0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har samma problem. Problemet beror på en usel och långsam regleralgoritm, precis som du beskriver. Jag har funderat på att lösa det med kompressorkurvan, så jag blev intresserad av ditt inlägg.Hur bestämde du punkterna i kurvan? Jag har funderat på en annan metod än du. Att få kurvan att bli sådan att "defaultläget", den frekvens regleringen ställer sig på direkt efter start/varmvatten/defrost, stämmer med att ge rätt framledningstemeperatur direkt. Har du en aning om hur "defaultstartläget" räknas ut baserat på kompressorkurvans parametrar man matar in? Om det ens går?--- Mats ---
Att den överregerar är inte ok. Men det beror på en usel reglering. - Dels startar den på fel frekvens.- Dels reglerar den till rätt frekvens på tok för sakta- Dels tar den väldigt låg hänsyn till ackumulerad skuld i gradminuter- Dels tar den inte alls, eller alternativt för liten, hänsyn till returledningen i algoritm för frekvens/frekvensändringAllt detta syns tydligt i slutet av bifogad kurva. Med en större volym vatten får man bort en del av problemen. Men det till trots, vid +15 skall man vara reglerad för en gradminutskuld på i snitt +50, vid +5 för en gradminutskuld på runt -150, vid noll på runt -350. Detta gör inställningen rätt svår. Ett bra reglersystem skulle hålla samma gradminutskuld över snitt under hela året.Det borde finnas ett sätt att ställa default startfrekvens vid olika utetemperaturer, så man hade ett ställbart utgångsläge.
Observation; SK -80. ST -900. =980Aktuellt läge GM -507, 32Hz.(begärd/aktuell)Ska bli intressant att se när den ökar på då för egentligen borde den gjort det vid 980/2 = -490 om jag tolkat dina antaganden ralleballe.
Medelutetemp kanske gick ner upp? Men jag har också sett små variationer som jag inte kan förklara.