0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejSkippa oscillioscopet, ta en meter slang och proppa igen den ena änden med en mässingsplugg, ställ slangen med ploggen neråt, fyll slangen med brine och ta sen en ohm-mätare och mät motståndet, skriv upp resultatet.Nu går du ut och mäter motståndet genom kollektorslangens brine.om du sen dividerar kollektorslangens motstånd med motståndet du fick i 1 meters slangen.Svaret blir ungefärligt antal meter.MVHMesser
Är resistansen konstant med varierande tryck? I botten av ett borrhål blir ju trycket ganska avsevärt, så det kanske inte blir ett linjärt förhållande?
Citat från: tipo874 skrivet 14 februari 2006, 09:53:36Är resistansen konstant med varierande tryck? I botten av ett borrhål blir ju trycket ganska avsevärt, så det kanske inte blir ett linjärt förhållande?Nu leder ju varken rent vatten eller ren etanol elektricitet...
Citat från: Ridax skrivet 14 februari 2006, 16:27:53Nu leder ju varken rent vatten eller ren etanol elektricitet...Jorå, leder men dåligt. För väl köra med högspänning. 10kV?Det kan bli spännande. Kanske bättre med sonar?
Nu leder ju varken rent vatten eller ren etanol elektricitet...
Men nu måste jag erkänna att jag gärna ser att det hålls liv i denna intressanta tråd, och att det framkommer nya och ännu bättre idéer, även av det skälet att jag själv har en liten sådan där misstanke som jag skulle vilja få utredd. (Liten=20 m) Och min anläggning är i full drift, och ingen annan kund att utreda förväxling med.Så brainstorma på!!!
Annars kan man ju mäta upp tryckfallet över KB kretsen och jämföra med tryckfallet per meter i 40 slang.
Ett alternativ kanske är att kolla temperaturen hos brinen när VP:n går?Jag ser ju tydligt hur temperaturen sjunker efter att brinen snurrat ett varv i kollektorn, och om jag vet flödet så borde det vara enkelt att räkna ut volymen/längden.