0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har fått offert på Caldo XR 30. Ska jämför med andra pumpar som tex Mitsubishi FH25/35, LG Nordic Prestige 9, Panasonic HZ25TKE vilka andra installatörer tycker borde räcka i vår villa. 1 1/2 plans villa ca 160 m2 med nedervåning 96 m2, öppen Placering kommer vara bredvid ytterdörr vid trapp i hall och ska "blåsa" in mot kök/vardagsrum (48m2) med öppen planlösning. Känns spontant som Daikinpumpen är dyr men har sex års garanti. Vad tror ni om Daikin kontra de andras prestanda? Vill ha ett varmt hem och bekymmersfri pump...Mvh Anders
Berätta gärna mer om R410 vs R32. Vad ska man satsa på i dagens läge?
Behöver man mer effekt än vad FH25 ger så tar man FH35 och behöver man ännu mer så väljer man FH50 Och behöver man ännu mer effekt när det är grymt kallt så finns LN serien som 25, 35 och 50 modell.Kan dock bli svårt att få ut ut effekten tillräckligt bra om det trycker på med -25 utanför så skulle hellre föreslå 2 mindre aggregat än ett stort för bättre/jämnare temperatur.A++ eller A+++ kan vara en hårfin skillnad i mellanzonen som du uppger.I kalla zonen ligger dom flesta lägre.FH serien är mycket maskin för pengarna tack vare prispress.R410 modeller har säljstopp 2025 men vad jag sett hittills så framgår det inte när man inte får fylla på med R410 längre vid tex reparation.Och den dagen så finns det högst troligt ett ersättnings köldmedium till 410
Handlade väl inte direkt om äpplen och päron utan att man dimensionerar modell efter behov.Du la in den svagaste FH modellen som en jämförelse och därav mitt inlägg att det finns kraftigare modeller att tillgå.Rekommenderar personligen normalt ingen 50 modell till villor då det är svårt att få iväg all effekt utan att det ska blåsa som en hårfön i hela huset.Problemet med R32 är väl att det inte är godkänt att ha en skarv/koppling inomhus om jag tolkat informationen rätt??
Dalarna med totalt 160kvm och delvis öppen planlösning så låter FH35 som ett bättre alternativ att lägga in i ditt diagram.Men jag har inte varit där och sett förutsättningarna så har ingen aning om vad som är rätt. Gäller bara att det är bra placering av innerdelen för med en dålig placering blir även en toppmodell en dålig investering.Med dagens priser så får man väl nästan 2st FH25 mot vad en xr30 kostar!Är det lödtvång med skarvar inomhus så är det ingen höjdare tids och kostnadsmässigt.Alla har inte heta arbeten även om det är ganska enkelt att skaffa och antar att man måste vara brandvakt minst en timme i privatbostäder.