0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hoppas det inte verkar som jag har någon djupare kunskap för det har jag inte. Det jag ville säga är mest att GDS-instruktionen ser förrädiskt enkel ut, redan med det lilla jag fått reda på i det här forumet så kan den kritiseras hårt på många punkter.
Ser bara några små detaljer som förtjänar nämnas. Tvära bockningar kan va svåra, rören vill bli platta, mer eller mindre, beroende på rörens kvalitet, bör kollas. Kopplingarna bör issoleras, is och kondensproblem kan uppstå, försämrad verkningsgrad möjlig. Sen saknade jag såpan, att systemet är tätt vid vacumsugning garanterar inte att det är det vid tryck. Så såpa på alla skarvar i både kyl och värmeläge kan löna sig. Bra att det står att man ska släppa in lite gas innan man kopplar bort slangen/slangarna. Såg en liknande beskrivning där det inte stod, upplagt för problem. Sen som tidigare sagts, väggmontage, njaää.Har man inte tummen mitt i näven, tror jag att man med lyckat resultat kan installera en l-l pump genom att följa instruktionen. Givetvis måste man kontrollera arbetet noga men det måste fackfolk också.
Inte behöver du sätta ditt ljus under skäppan Leopold. Läser man dina inlägg bakåt ser det mest ut som att du vill leka "dark horse". Kom ut i din personalia så att vi ser vem som försörjer dej. Bra om vi slipper spekulera i vilka som kör med falsk flagg.
Tilla alla GDS:are.Har inget emot att ni monterar era luftpumpar själva.Undrar bara, Garantierna, hur gäller dom när ni gjort de själv.Om de är onzza så kvittar de ju, där får ni ju inga garantier ändå.
Citat från: hplp skrivet 03 februari 2006, 20:32:36Ser bara några små detaljer som förtjänar nämnas. Tvära bockningar kan va svåra, rören vill bli platta, mer eller mindre, beroende på rörens kvalitet, bör kollas. Kopplingarna bör issoleras, is och kondensproblem kan uppstå, försämrad verkningsgrad möjlig. Sen saknade jag såpan, att systemet är tätt vid vacumsugning garanterar inte att det är det vid tryck. Så såpa på alla skarvar i både kyl och värmeläge kan löna sig. Bra att det står att man ska släppa in lite gas innan man kopplar bort slangen/slangarna. Såg en liknande beskrivning där det inte stod, upplagt för problem. Sen som tidigare sagts, väggmontage, njaää.Har man inte tummen mitt i näven, tror jag att man med lyckat resultat kan installera en l-l pump genom att följa instruktionen. Givetvis måste man kontrollera arbetet noga men det måste fackfolk också.Om du nu släper på lite gas och sen tar bort slangarna hur skal du då kunna konrtolera några tryck under drift för att försäkra dig på väl utfört arbete och väl fungerande maskin??? Sc:,hOm du nu syslat med teknik i 40 år så borde du väl veta vikten av att kontrolera såna väsäntliga saker. b00k Hur kan du vara säker på att maskinen inte läckt ut lite under transport och lagring. Just sånt sätt att se på saker vissar yterligare varför sådana arbeten bör utföras av yrkesmän!
Citat från: overlander skrivet 03 februari 2006, 23:03:05Citat från: hplp skrivet 03 februari 2006, 20:32:36Ser bara några små detaljer som förtjänar nämnas. Tvära bockningar kan va svåra, rören vill bli platta, mer eller mindre, beroende på rörens kvalitet, bör kollas. Kopplingarna bör issoleras, is och kondensproblem kan uppstå, försämrad verkningsgrad möjlig. Sen saknade jag såpan, att systemet är tätt vid vacumsugning garanterar inte att det är det vid tryck. Så såpa på alla skarvar i både kyl och värmeläge kan löna sig. Bra att det står att man ska släppa in lite gas innan man kopplar bort slangen/slangarna. Såg en liknande beskrivning där det inte stod, upplagt för problem. Sen som tidigare sagts, väggmontage, njaää.Har man inte tummen mitt i näven, tror jag att man med lyckat resultat kan installera en l-l pump genom att följa instruktionen. Givetvis måste man kontrollera arbetet noga men det måste fackfolk också.Om du nu släper på lite gas och sen tar bort slangarna hur skal du då kunna konrtolera några tryck under drift för att försäkra dig på väl utfört arbete och väl fungerande maskin??? Sc:,hOm du nu syslat med teknik i 40 år så borde du väl veta vikten av att kontrolera såna väsäntliga saker. b00k Hur kan du vara säker på att maskinen inte läckt ut lite under transport och lagring. Just sånt sätt att se på saker vissar yterligare varför sådana arbeten bör utföras av yrkesmän!Man får ju förutsätta att det inte saknas gas. Att kolla hög/lågtryck, underkylning/överhettning kräver lite mer kunskap och information, och är i sammanhanget oväsentligt för gds aren. Det lär märkas om den inte fungerar som den ska, och då får man ta den biten sen. Att man inte vill ha fullt tryck när man plocka slangen är för att det är lätt att släppa ut gas då. Anta att du har 15 bar i röret och lossar slangen på fel sätt, köldmedia läcker, och hanskar har du så klart inte, fingrarna börjar frysa, du måste släppa. Har du handskar, hur starka nypor har du? kan du hålla emot 15 bars tryck? Således risk för frysskador och k-mediautsläpp, det slipper man om man följer beskrivningen. Visst kan man kolla trycket och därefter suga ner gasen i kompressorn igen men, varför göra det svårare?Tror du att yrkesmän ger sig tid att kolla trycken efter montage av förfyllt aggregat?Att jag sen skrev att jag jobbat med teknik i hela mitt liv, var inte för att skryta,(verkligen inget att skryta med) utan bara för att understryka att jag troligen ser annorlunda på teknisk information gentemot en som aldrig skruvat. En arbetsbeskrivning har som mål att bli förstådd och kunna följas av alla.
Ja jag brukar kolla trycken efter instalation detta för att kunna fylla i instalations protokollet! Trycket och gasutsläpp är heller inget problem om man bara går till väga på rätt sätt och använder rätt utrustning typ scrader öpnare avst ventil mm. Detta är den stora skillnaden på gds och kyltekniker det är väl kanske därför man som privat person inte ska vara och peta i köldmediekretsen pga tryck risk för bestående köldskador utsläp av hela fylningen mm!