Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!  (läst 21182 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #60 skrivet: 22 december 2017, 03:14:55 »
Jag håller på att djävlas med en likadan pump på jobbet, har haft inverterlarm 112 och 103, 112 var kommunikationsproblem, och jag följde x3 kabeln, och den var lös på kort 102, och då försvann 112, men fortfarande gäckar mig inverterlarm 103, och enligt nibe, kan det komma av att kompressor får jobba alldeles för hårt, och märkte på loggarna att den löst 3 ggr på vv och 1 gång på värme, så dök på 3 vägsventilen, och visst, den gick trögt som fasen, så bytte den, men felet kvarstår, dock inte lika frekvent, Nåja påt igen imorgon.

Jag fick bara 103 och sen ibland 101.
Jag är inställd på att kolla om kompressorn kan snurra överhuvuttaget. Tänker jag rätt? För är den kass inget annat åtgärd runtomkring hjälper.
 Men detta med att byggla eller mata med ström direkt på kompressorn lämnar jag till efter jag provat säkrare saker.
 Nu kommer en viktig fråga (för mig).
  Om jag tar bort ledningarna från kompressorn och istället koppla på en enkel voltmeter i olika kombinationer, fas1-fas2, 1-3, 2-3, fas-neutralt osv, och sen starta pumpen, skulle det visa nåt relevant, eller känner invertern av att det finns ingen belastning och avger inget heller?
 Eller ska jag mäta på kompressorn utan att ta bort kablarna?
 När kompressorn är paj drar den ström men inte snurrar, eller drar ingen ström alls? Båda fallen möjliga?

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #61 skrivet: 22 december 2017, 03:28:19 »
Hittat nåt som kanske innehåller svaret om det går att styra invertern externt. Längst när finns en bild med massa info. Vad jag gissar är att pumpen styr invertern genom serial port(buss) med såna data paket, men det finns digitala ingångar som möjliggör styrning utifrån med digitala signaler (typ Arduino).  Är jag fel ute?

https://www.parkermotion.com/new_ulm/pdf/5004-0501%20layout%20asrd.pdf

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4426
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #62 skrivet: 22 december 2017, 04:33:15 »
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.

Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig. 
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2786
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #63 skrivet: 22 december 2017, 06:03:12 »
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta.  Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #64 skrivet: 22 december 2017, 06:31:13 »
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.

Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig.

Jag hittat manualen på invertern och även programet som används för att koppla den till datorn. Verkar dock inte gå att installera på windows 10. Ska prova på 7, xp eller annars får jag rota efter en windows 3.1. Tveksam att det kommer att ge nåt, för specialiserad. Ska göra dem primitiva kollen först och främst.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #65 skrivet: 22 december 2017, 06:40:23 »
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta.  Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.

 Det är det som gör mig hoppfull att kompressorn är hel. Jag har mät så och alla 3 visar samma, typ 1,6 ohm eller nåt. Sen trodde jag att fjärde stift är jord och kollade mellan den och varje fas. Ingen kortslutning. Men nu när du säger 4e kan va annat, måste kolla mot chassi. Återkommer med resultat.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #66 skrivet: 22 december 2017, 10:53:42 »
Results:
kompressor
 - mätning mellan lindningar AB,AC,BC. Det visar 00.7 på biltema multimetern när den står på 200 ohm range,
   lägsta som finns på den
- med ljud, det hörs en svag surrande mellan alla
- mellan alla splintar och chassi, inget ljud, 1 på metern, oändlig resistans

prov med pumpen igång
 -efter pumpen startat jag har mät på inverten L1, L2, L3. Samma spänning mellan var och en och chassi, typ
   230V.  Mellan dem mer än 400.
                                               röd och grön lyser, blinkar
  på T1, T2, T3 ingen ström
  väntat tills jag hör releet koppla, fortfarande inget på T1, T2, T3
  väntar lite till, röd släcks och grön lys slocknar långsamt
   mäter igen
   ingen ström på L1, L2, L3 längre (har releet slagit ifrån?)

