0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mkt intressant tråd. Installerade min F2120-16 med SMO40 strax före jul. Då pumpen i dagsläget är överdimensionerad får jag givetvis problem med start/stop. Efter att läst tråden igår har jag skjutit min kompressorkurva till typ -15,-5. vad jag kunnat notera går den inte lägre än 40Hz. Vid något tillfälle har den begärt 36 men inte utför det. Pumpen drar då ca 1700 W och levererar ca 6600 W värme runt nollan ute. Levererad effekt blir givetvis för hög, huset är stort men nytt och välisolerat. Pumpen arbetar mot en Borötank på 1000L varav de nedre ca 300 litrarna används som värmebuffert/volymförstorare då huset bara har GV.Det ser ut som att era pumpar är nere och vänder runt 30 Hz. Det hade varit önskvärt i mitt fall också. Någon som vet om lägsta frekvens skiljer mellan pumparna?Jag stoppade in en USB för loggning igår. Ska bli spännande att se om jag kan utläsa något ur den.Någon annan som har monterat värmemätare? och har koll på flöden, COP, avgiven energi mm?
Har låtit min gå på autoläge medans jag varit borta. Nu blir jag mer övertygad om att den är halvsmart och lär sig. Den har nu tragglat på i 22tim vid ca 0 graders utetemp. Innetemp stabil på 21grader.
Hur menar du med "lär sig"? Är auto-kompressorkurva dynamisk tror du?
Ja det verkar ju så, för den har längre gångtider nu i auto än förut. Men det kan ju vara av andra skäl men av loggar att döma går den inte upp lika hastigt i frekvens vid samma utetemp som tidigare.