0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min gamla Toshiba från 2006 hade 55 grader när den fungerade. Nu la den av och delar gick sönder. Så jag köpte en Mits FH35.Men tycker att det är bara ljummet utblås. Mätte med en digital termometer sond 3 cm från utblåset och det mäter 46 grader när pumpen är inställt på max som är 31 grader och max fläkt.Det var 20 grader som installerade.Tempen ute är -2 grader.Inte godkänt tycker jag. Byta till annan modell eller är den kass? Vad har ni för temp ?
Vadå OK? 45 grader vid -2 är inte vad jag hade förväntat mig. Sen kan du skriva vilka formler som helst Näpp, accepterar inte att den ger 10 grader lägre temp än Toshiban.Vadå luftflöde. Det klagar jag inte på likvärdigt med Toshiban. Dét är tempen som är kassEfter avfrostning så är den varmast varefter det sedan avtar rejält, ända ned till 42.Vid lägre fläkthast så blir tempen något högre.Antingen får dom fixa detta eller byter jag till annan modell!
Återigen: Blir det kallt i huset med nya värmepumpen?Math does not lie.Effekt är i det här fallet ett mått på den förflyttade luftmassans energiinehåll och temperaturskillnaden mellan rummet och utblåset.Har kollat runt litegrann bland äldre Toshibapumpar och din gamla Toshiba-pump med "trolig maximal maxeffekt" om 6.7kW hade nog ett mycket lägre luftflöde, högre utblåstemperatur och därmed sämre COP än din nya Mitsubishi.Allt är OK! I promise, huset ditt kommer hålla sig varmt!
Toshiban var en Ras B13 GKVB.Så med Mitsun så måste jag ha högre oväsen(mer fläkt) än toshiban bara för att den levererar 10 grader kallare luft?Det gillar jag inte.Förstår fortf inte varför en ny pump har 10 grader lägre temp? Verkar inte rimligt. Jag föredrar lägre fläkt men högre utblåstemp.Nej varmare är det inte med nya pumpen. Kanske för tidigt att säga.Vad skall man välja om man vill ha högre utblåstemp då?HAr läst och hört at 50 grader är ett bra riktmärke. Under det accepterar jag ej
Kör max temperatur och sänk fläkthastigheten ett snäpp, mät temperaturen, sänk ett snäpp, mät temperaturen, osv. Det borde höja utblåstemperaturen om pumpen har bra styrsystem.Annars har för mig att det ska finnas en funktion som heter hyper heating, powerful mode, eller nåt sånt.Är det verkligen kallt i huset med Mitsubishin?
Nu har den gått i 6 timmar. 17.2 grader enligt verisure larm temp sensor.Nja, inte är det nåt vidare. Och bara -3 ute.Varför väser den i 10 sec med 20 sec intervaller?
Jag mätte min pump nu, -10 grader ute, inkommande 22 utblås 54 Alltid maxhastighet på fläkten.
Tågråttan har 22°C inne till sin FH35:a22 vs 54 = 32°C dT 100% fläkt17°C inne hos T.S ger 17 vs 44-46 = 27-29°C dT 100% fläktTyp 10-20% skillnad, kan vara inom "mätosäkerheten".. är fortfarande inte helt övertygad att den är ett måndagsex. Men stort observandum att det endast är 17°C inne efter 6h... :
Den var igång vid 2 tiden idag. Installerad. Nu mäter jag 17.2 på ovanvåningen. Den sitter i trapphuset ca 3 Meyer ifrån mätpunkter. Ingående luft ovan pumpen är 21.Nu var installationen inte riktigt gjord av 20 gradet. Alldeles för nära taket. Ca 3 cm. Kan det påverka?