Smutsfiltret rensade jag för en vecka sen.
(Citatet ovan är mitt svar på en fråga från Carl N - tack, Carl!)
Jag funderade på det där med smutsfiltret igen i kväll - kunde det ha blivit igensatt på en vecka?
Bakgrundsinformation: Innan jag gjorde rent smutsfiltret förra helgen hade det gått sju år. Det var en del svarta partiklar i filtret det förra helgen, men inte särskilt mycket skräp. Det gjorde heller ingen skillnad på värmesystemets funktion att göra rent filtret.
Det kändes lite långsökt, men man vet ju aldrig, och i det här läget fanns det inte mycket att förlora på att öppna och kolla.
Det visade sig att det var mycket mer gegga i filtret efter den senaste veckans drift än det blivit på föregående sju års drift.
Med rengjort filter går pumpen fint utan att stänga av sig. Rören under bypassen blir inte heta, så det verkar flöda som det skall.
Hypoteser:
1. Den avstängda Grundfos 25-40 cirkulationspumpen som jag hittade förra helgen var huvudproblemet
2. Det är inget fel på Grundfos-pumpen
3. Att värmesystemet började fungera sämre i veckan berodde på att det bättre flödet gjorde att diverse gegga lossnade och satte sig i filtret som slammade igen
Det återstår att se om jag vaknar i ett varmt hus i morgon bitti, men förhoppningsvis gör jag det.
Om jag gör det får jag kolla filtret om några dagar och om det satt sig mer gegga där.
Hur som helst - tack för all hjälp!