0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Jag håller på att djävlas med en likadan pump på jobbet, har haft inverterlarm 112 och 103, 112 var kommunikationsproblem, och jag följde x3 kabeln, och den var lös på kort 102, och då försvann 112, men fortfarande gäckar mig inverterlarm 103, och enligt nibe, kan det komma av att kompressor får jobba alldeles för hårt, och märkte på loggarna att den löst 3 ggr på vv och 1 gång på värme, så dök på 3 vägsventilen, och visst, den gick trögt som fasen, så bytte den, men felet kvarstår, dock inte lika frekvent, Nåja påt igen imorgon.
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig.
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta. Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.
tipo874, Tack för länken, intressant Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.Här är mer info om frekvensomvandlare.http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktareEn annan grej:En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)ionbaciu, du skrev i början av tråden att "DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel