0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ställ ner varmvattenläget till Ekonomi. Då stoppar vv-laddning vid 51° istf. 55° och kompressorn behöver inte jobba lika hårt. Detta gör en del för ljudnivån faktiskt.50% fläkt är nog i underkant och du får troligen regelbundna avfrostningar. Kanske behöver du egentligen öka fläkten till minimum 60% för en bättre drift då.
Enligt produktspecen för F370 är "Ljudtrycksnivå i uppställningsrum (LP(A))4 dB(A) 42,5-44,0". Verkar som ert exemplar låter mer än det ska. Ljudnivån beror också på dämpningen i rummet men de flesta har nog en mängd saker på hyllorna och kläder upphängda att ljuddämpningen blir ganska hög. Framför min 310P på ett avstånd av ca 60 cm och 1,5 m över golvet mäter jag 38 dB(A) men den är då tilläggsisolerad med ljuddämpningsmattor för bilar.Drar man på köksfläkten kommer betydligt mer luft att sugas genom huset via köksfläkten och imkanalen och ut. Luften är oftast väldigt torr på vintern. Beror också på hur långt norrut man bor. Man bör inte sänka fläkten i F370 på vintern mer än att den går med en avfluftstemperatur som ligger över 0 °C. Den modellen är inte tänkt gå med regelbunden avfrostning och man förlorar gångtid för kompressor.
Jag vet att det finns en massa olika uppfattningar om detta med ventilation. Boverkets rekommendation passar nog väldigt bra under den varma årstiden men inte nu på vintern, i alla fall inte hos oss. Det blir då alldeles för hög luftomsättning vilket leder till kalldrag och knastertorrt inomhusklimat. Jag har tidigare skrivit inlägg om detta med länkar till forskningsrapporter där detta problem påtalas. Där rekommenderar man att ventilation bör halveras pga hälsoskäl. Vilket vi alltså gör.Om nu inte värmepumpen klarar detta driftläge, tja, är det pumpen eller oss människor det är fel på?Oavsett så verkar det som att minskad ventilation kan ge problem med långa avfrostningar för vissa pumpar (läs Nibe F750). I ditt fall lär det väl inte bli några större problem med långa avfrostningar, avluften blir inte lika extremt kall i din pump som i F750 och i Comfortzone modellerna där dom typiskt kan gå ner till 15-20 minusgrader. Det är väl värt att pröva att minska fläkthastigheten så här års?Trots att vi har reducerad ventilation är det ändå väldigt torrt inne, RH runt 20 % och det är alldeles för torrt
Ni kan också prova att skaffa 2-3 luftfuktare av bra modell
Får man fråga vad ni har för utetemp samt relativ luftfuktighet när du känner obehag av drag och torr luft?