0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Antar att det är lagren i fläktmotorn på innerdelen som låter illa. På utedelen är det svårare att gissa sig till om något är fel eller om det är kompressorn du tycker låter illa vid avfrostning då den går på högt varv.Den modell ger Ca 3kW vid -15 ute, vet inte hur många kalla dagar ni har där du borHar du klarat dig med din befintliga är det kanske HZ25TKE som är ett bättre val då det brukar skilja ett par tusenlappar upp till 35 modellen. Är luftrengöring en mycket viktig faktor i huset på grund av svår astma eller sjukdom så är kanske en "riktig" luftrenare det bästa att komplettera medLuftvärmepumpar med sina extra filter renar en del men inte som en riktigt bra luftrenare men dessa är dock inte billiga.Om det nu är fläktmotorn som låter illa och du är lite småhändig så är det mest ekonomiska att köpa en sådan och byta själv.Förutsatt att inget annat är defekt eller går sönder inom kort efter reparationen så man hamnar i en ond cirkel på utgifter för reparationer och att man istället skulle ha bytt ut allt från första början
Låter som rimliga förväntningar.En ny borde sköta jobbet bättre. Beroende vart innedelen sitter så hörs den lite olika.Är inne och utedel rengjorda?
Ja, innedel och utedel är rengjorda regelbundet med de rengörningsmedel som finns för värmepumpar. Jag kör aldrig pumpen på fläkthastighet "5" som är det högsta läget. Prestandan för att värma huset räcker med fläktläge 3 alternativt 4. Fläktläge 4 samt 5 låter för mycket på natten. Jag brukar istället höja måltemperaturen på innedelen till 23 grader. Det är "krångligt" att jämföra värmepumpar. Har tittat på både Daikin och Mitsubishi som verkar ha bra pumpar, men just ljudnivån redovisas inte för alla fläktlägen vilket hade hjälp för att jämföra ljudkomforten (som är viktigt). Blir förmoderligen inte rättvist även om detta fanns för jämförelse eftersom luftflödet då sannolikt skiljer sig åt
Du är välkommen när helst du vill att komma lyssna hos oss på kontoret i Mörby. Nya Caldo XR finns att lyssna och känna på. Kopplad mot vår klimatkammare kan vi simulera värmekomfort ner till -28 °C utomhustemperatur.Ring eller maila mig så fixar jag kaffe och en trevlig pratstund!MvhDaikin
Karaktären på ljud upplevs olika så bäst är att jämföra dom modeller man är intresserad av i samma lokal men det blir nog väldigt svårt.Förmodligen kan du lyssna på Mitsubishin hos dom i Sollentuna, osäker på om deras showroom är öppet för allmänheten men ring och kolla.Går säkert att kontakta dom andra tillverkarna för att komma och lyssna.Tyvär blir det inte under identiska förhållanden men bättre än inget
En fråga till TS Comfort.Stämmer det att Panasonic ljudangivelser inte är för högsta fläkthastigheten utan för hastighet 4 i databladen ?/D
Har inte kikat direkt på deras ljudtryck/ljudeffekt och vilka flöden det är på tex högsta läget eller powerfull.Borde rimligtvis framgå i servicemanualenBlåser så förbaskat på högsta så det läget lär inte många använda :-)