Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängds pÃ¥ luft-luftvärmepump  (läst 13067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toshibaanvändare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Livslängds på luft-luftvärmepump
« skrivet: 30 januari 2006, 23:37:29 »
Har en 5 år gamal Toshiba RAS 13 Köpt för styvt 20000kr i oktober 2000. Sitter i ett 240 m2 hus. Elelement stöder i bakgrunden (satta på 15 grader) Braskamin eldas vid kyla.
Problem med total nerisning som återkommer efter ca en vecka efter att all is avlägsnats från lamellerna genom att varmvatten hälls på pumpen. Ytterhöljet skruvas av och is måste även avlägsnas på insidan så att fläktbladet inte slår i.
Februari 2003 tillkallas reparatör som byter (fyller på) köldmedium. Kostnad 3200 kr
Problemen med total nedisning fortsätter. Pumpen ger värme, men avfrostar inte av sig själv. Klart man kan hålla på att vattna den - skruva av höljet varje vecka, men hur effektiv är den då den är nerisad?
1. Är 2006 års pumpar bättre?
2. Det verkar tokigt att lägga ut 3-4000 i reparation som inte hjälper vart tredje år. Skall jag skrota pumpen och byta till ett annat märke?
3. Är det någon som får en ide om vad mitt fel kan vara? Är min pump för liten för mitt hus och därför blir överansträngd? Någon enstaka gång vänder pumpen och försöker avfrosta, men isen stannar kvar.
4. Kan man dra en värmekabel, av samma typ som ligger i botten på utelådan, vid lamellerna och på så sätt förhindra att fläktbladen slår i is? Verkningsgraden blir väl låg om pumpen skall krama värme ur isen och inte ur luften?
Pumpen är kanske en is-luftpump??
/Olof

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 01:12:01 »
Har en 5 år gamal Toshiba RAS 13 Köpt för styvt 20000kr i oktober 2000. Sitter i ett 240 m2 hus. Elelement stöder i bakgrunden (satta på 15 grader) Braskamin eldas vid kyla.
Problem med total nerisning som återkommer efter ca en vecka efter att all is avlägsnats från lamellerna genom att varmvatten hälls på pumpen. Ytterhöljet skruvas av och is måste även avlägsnas på insidan så att fläktbladet inte slår i.
Februari 2003 tillkallas reparatör som byter (fyller på) köldmedium. Kostnad 3200 kr
Problemen med total nedisning fortsätter. Pumpen ger värme, men avfrostar inte av sig själv. Klart man kan hålla på att vattna den - skruva av höljet varje vecka, men hur effektiv är den då den är nerisad?
1. Är 2006 års pumpar bättre?
2. Det verkar tokigt att lägga ut 3-4000 i reparation som inte hjälper vart tredje år. Skall jag skrota pumpen och byta till ett annat märke?
3. Är det någon som får en ide om vad mitt fel kan vara? Är min pump för liten för mitt hus och därför blir överansträngd? Någon enstaka gång vänder pumpen och försöker avfrosta, men isen stannar kvar.
4. Kan man dra en värmekabel, av samma typ som ligger i botten på utelådan, vid lamellerna och på så sätt förhindra att fläktbladen slår i is? Verkningsgraden blir väl låg om pumpen skall krama värme ur isen och inte ur luften?
Pumpen är kanske en is-luftpump??
/Olof

He, he äntligen en Toshibapump som inte funkar, du måste lova att publicera lite bilder, lova det, jag började nästan tro att dom var övermänskliga (det är många som vill se såna bilder)!  ;D Det blir väl 1:a gången?
Allvarligt talat så är det ju naturligtvis tråkigt om det är så!
För att komma åt med manuell avfrostning oavsett man använder varmvatten eller kupevärmare etc, kan det knappast vara bra att i tid och otid riva och slita i utedelen?
Jag hoppas att du inte menar att du betalade 3200:- för något som 1. Kanske inte behövdes (var det verkligen köldmediebrist, nästa punkt (2) kan ju tyda på att det inte var problemet? 2. Utan att felet och orsaken till att reparatören tillkallades inte försvann? 3. Du krävde inte att felet VERKLIGEN skulle lösas när du ändå slantar upp 3200:- utan nöjer dig med det och fortsätter att utföra manuella avfrostningar, det låter nästan som om du tvekar om du skall betala tusenlappar igen bara för att se om problemet kanske försvinner då? Nej stå på dig och kräv att problemet försvinner om du betalt 3200:- för att lösa avfrostningsproblem som aldrig funnits tidigare? Det indikerar ju att pumpen kommer fungera bara felet hittas.