   meddelande INVERTERFEL

 


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2786
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #67 skrivet: 22 december 2017, 13:54:09 »
Har varit på kunds 1250nu, den kör på till 85Hz, tvärstannar, jag väntar på larm, nä då startar den igen på 40Hz, och knallar på till 94Hz sen dör den och larmar 103. Blir frustrerad när man inte hittar felet, var tvungen ställa den i eldrift över jul, så de slipper springa och kvittera hela tiden. Precis vid larm, så blinkar det rött på invertern, och lamporna slocknar, annars blinkar det grönt o gult hela tiden. Har fått byta 3 vägsventilens insats, och kollat filtrena i den, alla element står fullt öppna, och den har ju gått felfritt sen den var ny. Börjar nästan tro att det kan vara invertern som är stekt, såg vid varmvattenladdning att invertertempen gick upp i 68 grader. vid värmeladdning ligger han kring 43 grader
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #68 skrivet: 22 december 2017, 14:28:33 »
Eldrift blir riktigt dyrt, eller hur?
 Innan jag fattade vad händer min pump jobbade i "Alarm mode". Det var sommar och gjorde bara VV, men åt upp 50-60kW tills jag kom på den och satt stop på slöseriet. Som tur var drog vi utomlands inom dagar och när vi kom tillbaka hade jag med mig en 10 liters VV berädare på 1.5 KW. Nu duschar vi inom loppet av 4 minuter. Det räcker faktiskt! Man hinner allt om man planerar. Hög temp i tanken, sen blanda med kallt och sänka flödet. Sen 20 minuter väntetid, nästa! Vi är bara två.
 Varmt gör vi med en luft luft Fujitsu invereter. Blir mer en -7 eldar vi. Men mycket ved kan man inte skrytta med i källaren, men på gården. Under snön! :))

 Jag laddar en kort video på youtube, som visar som rellet som startar pumpen avger såna elektriska blixt vid kontakt. Kanske normalt, men vill kolla med er. Också den verkar slå in bara en sekund och slår ifrån. Förmodligen så är meningen, att sätta igång nåt annat, inte stanna själv inkopplad. 
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #69 skrivet: 22 december 2017, 14:42:43 »
https://www.youtube.com/watch?v=pamnxdyqeug&feature=youtu.be


Resistans mellan lindningar 0,7 eller max 1 Ohm. Men helt lika oavsätt mellan vilka man mäter. Onormalt litet resistans??? Också ingen kortslutning med chassi.

 
« Senast ändrad: 22 december 2017, 15:01:16 av ionbaciu »

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #70 skrivet: 22 december 2017, 20:34:50 »
0,7 ohm lindningsresistans verkar rimligt. Det är ju en stor kompressor.
När du ohmmäter linding mot jord ska multimeter vara på högsta ohmområde.
Bäst om du har tillgång till megger(skickar ut 500 e 1000Vdc vid mätning)

Vilken är kontaktor K69 på video?
Jag gissar att det är den stora längst ner?
Då är kanske minikontaktorerna längst upp i video, K10 och K67 på elschemat? Dessa är till elpatronerna och inte konstigt om det blir lite gnistbildning. Prova spärra tillsats, då ska inte K10 och K67 dra.

Om du tvångar K69 med en skruvmejsel som kilas in vid den svarta ploppen får du matning till Inverter. Men detta måste ske distinkt.

Verkar som du kan manövrera genom de digitala ingångarna på skruvplintar.

Lägg spänning på
-run enable, run och accel/decel select
- sen ska det gå att öka eller minska varvtal med spänning på dig pot accel eller dig pot decel
- med spänning på direction ändras rotationsriktning.


Ev kan det alternativt räcka med spänning på
- run enable och jog eller bara jog för att kompressor börjar snurra. Du kan mäta med spänningsprovare mellan T1,T2,T3
på "DriveBlock"

Ta för säkerhets skull bort kontakt X3 när du gör detta test.


