0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
1. Ja, skall man ha en enfas värmepump, oavsett om det är luft/luft, luft/vatten eller bergvärme så kan man behöva omfördela och ha effektvakt.Det finns tusentals personer som har luftvärmepumpar som drar 10-12 A eller mer och ytterst få som klagar på att säkringarna går, men kanske ingen kör med 16 A säkringar?Effektvakt i är i alla fall extremt ovanligt till luftvärmepumpar.I Nibes fall har de en riktigt fin effektvakt om den styr både elpatron och varvtal på kompressorn.Medlemmar i forumet intygar att det fungerar bra dessutom.Men, som sagt, jag håller med om att enfas är ett ofog som borde vara förbjudet i lag, det gör dock inte att man behöver diskvalificera allt som går på enfas när det kommer till diskussionen inför ett val som bara köparen av värmepumpen kan avgöra.Så än en gång, trefas är att föredra om värmepumpen har en lagom effekt, jag tycker personligen att 3 kW i lägsta uteffekt är för högt om maximala effektbehovet är 9 kW.Intressant påstående. Hur står då sig en 10 eller 12 kW maskin som du lyfter frami jämförelse med en 1255-12 vad gäller lägsta uteffekt ?En kompressor liknande den i Toshibas luft/luft-värmepumpar som kan ge så låg effekt som 250 W och så hög effekt som 6 kW vore nåt att skriva hem om när det gäller bergvärmepumpar. Fakta eller önsketänkande ? Du talar om 24 ggr effektmodulering. Presentera fakta tack. 2. Som jag skrev så kommer priserna från Prisjakt. Vad bra, kan du länka till dem ? Ser ingen 1255-6 för dina påstådda 50 tusen.1245-12 kW rekommenderade jag som ett alternativ (inte det billigaste, utan det bästa), kostar på prisjakt 62 000 kr. Du talar emot dig igen. Du syftade att 1255-12 var för dyr. Nu verkar inte priset spela någon roll längre.Men det är nåt skumt med prissättningen när 1245-12 är lika dyr än 1255-12 kW...3. Enligt Nibes kalkyl så behöver den mindre värmepumpen 10 meter djupare borra, tycker det låter konstigt, men kan vara deras sätt att få upp COP?On/Off + arbetstank var inte ett lågprisalternativ.4. Jag har inte kastat in någon paj om smygreklam, jag bara konstaterar att ni i Branschen i vissa frågor inte kan verka helt oberoende även om ni försöker, vilket jag anser att du gör. (Alltså försöker vara neutral)Samma sak gäller TS Comfort när han, helt neutralt och oberoende, skriver att han rekommenderar minst 5 års garanti på en luftvärmepump, det är alldeles säkert hans uppriktiga, neutrala, oberoende uppfattning, men även i hans intresse då han bara säljer produkter med 5 års garanti.Att du inte tror att ditt medverkande i en tråd som rör valet mellan två olika Nibe värmepumpar skulle kunna uppfattas som gjort för att påminna om att ni finns ter sig märkligt för mig, men skriver du det så får jag väl ta dig på ditt ord och be om ursäkt för att jag som enda individ i detta forum uppfattade det så.Även jag gör felaktiga bedömningar ibland, bara att erkänna i de fallen. 5. Daikin som användarnamn är inte ett krav från min sida, men det är bra om ni tillverkare/leverantörer kallar er vid namn, finns inget problem med det, men du måste väl ändå förstå att det av vissa kan uppfattas som smygreklam när du skriver "oberoende" inlägg i trådar som rör konkurrenternas produkter?Speciellt när de oberoende uppfattningarna ligger i linje med de specifikationer och prestanda som de egna produkterna har, även om de inte nämns i inläggen. Tror du på fullaste allvar att jag skulle lyfta fram vår maskin för att den har 0,5 kW lägre min effekt ?Samma gäller självklart alla i branschen i hela forumet.6. I vintras var det en handfull individer i forumet med stora problem på effektregleringen som Nibe har på sina större invertrar, de hinner helt enkelt inte med att ändra effekt om behoven ändras fort, t.ex. om en shunt till golvvärmen stänger och enbart radiatorerna får flöde.Inte heller klarar den att reglera effekten när den värmer en tank samtidigt som husets energibehov är litet.Inte heller kan man köra med bypass om man har en Nibe, skulle bakflöde uppstå så hinner den inte reglera ned uteffekten utan kompressorn stannar istället, även om husets effektbehov är större än värmepumpens lägsta uteffekt.Det här är inga små problem, och jag har inte fått några som helst signaler på att de har, eller är på väg att lösa problemen.Värmepumpen värmer huset, ja, men styrningen är under all kritik, enligt min uppfattning.Och då tycker du att dessa problem kan bortses ifrån om man väljer en 1255-6 ?7. Jag har inte påstått att det inte finns skillnader mellan säkringsavgifter, bara att det varierar, och just i Piteå, och med min