0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, är mitt uppe i ett luftvärmepumpsbyte och har pratat med många säljare som även varit på hembesök.Jag har efter dessa möten svårt att lite på någon av dem då de pratar strunt om varandra. Jag bor i ett hus på 171 Kvm där luftvärmepumpen sitter ovan ytterdörr. Höjden från underkant befintlig pump till tak är 32cm.Det som jag har blivit erbjuden hittills är : SverigePumpen Super Blue Fin: 17.500:- (de andra säljarna säger nej till denna då det är för lite avstånd till taket, 2,5cm fritt)SverigePumpen Superslim : 19.000:- (är denna lika kraftig som de andra?)Daikin Solo XR35 : 19.000:- Vad ska jag välja?
Vart i landet bor du?Håller med att du bör fråga andra åf om du inte har förtroende för de du har träffat.Båda Panasonicarna är bra maskiner, likaså Daikin. Du kommer inte bli missnöjd med vilken maskin du än väljer. Daikin maskinen kommer att gå tystast i utedelen av dessa tre. Panasonics R32 maskiner går ganska så hårt och det blir en del ljud från utedelen.MvhDaikin
Kanske blir värre när det blir riktigt kallt.
Precis, skillnaden mellan XR och andra maskiner är stor när temperaturen faller./D
Återkommer efter vintern när jag genomfört en säsong med pumpen. Den sitter bredvid lillgrabbens rum så vid nattning hör man den ifall den är högljudd
När du hör den, vet du ungefär hur mycket den jobbar el hur mycket effekt den drar?
Tyvärr inte, har iofs en förbrukningsmätare från IKEA men den mäter hela huset och säger inget specifikt om pumpen. Sen att den hoppar rejält upp och ner gör inte saken bättre.