1. Ja det får vi verkligen hoppas.
2. Jag skulle ju i första hand redovisa exakt modellbeteckning, du kan ju fotografera serienumret t.ex., vad det är för kylmedia, vilka som installerat den, vilken väg den letat sig upp till norr och försöka få lite info här på forumet från andra med exakt samma modell om deras uppför sig likadant. Gör de det, ja då skulle jag skrota skiten och investera i något annat. Gör de inte det, då går det nog att snabbt hitta felet.
3. Storleken pÃ¥ pumpen förklarar knappast avfrostningsproblemen. Redovisa exakt modellbeteckning sÃ¥ kommer nÃ¥gon likasinnad säkert att hjälpa dig. Och bilder, bilder, bilder!! Alla pumpar oavsett fabrikat skall hängas upp pÃ¥ skampÃ¥le om dom inte klarar att avfrosta.  knUp
4. Nej, avfrostningsautomatiken skall bara fungera. Ja, det kanske är en Is-Luftpump om den alltid har fungerat så, gjorde den det även innan alla garantier osv gick ut. Funkar trågvärmaren/värmekabeln?
Du kan nog ordna och kolla upp detta, du verkar vara en händig person, inte alla skulle våga att skruva sönder utedelen titt som tätt.
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 01:15:11 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2006, 09:18:30 »
att du betalade ca 20 000:- för en ras 13 för över 5 Ã¥r sedan var ju en  extremt bra affär, halva priset !!!!

Utloggad Toshibaanvändare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 18:48:16 »
Hej!
Här kommer lite bilder på isbjörnen. Svårt att fota beteckningen då den döljer sig bakom elsladden.
Skrev av : RAS-13YAH-ES  220-240 V 50 HZ 1625KWh (Kylmedium R-410A 0,8 kg) 4.15/1.15 MPa IPXA
Ventilationsutveckling har sålt och servat. Då felet uppstod innan 3 år men efter 2 år gällde att Vent.utv. stod för självrisken 1000:- och hemförsäkringen tog en kostnad på nästan 2000:- kändes de hundringarna jag fick betala inte så mycket. MEN jag betalar ju en premie till försäkringsbolaget så de fakto står jag för de 2000:-.
Under våren fungerade nog pumpen men då det blir kallt fryser fukten i uteluften till is. Bor i Skåne så nog är det mycket fukt i luften vintertid.
Nu känns det ju som man inte hittat felet och att nu själv betala mycket för att få ett utbytt köldmedium känns inte rätt. Det verkar ju som det finns ett medium som kan förångas och ta värme från uteluften.
Värmeslingan i botten håller bottenplåten isfri.
NÃ¥gon som har en liknande modell som fungerar? NÃ¥gon som har god erfarenhet av Ventilationsutvecklings service?
/Olof

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 18:57:44 »
ja jävlar, nu vet du vad du har att vänta dig, Gäst!  ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad lan-vu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2006, 00:20:01 »

En bild berättar mera än tusen ord...  :'( :'( :'( :'(

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2006, 00:46:37 »
Citera
ja jävlar, nu vet du vad du har att vänta dig, Gäst! 
Jag tror det måste vara en Panasonic som dom har bytt klistermärket på! ;D ;)
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2006, 01:46:35 »
Jag tror det måste vara en Panasonic som dom har bytt klistermärket på! ;D ;)

Japp!  knUp Äntligen börjar även Panaägare förstå.  ;)

