Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Energiförbrukning, före-efter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Energiförbrukning, före-efter (läst 7867 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ergu
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
ergu
«
skrivet:
02 februari 2006, 22:27:39 »
Citera
Jag sitter precis och följer upp två månaders drift med min XE9DKE. Förbrukningen har inte sjunkit det minsta, faktum är att den har faktiskt stigit ca 5kWh/dag under december och januari. Då jämför jag med samma period förra året. Under perioden snittar jag på ca 88kWh/dygn. Efter värmepumpsinstallationen så har jag kunnat stänga av 5st element i mitt 1,5 plans hus. Övervåningen verkar helt hopplös, där måste jag ha elementen på.
Min fråga: Har någon annan gjort vp-installation samt kollat/jämfört förbrukningen? Skulle vara intressant att se lite siffror!
Mvh Ergu
Loggat
marnyk
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 95
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
marnyk
SV: Energiförbrukning, före-efter
«
Svar #1 skrivet:
02 februari 2006, 23:43:03 »
Citera
Jag har XE9 sedan somras. Min prognos pekar på att pumpen kommer att betala sig på mindre än 3 år. Från sommarn har förbrukningen minskat ca 6MWh jämfört med tidigare år.
Loggat
Juke05
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
Juke05
«
Svar #2 skrivet:
02 februari 2006, 23:50:22 »
Citera
Jag har i december och januari haft 30% lägre elförbrukning jämfört med samma tid förra året. Det är lika med lite drygt 700 kwh/månaden.
Verkar konstigt att du inte fått ner förbrukningen?
Man börjar ju undra om du har A/C på
Loggat
Luttrad Panasonicägare
TNT
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
TNT
«
Svar #3 skrivet:
03 februari 2006, 12:18:14 »
Citera
Förra vintern var ganska så mild, vad jag kan minnas. Dvs det finns ju ganska många faktorer som spelar in
Loggat
mulpac
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 112
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
mulpac
«
Svar #4 skrivet:
03 februari 2006, 12:25:44 »
Citera
Jag har fått ner förbrukningen rejält när jag jämför förbrukningen de månader jag haft den installerad med samma period tidigare år och har skrivit en del om det här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5409.new.html#new
Loggat
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.
fogsvans
Expert på värmepump
Antal inlägg: 224
Karma +0/-0
fogsvans
«
Svar #5 skrivet:
03 februari 2006, 14:08:41 »
Citera
Jag har haft en E9DKE sedan i somras och än så länge pekar allt på att investeringen kommer betala sig på något mer än ett år. Slå det, den som kan!
/M
Loggat
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.
David_Q
Kan värmepumpar
Stad/land: Sthlm
Antal inlägg: 143
Karma +0/-0
Kön:
David_Q
«
Svar #6 skrivet:
03 februari 2006, 16:37:01 »
Citera
Använd sökfunktionen på forumet så ska du se. Kolla i loggningsdelen av forumet.
Loggat
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.
ergu
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
ergu
«
Svar #7 skrivet:
04 februari 2006, 01:12:32 »
Citera
Vad kan min höga förbrukning bero på? Jag har nu stängt av VP och kör enbart på mina direktverkande elelement, detta ser inte ut att förändra något, förbrukningen har varit densamma senaste två dagarna, precis som utetemp.
Jag börjar misstänka att något är sjukt med VP!? Borde inte 5 st element visa en viss skillnad i förbrukning beroende på om de är av eller på!?
Kan något vara knasigt inställt?
// Ergu
Loggat
jockefors
Gäst
jockefors
«
Svar #8 skrivet:
06 februari 2006, 00:25:24 »
Citera
hej
testa att slå av alla elradiatorer å kör bara pumpen...
har du ett hus som inte är fetstort eller e isolerat som en skolåda så bör ju pumpen klara av att värma kåken till ca -15 grader i alla fall om den e frisk...
låt säga att en e9a bör ju i alla fall fixa ett hus på ca 80-100m2 om du har en vettig planlösning ,min e 12 klarar i princip av mitt hus på egenhand ner till-15 utan problem
huset mitt e ca 120 m2 stort
Loggat
Riddaren
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 61
Karma +0/-0
Överdimentionera din värmepump
Riddaren
«
Svar #9 skrivet:
06 februari 2006, 15:43:22 »
Citera
Slå av samtliga element och eventuella värmegolv på nedrevåningen med brytaren.
