0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I servicemenyn finns en kompressorkurva som bestämmer vilken frekvens som ska användas vid given utetemperatur, 5.1.23 om jag minns rätt. Den är linjär och man sätter vid vilken temperatur minfrekvens respektive maxfrekvens ska gälla. Idealt borde den vara bruten för att kompensera för avfrostningarna.Hela regleringen borde däremot skrivas om för att utnyttja varvtalsregleringen. Man borde försöka hålla beräknad framledningstemperatur genom att justera frekvensen.Passerade nyss -450 GM och frekvensen höjdes från 38 Hz till 71 Hz.
Om regleringen fungerar ungefär som på bergvärmepumparna så justeras frekvensen upp om framledningstempen ligger under börvärde för framledningstemp, och ned om den ligger över bör för framledningstemp.OM gradminutvärdet går under eller över vissa gränser så ökar eller minskar den dessutom i steg tills den ligger inom "reglerområdet" som är kanske -50 till -200 gradminuter (om man inte fipplat med inställningarna).Om den har dragit ned till min varvtal men gradminuterna trtos det blir 0 så stannar den.Att den överreagerar så på ett lågt gradminutvärde att den ökar från 38 till 71 hz är inte OK.
Har någon varit i kontakt med nibe gällande regleringen? Jag framförde en önskan om fler reglersteg till dem men efter att de bekräftat att de tagit emot min info så har det varit tyst. Jag kommer inte rekommendera deras lösningar då det skapar problem att hålla jämn framledninh såsom jag önskar. Dregleringen är värdelös och leder ofta till oönskade stopp...