Där ser man, en skadeskjuten Toshiba. En sak kan vi konstatera direkt, och det är ju att det är helt oacceptabelt (som jag antydde i mitt förra inlägg) att betala dryga 3 tusen för ingenting.
Man har ett fel, det betalar man för att få åtgärdat, annars så skall man ha pengarna tillbaks. Sen får dom "försöka" på nytt.
En tanke slog mig, du använder den väl för bostadsuppvärmningen?
Istället för att hälla vatten på den, hur funkar det om du bara kör kyla när den ser ut så här (rekommendation från folk med liknande avfrostningsproblem på forumet)?
Man kan ju konstatera när man söker lite på internet efter modellbeteckningen att den är specad till -5, cop 3,29 och max värme 4 kW, så det är ju inte så jätteimponerande med dagens mått mätt (alltså på din fråga om årsmodell 2000 VS 2006). Men lik förbannat skall den ju fungera!   knUp

Skulle jag vara du så skulle jag:
1. Invänta ev. RAS13-yah-es ägares inlägg i frågan. Utvärdera dessa.
2. Utöva grova påtryckningar på reparatören, att skicka denna länk till dom är att rekommendera. Det skulle jag gjort!  knUp
3. Berätta för forumet hur allt avlöper.
4. Om inte reparatören avhjälper detta för en peng enligt ev branschpraxis med avdrag för dina tidigare utlägg, återstår att kalla in representanter från ett gäng som är kända för bl.a. beskyddarverksamhet 8), där kan jag hjälpa till!  knUp  knUp
 /

Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2006, 17:25:08 »
Det är ju lätt att säga gör si eller så, men här kommer några förslag på vad man bör veta för att kunna ringa in felet.

1. Gör pumpen avfrostningar, men lyckas inte avfrosta utedelen under ca 10 min = sannolikt köldmedieläckage!

2. Gör pumpen inga försök till avfrostning så kan utegivare eller rörgivare i utedelen ha lossat från kretskort eller hoppat ur rörhållaren, eller så har givare gått sönder, kolla genom att mäta resistansen och jämför med servicemanual,

3. Om givarna är ok! = kan innebära annat fel i styrkort för avfrostningen.

4. Kontrollera spolen på 4-vägsventilen om den har gett upp, eller om ventilen inte växlar. om fel på 4-vägsventilen föreligger så brukar fläkten i utedelen stanna vid avfrostning men pumpen forsätter gå som värmepump och situationen blir att maskinen suger ner förångningstemperaturen till mycket låg temperatur, detta märker du!

Ovanstående 4 punkter avspeglar när pumpen verkligen är trasig och förutsätter att inga konstigheter vid installationsarbete eller plac, föreligger 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Toshibaanvändare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2006, 17:16:14 »
Hej!
Pumpen försöker avfrosta. Man ser att en indikatorlampa tänds, ytterfläkten stannar, innedelen stannar, värmetransporten in avstannar (röranslutningar utomhus blir kalla). Men isen försvinner inte. Dessa försök görs någon gång per dygn.
Kontakter med servicefirman Ventilationsutveckling ger just att man vill fylla på köldmedium samt storstäda innerdelen.
Jag tvättar fliter och dammsuger innerdelen varje vecka, så detta kan väl knappast vara ett problem. Man talar om att rengöra inne i fläkttrumman på innerdelen?
Problemet är att man bara kan ge ett halvtårs garanti på arbetet. Om en månad är ju problemsäsongen slut här i Skåne och sen kommer väl problemen i november igen när garantin är ute på ett ev servicearbete!
Nej, det får väl bli vattenkannan i en månad till och sedan service i november vid första isbildning!

Frågor:
1. Om nu pumpen ger tillräckligt med värme (över 50 grader C på inneluften) så måste är ju mängden köldmedium tillräckligt för att ge de nödvändiga fasövergångarna vid uppvärmning. Var för skulle det inte vara tillräckligt för att avfrosta isen? Det är väl bara så att processen vänder?! Är det inte så att pumpen bara står för kort tid i detta avfrostningsläge?
2. Är det övertryck i rören? Kan man själv spraya på någon kontrollvätska vid rörövergångar för att kolla ett ev läckage? Ungefär som vid gasol?

