0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Precis mitt resonemang.Rickard: det fanns ingen tanke på Daikins bergvärme, TS har gjort klart att han är intr. av 1245/1255. Räkna på antalet start stopp på en 8 kW 1245 och en 1255 med minsta 3 kW så ser du skillnaden. Lägg därtill hur en inverter startar jämfört med en on/off så blir belastningen på en inverter mycket gynnsammare. Jag tycker att TS skall välja en 1255-12, det blir det bästa valet. En 1255-6 med effektvakter skyddar säkert säkringarna men bidrar till sämre temperaturkomfort i huset då kompressorn begränsas i frekvens. /Daikin
16 A kostar 1 890 kr/årmed överföringsavgift + 17,9 öre/kWhVid årsförbrukning över ca 25000 kWh/år är tariff 20A förmånligare20 A kostar 6 490 kr/år
Den sänker effekten, och antagligen stannar den till slut. (Jag har aldrig testat)Daikin, jag tror inte att det är ofta det kommer att inträffa att dels skall vp:n gå fullt, samt nånting annat som tar mycket effekt gå någon längre tid, så att det skulle ändra på tempen inne. Enkelt att byta fas på kompressorn om man har snedlast.
Han behöver installera effektvakterna även om han väljer en trefas maskin.Det är i alla fall min syn på saken.I vårt hus tror jag alla vägguttag ligger på samma säkring, inte bara på samma fas.Kanske är garage/förråd och bostadsyta separerade mellan två faser.Det viktiga är väl att kompressorn inte läggs på samma fas som någon annan belastning som kan gå länge vid kallt väder, t.ex. motorvärmar-uttag ute.Om man dammsuger så värmer man huset.Om man kör vattenkokaren så värmer man huset.Om man kör tvättmaskin värmer man husetOm man kör torktumlare värmer man huset.Om man kör spisen värmer man husetOm man kör ugnen så värmer man husetOm man kör diskmaskin värmer man huset.Dessutom är alla dessa effekter som regel kortvariga, så de påverkar värmepumpen rätt korta perioder, och under några få veckor/år.Jag skulle lägga kompressorn på samma fas som ugnen, de används som regel sällan.Spisarna går ju ofta på två faser och används oftare.Ugn och diskmaskin på samma fas som kompressorn, och spis, tvärrmaskin och torktumlare på de andra två faserna.Men som sagt, går man från ved till elvärme, oavsett om det är enfas eller trefas så är 16 A gränsfall.Det man får akta sig för är att lägga kompressorn på samma fas som:Motorvärmar-uttag ute.Spabadet värmareAndra förbrukare utomhus som kan dra mer än 6 A och vara "på" länge.Fördelarna med en mindre:Billigare i inköp.Mindre risk för elektronikstrul då "allt" i värmepumpen är enfas, t.ex. ingen risk för kompressorns lindningar om det går en huvudsäkring.Då värmepumpen större delen av året går på dellast så borde en mindre kompressorn ligga närmare sitt optimala varvtal under en större del av året om man väljer en mindre kompressorn, det borde kunna ge en högre COP i praktiken.Än en gång efterlyser jag kurvor över COP vid olika varvtal och vid t.ex. 35, 45 och 55 graders framledning - det skulle kunna vara avgörande för val av maskin i rätt många fall.
Varför behöver han effektvakterna om han tar en 1255-12 ? Den maskinen tar mindre än 1/3 av vad en 1255-6 tar i fullt spett. Visst kan du värme huset på all de sätt som du har beskrivit men det var inte vad det handlade om. Jag syftade på lasten på faserna i huset, inte ineffektiva sätt att värma detsamma..I övrigt är jag förvånad över ditt sätt att se på 3-fas maskiner och tillförlitlighet. Om det du skriver skulla vara faktum då har hela sveriges bestånd av bergvärmepumpar problem. För att inte tala om motstridigheten för luft/vatten som du anser inte skall vara 1-fas men samtidigt talar du emot 3-fas.Jag vet att en del av våra luft / vatten är 1-fas och tro mig, om jag kan påverka så vill jag göra om dem till 3-fas. Varför skall en fas gå i huset ? Överlast ?För många brödrostar igång för att värma periferirummen ?De få gångerna en fas sticker (har hänt mig ett par ggr. på 15 år i senaste huset) så byter jag säkrigen och allt är frid och fröjd. Huset är som du säger värmetrögt så ingen fara där.Utöver detta så blir jag förvånad över påhoppet att jag skulle "visa att vi finns" och på så sätt få in smygreklam här. Vi har en egen tavla och där kan vi använda oss av diverse superlativ, i övrigt agerar jag neutralt och svarar på direkta frågor om våra produkter om de ställs i de allmänna tavlorna eller som i det här fallet försöker jag ge råd till en forummedlem baserat på erfarenheten av de 100-tals bergvärme installationer som jag har gjort.Vill du inte att tillverkare skall uttala sig i almänna tavlor för att hjälpa andra medlemmar, säg bara till. Jag kan hålla mig borta.Trodde du kände mig bättre./Daikin
Jag tycker att TS skall välja en 1255-12, det blir det bästa valet.
Vet inte vart ifrån du fått att vedeldning skulle ge sämre komfort då har man ofta shuntat framledning som ger i stort sett exakt framledning och man behöver inte förlita sig på dammsugare eller övriga maskiner för att hålla värmen uppe i huset. Borde vara rätt ovanligt att man har hela husets vägguttag på samma säkring eller ens på samma fas. Att tvättmaskin/torktumlare går kortvarigt är nog hemma hos dig här tycker jag den går i stort sett hela tiden men den lär ju inte dra max hela tiden men kanske vp startar stoppar hela tiden när lasten varierar ? Jag tror inte huset påverkas så mycket av att vara utan värme nån timme då och då även om det lär märkas men hur blir det med vv ? Har man 20 A huvudsäkring är det säkert ok med 1 fasare men jag ser det då som en stor nackdel. En fråga man kan undra över är hållbarheten på en underdimensionerad inverter som det diskuteras i det här fallet den kommer ju gå på övervarv en stor del av tiden men det kanske den tål men fördelen med inverter som jag ser det är att man kan installera full effekt och få en bra drift ska man inte ha full effekt kan man lika gärna välja en enklare on/off vp.