Har du inte ändrat något annat sen förra året, tex värme i garage eller föråd ? eller ökat varmvatten-förbrukningen
Hur mycket förbrukar ni för hushålls-el samt varm-vatten,per dygn ?
mvh Anders
«
Senast ändrad: 06 februari 2006, 15:46:32 av Riddaren
»
Loggat
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3 m3 ved i per år. Har även ett garage på 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per år.. Fördelat såhär 6000kw för vv och hushållel, 2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme
J-O
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
J-O
«
Svar #10 skrivet:
06 februari 2006, 20:08:02 »
Citera
Mät temperaturen med vanlig termometer och jämför skillanden mellan kalluftsintaget ovanpå innedelen av pumpen och den varmluft som kommer ut. Bör vara 15-20 grader lite beroende på fläkthastighet och utomhustemperatur en stund efter avfrostning. Om du inte har någon större temperaturskillnad värmer inte pumpen. Om det bara kommer varmluft en kort stund efter avfrostning kan det bero på att sluttemperaturen har uppnåtts på värmepumpens termostat. Därefter värmer elementen om dom är högre ställda. Höj till 22-23 grader och se om pumpen värmer hela perioden. Stäng av elementen med brytaren.
Loggat
ergu
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
ergu
«
Svar #11 skrivet:
06 februari 2006, 23:26:19 »
Citera
Jag har en relativt ny kåk från 97, Hjältevadshus, botten på 90m2 och övervån på ca 60m2. Problemet med att få upp värmen på övervåningen är fortfarande kvar, jag måste stödja med elementen där. På nedervåningen har jag helt och hållet stängt av dessa, föutom i tvättstuga och på dass pga att dörrarna hålls stängda (har ett litet nyfiket energiknippe på 2 ben).
Dessvärre har jag lite dålig koll på förbrukning i övrigt. Men jag kan se att sommarmånaderna så ligger vi på en förbrukning på ca 10kWh/dag. Det är ju varmvatten samt hushållsel.
Senaste dagarna har jag analyserat detta lite mer, börjar nästan misstänka att det kanske är många bäckar små som gör att jag inte ser någon skillnad. Vi har tex alltid 2 motorvärmare med kupefläkt som går, tvättmaskin och diskmaskin går oftare.
Jag tror att jag skall dyka lite djupare i detta en gång till. Tack för många bra svar och synpunkter, fortsätt gärna!
Loggat
Intruder@1400
Expert på värmepump
Stad/land: Örebro län
Antal inlägg: 381
Karma +0/-0
Kön:
Intruder@1400
«
Svar #12 skrivet:
07 februari 2006, 21:12:03 »
Citera
Hej ergu
Har en e9 och sparde knappt 5000 kwh 2005 samt att vi
har höjt komforten inne minst ett par grader.
/Klasse
Loggat
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.
Dr. SiC
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 93
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Dr. SiC
«
Svar #13 skrivet:
08 februari 2006, 09:58:31 »
Citera
Vet inte var du bor, men det är en rejäl skillnad på utetemp dec-jan jämfört med förra året. I år har vi haft den längsta vinterperioden (under 0 i snitt antar jag) sen -70 talet här i Göteborg. Förra vintern cyklade jag till jobbet ända till början på februari då det blev för kallt. Hela dec-jan var det ca +5 hela tiden, inte en enda köldknäpp.
Loggat
Mayer
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Mayer
«
Svar #14 skrivet:
13 februari 2006, 23:03:16 »
Citera
har fått min räkning på elen för januari med E9 igång fiR:87kr mer än med bara elelement jämfört med januari 2004.Skönt att den är nermonterad för med den förbrukningen kan det nog vara
billigere och varmare att använda elelement.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1020
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
VictorHus13
Smurfen.
Josth
Mike
wengen69
Totning
ghupost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info