0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har problem med min externa cirkulationspump (bypasen)Det verkar som om vattnet grå åt fel håll i bypasen. Lika varmt vatten på utgående vatten som tempen i hela bypasledningen. Pumpen funkar annars bra inga larm. DeltaT ca 6-7 grader på varma sidan. Har strypt bypasen, svagt flöde igenom men åt fel håll när v-pumpen kör ut värme i systemet. När varmvatten tillverkas går vattnet det åt rätt håll. Tillskott av el vid ca -10 graderKör den externa cirkpumpen på läge 3 den interna i pumpen på 1. Vad göra?
Kolla tempen på GT1 och GT9GT9 skall ej vara högre än GT1 för då backar flödet i bypassen.Med en inställning på 3 på yttre cirk och 1 på inre borde det vara omöjligt nästan.Om det inte är ettrörs eller väldigt trögt värmesystem alt. för liten yttre cirkpump.
Du It Muppen, ser att du har -8.2 grader ute nu? Var bor du? Här i kungliga huvdstaden är det 5 grader varmare!/APappaledig It Mupp
Citat från: Jocke montör skrivet 10 februari 2006, 22:40:55Kolla tempen på GT1 och GT9GT9 skall ej vara högre än GT1 för då backar flödet i bypassen.Med en inställning på 3 på yttre cirk och 1 på inre borde det vara omöjligt nästan.Om det inte är ettrörs eller väldigt trögt värmesystem alt. för liten yttre cirkpump.Jag har ingen bypass såvitt jag vet i min installation, men ändå har jag ett högre värde på GT9 än på GT1 Varför?Edit: Hmm iaf sitter ingen extra extern cirkpump, finns det 2 st för VB inne i pumpen tro?Edit igen: 1,3-1,4 grader högre på GT9