0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser ut som låga tryckfall.Vad har du för värde på 09-04 ?/D
Logg på intermittent drift av CP med 09-0d satt till 1
Vad för volym har du på radiatorkretsen ?Vilket delta D på värmebäraren ?Blir förvånad över den snabba ökningen av framledningen.Prova att öka 09-04 till 4 /D
Ditt system ser ut att ha låga tryckfall. Även en reducering av cirkulationspumpens hastighet resulterar i fortfarande höga flöden. /D
Ok, vad betyder det? Trodde det var bra att ha litet tryckfall i kretsen?Värmepumpen klarar ju av att reducera flödet vid värmeproduktion. Då ska den klara av att göra det även när inte kompressorn jobbar?
Absolut kan den det tekniskt men logiken är inte utformad på det sättet.I ditt fall så behöver du sätta en strypning på returen vid värmepumpen för att få ner flödet om du störs av ljudet. Och naturligtvis öppna så mycket som möjligt vid radiatorerna så du sänker hastigheten över ventilerna./D
Ok, nu får jag ner flödet om jag introducerar ett tryckfall på returen på ca 41kPa (!) vid 17,5l/min. Se graf som nu även inkluderar differenstrycket över STAD'n.Skulle behöva få ner flödet en bit under 15l/min för att bli av med suset men stryper jag ännu mer får jag ett väldigt högt ljud från STAD'n. Inte rimligt att behöva strypa så mycket.Du skriver "logiken är inte utformad på det sättet". I mina ögon verkar det vara fel på logiken och det behöver åtgärdas.Om inte, får du gärna förklara för en okunnig varför jag behöver introducera ett tryckfall på över 41kPa i radiatorkretsen för att inte få ett för högt flöde när det inte ens finns ett värmebehov. Mvh/Nicklas
Min motfråga är snarare vad för effektbehov du har i din fastighet ?Vart har du ljudet någonstans ?/D
Skulle tro att effektbehovet är ca 10-11kw vid DUT. Fast förstår inte vad det har med problemet att göra? CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov.Ljudet hörs ungefär lika mycket i alla radiatorer.
Ja, hade flödet varit 20l/min vid en utetemperatur på -17gr (DUT) samtidigt som kompressorn gick hade det varit ok. Suset hade vi fått leva med de få gånger det är så kallt.Nu är flödet ca 21l/min (utan extra strypning på returen) när kompressorn inte går. Så är det väldigt ofta när det är 9gr ute som det är nu.Uttrycker jag mig så otydligt? "CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov"