0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Timmer har väl inte det "bästa" isoleringsegenskaperna speciellt när timret efter några år torkat ordentligt och det blir lite sprickor och timret har vridit sig lite på vissa ställen. Jag har två bekanta som byggt hus med 6" timmer som inte skulle ha nått behov av annan isolering. Dom har bägge efter nått år reglat upp väggarna inne och satt dit 95 mm isolering för att få ett OK klimat i rummen.
Ju mer is och frost desto mer energi har värmepumpen plockat ur uteluften, det kan man säga rent generellt.En luftvärmepump som aldrig frostar på den värmer inte heller något.Att kika på två olika värmepumpar under några minuter funkar inte heller som jämförelse, då måste stå där och klocka tiden mellan avfrostningar och jämföra:Hur mycket frost var det på förångaren innan den började avfrosta.Hur lång tid går den mellan avfrostningarnaHur länge tar det för maskinen att avfrosta, från det att den varvar ned/stannar tills den kommit upp i full effekt igen.Om jag tolkar bilderna rätt så har daikin en annan lösning på avrinningen än de flesta andra, det verkar ju vara helt öppet under själva förångaren.Att istapparna kan fastna i plåtarna runt omkring öppningen kanske gör att det ser lite märkligt ut, men det behöver inte betyda något för maskinens effektivitet.Den där stålprofilen på baksidan är dock (min uppfattning bara utifrån att ha tittat på bilderna) en mindre lyckad design, där kommer det att vara is så länge utetemperaturen håller sig på minussidan.Kanske skulle de även ha haft någon form av uppvärmning av tråget/öppningen under förångaren så att isen/istapparna inte kunde frysa fast i plåtarna.Men som sagt, att det hänger is under maskinen är mer en estetisk fråga än en fråga om funktion.
Rapport från Tornedalen: Nu har utomhustemperaturen sjunkit till -20,6, och temperaturen i köket följer med neråt.Pumpen ställd på fläktläge tre, max temperatur. Vid pumpens insug mäter jag nu 24,7 grader, och den blåser ut 36,4-gradig luft. Deltat är alltså 11,7 grader. Med 10,2 m3/min så ger det 2,58 kW effekt. Ska den inte orka mer än så? Den borde ge någonstans kring 4,5 kW i den här temperaturen om jag läser Daikins material rätt.
God morgon. Alla effektangivelser gäller vid högsta fläkthastighet, oavsett tillverkare./D
Vidare finns det ingenstans uttryckt att pumpen levererar en lägre effekt på lägre fläktlägen. För mig blir det ju tyvärr så att det är en tämligen oanvändbar produkt, när folk ska sova i samma rum eller i angränsande rum.
I specifikationen finns följande luftflöden uppställda:5,7-7,1-8,9-10,6-13,8-18,4Om ordningen är 1, 2, 3, 4, 5 och powerful får jag nu ut 3,6 kW från pumpen i minus 15 grader.(Läge fem, 26,9 i intemperatur, 39,0 i uttemperatur). Den är specad till 5 kW i samma utomhustemperatur. Om det är så att flödet bara är 8,9 m3/min på läge tre så är ju effektuträkningarna tidigare fel och snäppet lägre.
Hej,detta är mitt sista inlägg i denna debatt och jag återkommer när jag har nytt besked. Fläkthastigheterna är: Quiet/1/2/3/4/5 Det finns inget som heter powerful i fläkthastighet.Powerful = fläkt 5 och begäran om så hög kompressorfrekvens som möjligt./D