3.Var sitter de utegivare och rörgivare som Bosse-värmepumpsdoktorn talar om?
Var sitter kretskortet? Inne i innerdelen? Att byta ett kretskort kan väl inte vara alltför svårt för en amatör?
/Olof

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2006, 10:22:04 »
Rör givaren och ute givaren och kretskortet sitter i utedelen skruva bort locket och så ser du dom förmodligen!rörgivaren bakom kompressorn och utegivaren i luftintaget "jag uppfattar det som att du har en inverter"

Serviceföretagets tankegångar!
visst kan innedelen vara igensatt med smuts! speciellt om du aldrig kör kyldrift!
Felet som du beskriver kan om du har fel luftflöde i inndelen tex vid igensatt batteri bli att du fortfarande har hög temperatur på luften ut men kompressorn jobbar på "halva effekten" vid omvänd drift blir att otillräcklig värme finns accumulerad för att fullgöra en avfrostning.
Lossa höljet och blås rent med tryckluft (dammar väldigt men är det enklaste sättet)
Smuts i fläkthjulet har inget med avfrostning att göra då detta skall stå still under avfrostningen!

Du säger att kopplingarna blir kalla det betyder att maskinens växelventil verkar att fungera då är den punkten borta!
Maskinen gör avfrostningar,detta betyder att serviceföretagets teorier kan stämma eller att rörgivaren har dålig anliggning eller lossat alt, att någon av givarna har pajat, ibland genom att dom ger fel motstånd och detta får maskinen att uppfatta att ingen avfrostning behövs.

Om problemet är att innebatteriet är igensatt så bildas isen ute väldigt långsamt, och fläkten går på maxeffekt (innefläkten).
Om du har köldmediebrist så går innefläkten alldrig på maxvarvtal (pumpen orkar inte pressa upp temperaturen tillräckligt för att värma fullt vid högsta varvtal) isbildningen uppstår till att börja som ett vitt band på batteriet och sedan undan för undan täcka en större yta (ej jämt fördelat)
en kombination av dessa båda felen kan ha uppkommit om en servicekille fyllt på maskinen och inte observerat att innedelen är igensatt och då finns ingen läcka!(Otillräcklig påfyllnad)


Om läckage uppstått vid flareanslutningarna till rören borde du om detta har hänt tidigare få full garanti!
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 10:33:56 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2006, 22:47:18 »
@Olof:
Du skriver inget om hur pumpen är placerad?
Vi köpte ett hus i fjol med två pumpar och en av mina första frågor till säljaren var om de frös igen när det blev kallt eftersom den ena (RAS-13 till vänster på bilden) stod direkt under/framför fönsterbrädorna (likadant fönster på övervåning) samt risk för dropp från tak. Men säljaren sa: -"Näädå, ALDRIG hänt!".
NÃ¥väl, efter tre-fyra manuella avisningar bankade jag ihop ett litet "pumphus".  Inga problem sedan dess trots svängningar frÃ¥n +5 till -20 grader. :-)


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2006, 17:37:40 »
Tycker det ser ut som du minskat effektiviteten på pumparna ordentligt med ditt hus...
Fritt luftflöde är ju mycket viktigt, eller har du mätt före och efter och jämfört?

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2006, 07:59:49 »
Tycker det ser ut som du minskat effektiviteten på pumparna ordentligt med ditt hus...
Fritt luftflöde är ju mycket viktigt, eller har du mätt före och efter och jämfört?

HÃ¥ller med !
Det ser inte ut som en optimal lösning vad gäller luftflödet !!!
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Livslängds på luft-luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2006, 21:02:55 »
Citera
(röranslutningar utomhus blir kalla)

De skall bli varma!

Jag tyder det som om 4-vägsventilen är trasig.

Synpunkter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!