0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Begränsningen av flödet vid sampling fungerar såhär:Maskinen kan lämnas ostrypt: = 100 % av cirk pump hastighet = inställning "0"Eller begränsas vid all drift inställning "1-4" och då är begränsningen 20/30/40/50 % av maximal hastighet (ej av flödet)Alternativt inställning "5-8" som endast gäller vid sampling (kompressor av/cirk pump på) med samma begränsning som ovan.Vid uppstart så kräver kompressorn minst 8 liter / minut. Om begränsningen är för hårt satt så att flödet blir under 8 liter p.g.a. begränsning så kommer maskinens skyddslogik varva upp cirkulationspumpens hastighet till max för att övervinna tryckfallet i radiatorkretsen.Prova med olika begränsningar (5 - och se vad för flöde du får med de olika inställningarna. Stäng av VV produktion under tiden så går det fortare att se vad som händer i värmekretsen.Det spelar ingen roll om cirk pump är satt till kontinuerlig eller intermittent i detta fall.MvhDaikin
Tack Daikin_ !Nu börjar jag förstå lite vad som händer.Eftersom jag inte justerat in värmekurvan ännu (är troligtvis lite hög) så har jag termostater på ett fåtal radiatorer där vi har solinstrålning och i sovrum. När jag sätter begränsningen till 8 så kan nog flödet gå under 8l/min vid vissa tillfällen. Om CP då varvar upp till max är det inte konstigt att vi får sus i radiatorerna.Har nu testat att sätta den till 7 och öppna några termostater fullt och nu håller sig CP lugn än så länge.Varför måste den varva upp till max? Går det inte att få den att varva upp så mycket som behövs för att nå exempelvis 15l/min?Vi vill troligtvis ha termostater på en del radiatorer framöver. Antar att det behövs en arbetstank med extern CP då?Hur ska en sådan kopplas till Daikin-pumpen? Finns det några rekommenderade inställningar att göra och behöver jag flytta framledningsgivaren?Räcker 100l eller behövs 200l ?Mvh/Nicklas
Viss skulle det kunna bero på att CP går på min-hastighet men då tycker jag att den borde variera lite mer.
Om flödet som maskinen jobbar med är lägsta tillåtna så kommer maskinen inte sänka flödet om delta T inte uppnås.Delta T är en önskan och inte ett absolut värde.Om maskinen inom sitt arbetsområde inte kan nå delta T så kommer den inte att följa detta börvärde.Troligtvis så jobbar maskinen redan med låg kompressorfrekvens och kan inte sänka effekten mer, därav så går den ner till lägsta flöde./D
Hej!Jag håller inte med om att det är fel, med det menar jag inte att suset inte existerar.Q = JouleQ/t = Joule per tidsenhet eller Wattm = massam/t = massa per tidsenhet (massflöde)dT= deltatemperaturc = specifik värmekapacitetQ = m x c x dTQ/t = m/t x c x dTm = Q/t / (c x dT)13kW = 0,388 (l/s) x 4,18 (kj/kg*k) x 8 (t1-t2)c är i detta fall konstant och likaså delta. Vill du kunna få ut 13kW så är flödet 23,32 l/min och då spelar det inte längre någon roll att du har ett temporärt flöde runt 20l.
Du sa att termostaterna är fullt öppna, vilka ventiler var det som sitter?
Hur som helst så tror jag ditt system är för stypt, kontrollera så att alla ventiler verkligen är öppna och då menar jag inte termostat huvudet utan inställt KV-värde på ventilen.
All stress och mycket jobb gör att man ibland skriver fel.Jag svarade fel på flödesbegränsningen.Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.5-8 , samma som ovan fast i sampling.Sorry/D
upplever samma problem med höjning av cirkulationen vid on/off.intressant att se dom kurvorna. jag kör cp intermittent. skulle vara intressant att se hur kurvor blir om du kan tänka dig att göra en ändring för cp en kortare tid.
Var försiktig med stressen! Jag har själv varit nära att "gå in i väggen" men tog tag i problemet i tid.Ändrade nu 09-0d till 1 och gjorde en ny mätning. Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende vad jag kan se.Mvh/Nicklas