Sen blir jag inte klok på om det är pulsbreddsmodulering eller "vanlig" frekvensomvandlare. Vad tror tipo874?

Signallampor grön och orange tyder på PWM (pulsbreddsmodulering)

DonPablo, visas kompressorhastighet som "frekvens" med enheten Hz i display på en 1250?



Ett annat "test" som som jag nämnt tidigare att "bygla bort" DriveBlock.

Ta bort trådar från T1,T2,T3 på DriveBlock
Anslut dem på L1,L2,L3 på DriveBlock.
Gör en kort dutt på K69 så ska kompressor snurra, men den kommer matas med 3*400Vac så kör inte för länge.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4426
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #71 skrivet: 22 december 2017, 21:54:47 »
Jag är bara amatör och har bara lekt med en 11 kW ABB inverter. Såvitt jag förstår genererar den en trefas växelspänning med PWM. Man kan tänka sig att man har tre stycken PWM:er som genererar varsin sinusvåg med 120 graders skillnad i fas.

Se https://inverterdrive.com/HowTo/inv/

Jag funderar på om det kan vara glättningskondingarna i invertern som är dåliga? Jag vet inte om sånt kan yttra sig på detta sätt, men de brukar ju inte gilla höga temperaturer i vilket fall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #72 skrivet: 22 december 2017, 23:17:59 »
tipo874, Tack för länken, intressant
Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?
Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.
Här är mer info om frekvensomvandlare.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare

En annan grej:
En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)

ionbaciu, du skrev i början av tråden att
"DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?

Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel


Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13332
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #73 skrivet: 23 december 2017, 00:11:10 »
Jag tycker det verkar som att styrdatorn inte får kontakt med invertern helt enkelt. Om det hade varit dåliga kondensatorer eller annat fel så borde man väl ha kunnat mäta upp någon spänning iallafall till kompressorn?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #74 skrivet: 23 december 2017, 00:49:48 »
tipo874, Tack för länken, intressant
Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?
Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.
Här är mer info om frekvensomvandlare.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare

En annan grej:
En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)

ionbaciu, du skrev i början av tråden att
"DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?

Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel

 Angående min vän. Jag har plockat ut invertern och skickat den till honom. Han använde en motor. Styrningen var nåt han hittat på nätet. Han sa att den fungerade och att han lätt den jobba en längre tid för att vara säker på att den inte stängs av eller blir överhettad. Han har också letat visuellt efter tecken på fysiskt trasiga komponenter, speciellt kondensatorer, och hittade inga.
 Om detta är sant att inv. är hel (vilket jag skulle kunna testa själv med en motor eller nåt) och om kompressorn snurrar vid test efter bygling, då är kvar bara styrningen, precis  som du sa.
 Efter start på pumpen det tar en kort stund sen VV produktion symbolen visas, sen några sekunder senare K69 slår in och L1,L2,L3 på invertern får spänning. Sen tar det en minut innan K69 slår ifrån och inverterfel dyker upp på skärmen. Under hela processen T1,T2,T3 på invertern ger 0 Volt. Dött.
 Ok, X3, signaler eller kommandon som inte skickas av pumpen till invertern. Innebär detta fel i Buster kortet, 102? Eller kan felets ursprung ligga även nån annanstans i elektroniken? Ska man köpa ny 102 kort?
 En sak, kompressorn själv får inga signaler för start, stop. Den får, eller inte får ström. Har jag förstått rätt?

 Kan det vara så att en ventil eller filter är igensatt eller kärvar nånstans, eller circ. pump som orsakar problem, så pumpen känner av och vägrar starta kompresorn? Men skulle inte andra larm och felkoder uppstå? Don Pablo nämnde trevägsventil. Men jag tror inte det.

  Allt annat du skrev i ditt andra inlägg är studiematerial för mig. Ska läsa på innan jag frågar nåt.
 Tack verkligen för tiden ni tar! GOD JUL!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!