Först vill jag bara säga att jag är imponerad över hur många som svarat och visar intresse samt hjälper till

Jag har bott i lägenhet tidigare och detta är min första kontakt med VP och allt som hör där till. Därav saknas info från mig som gör att ni får spekulera mycket.
Jag ska försöka bli bättre på att ge mer information som undviker spekulering.

Initialt kördes kurva 7 med förskjutning (där det då stod grader, minns inte då detta som ni vet ändras till "1,2,3 eller minus" när innegivaren kopplades bort.
Det är även här som jag hade lite problem med låg temperatur uppe (radiatorer). Termostaterna var fullt öppna på samtliga radiatorer samt på de vägghängda termostaterna till golvvärmen. Injusteringen verkar inte gått helt rätt till iheller då jag hade 2 radiatorer som var luftburna.

När dessa luftats (och trycket i pannan gått i botten) och fyllts på blev det bättre men fortfarande inte bra. Då kom VVSaren igen och stängde av innegivaren och då blev tempen bättre där uppe.
Jag har öppen planlösning och i vardagsrum/matplats/kök ligger där (om jag inte missminner) två slingor på samma termostat. Sen har jag en slinga i hallen och en i wc/dusch/tvättstuga. Flödena som sitter där shunten är kalibrerade eller vad man säger.
Jag har laborerat under 8 månader med olika kurvor och förskjutningar och tror mig hittat rätt med kurva 6 och -3 i förskjutning. (130kvm på 2 plan, nybyggt, inflytt 2016-09)
"Strypt in" vet jag inte vad det menas med men om det betyder att jag begränsar flödet med termostaten så -nej, allt är fullt öppet.
Jag har 5 stora fönster mot SÖ och det blir varmt snabbt på nedanvåningen en solig förmiddag. (När vi har gäster sticker värmen också upp till ~25g där nere).
Mitt utgångsläge är att inte behöva ändra på termostaterna utan ha en jämn värme i hela huset. Vet inte på rak arm vad det är för isolering men det känns tätt eftersom värmen behåller sig mycket bra även om alla friskluftsventiler är fullt öppna. bor 700-1000m från havet i sydskåne.
Att reglera tempen med frånluftstemp låter som en bra idé, det kanske den gör(?). Det hör till att det eldas som fan av sambon i badrummet där uppe (fristående el-golvvärme) Hon håller 28-30 grader på golvet (tror innetemp ligger runt 25g) och mina frånluftsinsug (om det heter så) sitter i badrummen och i köket. Så eventuellt så kanske frånluftstempen blir missvisande då eftersom det är varmt som f*n i badrummet uppe? Jag får läsa på hur detta funkar märker jag...
-VVSaren höjde inte kurvan i samband med problemen med värmen uppe.
-Elpatronen har kört 1 gång sedan inflyttning och det var inte många minuter den gjorde det (varmvatten).
-Det står avfrostningstid 0sek i menyn.
Jag förstår att det ser j*vligt rörigt ut i min post men jag försöker få med så mycket som möjligt med bekostnad av strukturerad post. Sorry!