förbrukning så skulle 16 A bli dyrare än 20A.Det är olika i alla kommuner, men alldeles säkert oftast dyrare med 20A.Runt 2000 kr/år är rimligt att anta om man skall generalisera.Varför tonade du ner denna skillnad i din egen jämförelse då ?Jag vidhåller att det är svårt att klara sig på 16 A om man har värmepump som värmekälla, och i övrigt har stora förbrukare fördelat på de olika faserna, men visst, har man bara spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare så kan det kanske gå utan effektvakt.Bastu, infravärmare, motorvärmare, vattenkokare, SPA och liknande prylar gör dock att det kan bli problem.Själv har jag 20 A huvudsäkringar som är fördelade till en central i huset + en central med 16 A "huvudsäkring" som matar pool. SPA och Bastu enbart.Det är alltid 20 A huvudsäkringarna som går för oss när vi överbelastar, alltså en kombination av hushållsel och el till värme och rekreation.Vet ej om det representerar genomsnittet, och det är totalt oväsentligt. Min erfarenhet av mitt hus (230 m2 5 personer 110 meter borra samt en bergvärme av ett annat fabrikat än Nibe (fortfarande 3-fas) har visat sig fungera utmärkt. Jag blev jätteglad när jag säkrade ner från 20 till 16A i samband med att vi kastade ut 1210-7Skillnaderna i max kompressorström/fas mellan 1255-6 och 1255-12 är 2 A (12 A för 1255-6 och 10A för 1255-12) så det är i princip detta debatten handlar om.Vänligen sätt dig in i siffrorna igen. maximal DRIFTSTRÖM på 1255-6: 12A vid 7,5 kW . Rek avsäkring på 1255-12: 10A, max driftström 9A. Det är vid nästan 13 kW avgiven effekt. Vad för driftström tror du 1255-12 har vid avgivet 8 kW ?? Jag tror den ligger på 4,5-5 A då. Debatten handlar om 7A skillnad och inget annat.Jag anser inte att det bör vara ett problem som påverkar rumstemperaturen nämnvärt om värmepumpen i 1255-6 fallet måste varva ned med 20% under någon enstaka timme/dag under de 2-3 kallaste veckorna varje år. (och energin ersättas med mer elpatron på de andra två faserna)Jag ser heller inga problem som skulle påverka rumstemperaturen. Varför dock använda sig av elpatron i en underdimensionerad maskin om en rätt dimensionerad inverter kan göra jobbet med kompressor.? Det är just det som är syftet med att ha en varvtalsstyrd kompressor.Men självklart måste installationen göras med omsorg och korrekt för att det skall fungera bra.
Som sagt, de som jag känner har som regel haft bara 500 liters acktank, och varit väldigt snåla med elpatron.Men det kanske är olika i olika delar av landet.Min svärfar hade t.ex. 500 liters ack och handshuntade tills de satte in fjärrvärme nån gång runt 2007...Svågern körde med enbart panna i många år, min far brukade springa och elda åt dem när de inte bodde i stugan... men annars så var det rätt kraftigt pendlande temp för att spara på slantarna, han satte in (500 liters) acktank för kanske 10 år sedan, efter ca 20 år av eldande ur hand i mun.Har fler exempel, men det räcker.Jag vet att det finns de med 2 m3 acktankar också, men i min bekantskapskrets är de i minoritet.Känner ingen som utan bedövning låter elpatron värma om de eldar med ved "på allvar" och inte bara för skojs skull.Bland värmepumpsägare är det nog inte så många fler än jag som vägrar låta elpatron gå in. Som sagt, oavsett val av värmepump så behövs nog effektvakt om man tänkt klara sig på 16 A och vill leva ett modernt liv, med induktionshäll, diskmaskin, tvättmaskin, vattenkokare och torktumlare.Men det är självklart inte omöjligt att klara sig med 16 A och utan effektvakt, bara lite extremt.Vi bränner kanske 3-4 stycken 20A säkringar/år.Ikväll är det risk för nåt sånt när Sambon har Poolparty för sina anställda, då går allt som finns till och från och om både värmepump, SPA-bad, Ugn, spis och vattenkokare/kaffebryggare och diskmaskin går samtidigt så brukar det bli stopp även med 20A. Shit, de kanske t.o.m startar de två 1500 W infravärmarna och Bastun!Undrar hur t.ex. ErikB har det i sitt nästan nya hus, räcker det med 16A säkringar för dig?Effektvakt?
Daikin, en 12 kw maskin kommer någon gång att gå fullt (eller nästan fullt), t ex efter en vv-laddning. Så 9A är korrekt värde att räkna med. Och vid det tillfället har man enbart 7 A kvar på alla faser, så jag skulle säga att sannolikheten är större att en 12-a blir strypt pga effektvakten! På 6-an finns 2 x 16 A kvar för annat.Och vid varje legionella-körning kommer el-patronen att användas, så den bör beaktas.Dock tror jag det här är en icke-fråga. Använd effektvakten, och problemet är borta.
Undrar hur t.ex. ErikB har det i sitt nästan nya hus, räcker det med 16A säkringar för dig?Effektvakt?