0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min GT9 är också alltid högre än min GT1. Jag har rengjort silen & kör yttre CP på 3 & inre på 2. Men skillnaden består även om jag kör inre på 1.Alla element är vidöppna.Har lagt till ett lager aluminiumfolie runt givaren ( GT1 ) & isolerat den ytterligare utöver det som rörisen isolerade, men ändå, ständigt lägre temp än GT9.Är det dags att ringa rörisen nu & be dom byta?
Är det ett ettrörssystem?I så fall så kan man bli tvungen att sätta en backventil på bypassen eftersom en del ettrörssystem har ett väldigt flödesmotstånd.
Citat från: Jocke montör skrivet 15 februari 2006, 18:11:40Är det ett ettrörssystem?I så fall så kan man bli tvungen att sätta en backventil på bypassen eftersom en del ettrörssystem har ett väldigt flödesmotstånd.Varför monterar man inte alltid en backventil i bypassen?Kostnaden kan ju inte vara den avgörande faktorn, eller?
JockeNu vet jag inte riktigt vad ett ettrörssystem är för något, men kan tänka mig att alla elementen sitter i serie i ett sådant. I så fall är det inte ett ettrörssystem eftersom det grenar ut sig både lite här & där.Om jag roar mig med att titta runt lite på t.ex husdata så verkar det inte ovanligt att GT9 har högre temp än GT1. Men det känns som om det blir lite svårt att optimera om man inte vet vilka givare som stämmer och vilka som ljuger... pieceVar får man tag i silverpasta? Ska jag kanske ringa installatören & be honom smeta dit lite eller ska givaren klara sig utan? Min installatör smetade inte heller dit nån pasta.
Den behövs bara i vissa ettrörssystem. I övriga fall så vill man att möjligheten för cirkulationen ska kunna backa i bypassen ska finnas.
Citat från: Jocke montör skrivet 15 februari 2006, 20:57:28Den behövs bara i vissa ettrörssystem. I övriga fall så vill man att möjligheten för cirkulationen ska kunna backa i bypassen ska finnas.När vill man kunna få backflöde genom bypassen? ...
Jocke:Det skiljer inte så mycket 1/2 - 1 grad, men alltid till GT9's fördel.Värmepumpen är en HT+C9:a & yttre CP'n en standard Grundfos UPS 25-40 130. Jag har som sagt provat både med VPn's CP på 1 & 2 men alltid med den yttre på 3.piece:sån pasta har jag nog liggande i nån låda... ska prova jag med.
Efter en halv tub silverpasta och lite rörisolering så tycks GT1 stå på 0,1 gr mer än GT9 Märkligt att man själv ska behöva hålls med sådant här.Undrar just hur min kurva funkar nu, dags att ändra igen lagom som allt funkade bra
Citat från: Carl N skrivet 15 februari 2006, 22:01:39Citat från: Jocke montör skrivet 15 februari 2006, 20:57:28Den behövs bara i vissa ettrörssystem. I övriga fall så vill man att möjligheten för cirkulationen ska kunna backa i bypassen ska finnas.När vill man kunna få backflöde genom bypassen? ... För att klara mindre flödesvariationer i värmesystemet utan att högtryckspressostaten löser ut.Normalt sett vill man ha lika eller större flöde vid värmedrift