatur än tidigare? Testa gärna med att köra med enbart 6 kW elpatron och jämför temperaturskillnaden värmebärar in/värmebärare ut med den som pumpen ger. Det visar om pumpen ger den effekt den ska ge.

Vore det dålig värmeöverföring i kondensorn eller igensatta flexslangar borde deltaT för köldbäraren vara normala 3 grader men temperaturdifferensen på värmebärare in/ut betydligt större än vad den är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #4 skrivet: 26 november 2018, 09:07:16 »
Att kompressorn drar mindre ström än normalt tycker jag också är ett tecken på inre läckage i kompressorn. Hade problemet varit dålig värmeöverföring i kondensorn skulle den dra mer ström än normalt plus att högtryckspressostaten skulle larma ibland.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #5 skrivet: 26 november 2018, 22:24:36 »
Tack för era svar och idéer!

Ja det går ju inte att utesluta att kompressorn är slut. Pumpen är tyvärr från året innan IVT började med display så jag kan inte utläsa några gångtider eller antal starter men min känsla är att den går många timmar per dygn med många start och stop.

När jag nyss var nere i pannrummet och kollade hur förutsättningarna för en rengöring ser ut så noterade jag att det uppstod bubblor i siktglaset när pumpen gick från att värma varmvatten till radiatorvatten. Är detta normalt eller rör det sig kanske om brist på köldmedium trots allt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #6 skrivet: 26 november 2018, 22:52:21 »
Försvann bubblorna efter ett tag?

Om det är köldmediebrist borde det inte bli problem med för hög hetgastemperatur men jag kan ha fel där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #7 skrivet: 26 november 2018, 23:29:08 »
Ja det slutade bubbla efter någon minut. Glömde skriva det.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #8 skrivet: 27 november 2018, 07:25:10 »
Jeg hadde prøvd med en rengjøring av varmevekslerne. Dersom varmeveksleren på den varme siden er full i skit, så får man ikke avgitt varmen. At hetgass alarmen går når det er varmvann forbruk er indikasjon på dårlig varmeveksling på kondenser.

Jeg hadde samme problemet på min VP når den var 8-9 år gammel. Jeg monterte vannfilter på alle kretsene i 2012, og har ikke hatt problemer siden. Når er min VP 18 år gammel.
« Senast ändrad: 27 november 2018, 07:33:36 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #9 skrivet: 27 november 2018, 09:00:41 »
Ja det slutade bubbla efter någon minut. Glömde skriva det.
I så fall kan det vara så att expansionsventilen behöver lite tid på sig att ställa in sig i ett nytt läge. Trycket i kondensorn ändras när pumpen går över från att göra varmvatten till att värma huset. Jag tror inte att det är köldmediebrist som gör att hetgaslarmet går. Köldmediebrist borde inte ge förhöjd hetgastemperatur.

At hetgass alarmen går når det er varmvann forbruk er indikasjon på dårlig varmeveksling på kondenser.
Det är en möjlighet men det fler orsaker och jag tycker inre läckage i kompressorn är troligare i det här fallet. Dålig värmeöverföring brukar göra att pumpen stannar genom att högtryckspressostaten stoppar innan hetgastemperaturen når larmgränsen men då hetgasgivarna kan visa mycket fel (min visar 5 grader fel, i ett fall här på forumet var det 10 grader felvisning)  kan det nog bli lite hur som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #10 skrivet: 27 november 2018, 10:02:40 »
Låter rimligt att det är expansionsventilen som justerar sig. Man hör på pumpen när växelventilen ställer om. Ungefär som att arbetsmotståndet ändras. Det återgår sedan till det normala när det slutar bubbla. Tycker dock att pumpen över huvud taget går tystare än tidigare. Ungefär som att det är lägre motstånd. Det rimmar ju rätt bra med att den momentana elförbrukningen också är lägre. Jag gissar att man kan jämföra en sliten kompressor med en bilmotor med dålig kompression? Kompression är ju ganska lätt att mäta på en motor men kan en kyltekniker mäta om kompressorn är sliten? Känns som att jag vill utesluta kompressorn innan jag lägger tid på rengöring. Håller på att renovera hemma så jag har inte tid över att lägga på något som är på väg att rasa.
« Senast ändrad: 27 november 2018, 12:44:43 av Klejb »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #11 skrivet: 28 november 2018, 09:36:01 »
Jämförelsen med en bilmotor med dålig kompression stämmer bra. 

En sak man brukar göra som är rätt enkel är att jämföra temperaturskillanden mellan värmebärare in och värmebärare ut när pumpen går och när den går enbart på elpatron med känd effekt. Nu blir väl lite komplicerat i det här fallet då elpatronen verkar finnas i en kasett utanför pumpen och det kanske saknas temperaturgivare på rätt ställe. Om det går att sätta på kontakttermometrar på lämpliga ställen kanske metoden kan fungera ändå. Kan man inte få till det är det nog kyltekniker som gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #12 skrivet: 28 november 2018, 23:15:21 »
Jag har en givare som sitter på Värmebäraren innan elkassetten, en som sitter på Radiator Fram och en på Radiator Retur. Så det du efterfrågar borde gå att utläsa. Kan just nu inte utläsa temp på returen efter att pumpen värmt varmvatten. Kan dock flytta en givare om det är viktigt. Har väl 10 st i pumpen tror jag.

Värmer radiatorvatten utan tillskott:
  • VB: 37,13
  • Rad Retur: 30,56
  • Delta T: 6,57
Den orkar dock inte upp i önskad temp utan tillskottet går in efter ett tag
Delta T på köldbäraren strax över en grad  :-\

Värmer radiatorvatten endast tillskott 6 kW
Edit: har uppdaterat värdena nedan.
  • VB: 40,50
  • Rad Retur: 33,0
  • Delta T: 7,5



Bifogar en graf från ikväll, varifrån ovanstående värden är hämtade. Den gråa kurvan visar elförbrukningen. Bilderna blir lite suddiga när dom förminskas av forumet. Hoppas att det funkar ändå. Annars får jag testa att minska ner storleken manuellt.

(Återigen...tack för engagemanget!  :) )

« Senast ändrad: 29 november 2018, 09:02:32 av Klejb »

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #13 skrivet: 29 november 2018, 00:10:29 »
Typ rengöring av värmeväxlaren?

YES!
Det er definitivt tiltaket som har lavest kostnad, men du må montere vannfilter først, for å samle opp skiten  tummenupp tummenupp
Uten vannfilter, så blir varmeveksleren smussig igjen.
« Senast ändrad: 29 november 2018, 00:12:05 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #14 skrivet: 29 november 2018, 06:49:21 »
Typ rengöring av värmeväxlaren?

YES!
Det er definitivt tiltaket som har lavest kostnad, men du må montere vannfilter først, for å samle opp skiten  tummenupp tummenupp
Uten vannfilter, så blir varmeveksleren smussig igjen.

Ja jag kommer nog att testa detta snart  ;) Har redan ett magnetitfilter på kretsen sedan ett par år tillbaka. Men det tar ju bara magnetit som sagt...och har bara suttit på i 2 av pumpens 20 år.
Men jag behöver rengöra båda värmeväxlarna eller? Hur får jag in rengöringmedlet i kretsen?  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme