0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en 5 år gamal Toshiba RAS 13 Köpt för styvt 20000kr i oktober 2000. Sitter i ett 240 m2 hus. Elelement stöder i bakgrunden (satta på 15 grader) Braskamin eldas vid kyla.Problem med total nerisning som återkommer efter ca en vecka efter att all is avlägsnats från lamellerna genom att varmvatten hälls på pumpen. Ytterhöljet skruvas av och is måste även avlägsnas på insidan så att fläktbladet inte slår i.Februari 2003 tillkallas reparatör som byter (fyller på) köldmedium. Kostnad 3200 krProblemen med total nedisning fortsätter. Pumpen ger värme, men avfrostar inte av sig själv. Klart man kan hålla på att vattna den - skruva av höljet varje vecka, men hur effektiv är den då den är nerisad?1. Är 2006 års pumpar bättre? 2. Det verkar tokigt att lägga ut 3-4000 i reparation som inte hjälper vart tredje år. Skall jag skrota pumpen och byta till ett annat märke? 3. Är det någon som får en ide om vad mitt fel kan vara? Är min pump för liten för mitt hus och därför blir överansträngd? Någon enstaka gång vänder pumpen och försöker avfrosta, men isen stannar kvar.4. Kan man dra en värmekabel, av samma typ som ligger i botten på utelådan, vid lamellerna och på så sätt förhindra att fläktbladen slår i is? Verkningsgraden blir väl låg om pumpen skall krama värme ur isen och inte ur luften?Pumpen är kanske en is-luftpump??/Olof
ja jävlar, nu vet du vad du har att vänta dig, Gäst!
Jag tror det måste vara en Panasonic som dom har bytt klistermärket på!
Tycker det ser ut som du minskat effektiviteten på pumparna ordentligt med ditt hus...Fritt luftflöde är ju mycket viktigt, eller har du mätt före och efter och jämfört?
(röranslutningar utomhus blir kalla)