0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dem levererar nog fan exakt det som beskrivs i produktbladet i Thermias fall har det smugit med en bugg tydligen i M serien På någon styr leverans enligt en av dem som haft lite strul men har en bra installatör ,, den ska och kommer reglera lika fint som dem andra gör ,, Saklig kritik Känns som Häxjakt om jag ska vara ärlig Sakligt är när någon som är väl insatt i produkten säger sittJag är väl insatt , har satt thermia inverter Large Samt på 2 år en bra bit över 2000 kW Megor Det är supergrejer att jobba med , Nibes grejer Har valt att inte jobba med Nibes produkter så jag kan inte Uttala mig ,, men en sak är jag nästan 100 på Det satsas på Utvecklingen där med då det är ett måste i konkuransen Och jakten på COP , Finns massor med nöjda ctc ägare som upplever sina anläggningarSom fullgoda Rickard Jag satte ett 50 tal i början på 2000 talet Tror varenda maskin rullar fortfarande Ingen av dem smittar den undre kammarn med 65-70 g vatten vad jag vet
Självklart ska man ta upp ett eventuellt driftproblem på en produkt Men man ska också hålla en god ton i sin framfart gentemot leverantörer och yrkeskollegor Du kan absolut välja en Inverter inför ett framtida Garage , Du kommer ihåg att jag skrivit , Det krävs lite mer ! av installatörerna , sätt upp Fastigheten du jobbar med i effektleverans och gradtimmar för orten , Förklara för kunden ,,, här går den on-off och dem här timmarna kommer den gå på sin effektstyrning ,när garaget kommer till ,, on-off vid den här tempen och timmar effektstyrt dem här timmarna ,Den ger Höga COP även vid on-off också ,,, och tar inte skada av det , Jag har inte sett reklamen där det påtalas om dålig marknadsföring gällande optimum lanseringen skulle va intressant att se hur det framställts . Och om det är okunnig tolkning eller okunnigt skrivet av någon reklambyrå cc
På förekommen anledning så har jag valt att starta detta ämne, cocaloas inlägg som startar tråden skall egentligen vara ett svar på detta inlägg...Slutet av off-topicdiskussionen i ett annat ämne för starta detta ämne:Häxjakt på vad då, och varför?Jag har bara ett enda intresse, och det är att vi skall ha så bra värmepumpar som möjligt på marknaden, och att eventuella brister som kan bevisas skall lyftas upp på bordet så att tillverkarna tvingas agera för att fixa till de fel/problem/tillkortakommanden som de kan åtgärda.Inte sällan med en så enkel sak som en förändring i styrdatorn.Du cocacola verkar ha uppfattningen att jag har något emot Thermia, vilket är helt fel.Tittar man över tid så ser man att jag kritiserat de flesta fabrikat då det funnits skäl att göra det.Inte minst Nibe har fått sina fel och brister redovisade och "klagade på", t.ex. kärvande växelventiler, spruckna muttrar, dåliga packningar runt elpatron, kompressorer som havererat tidigt om de gått längre perioder med kärvande växelventil och många start/stopp. Finns säkert mer också som lyfts fram.CTC har en konstruktion som i grunden gör att de i praktiken inte får riktigt lika hög COP som de bästa, men jag håller med om att många kunder är nöjda, främst de som inte loggar sin anläggning och ser vad som händer, t.ex. när elpatron börjar stötta så snart man öppnar en tappvarmvattenkran.Thermia har under årens lopp utmärks sig med att försöka överdriva vad deras produkter är/kan/levererar, som t.ex när de kallade sina värmepumpar för varvtalsstyrda när de bara bytt ut cirkpumparna till varvtalsstyrda.I övrigt har de klarat sig bra från kritik, både från mig och andra.Nu finns ett reellt problem som drabbat ett antal kunder som överdimensionerat och/eller har hus med högtempsystem, och då tycker jag att det är viktigt att det lyfts fram och utreds så att både återförsäljare, installatörer och vi i forumet kan informera om i vilken typ av anläggning en sådan värmepump fungerar bra, och i vilka den fungerar mindre bra.Jag skulle IDAG inte rekommendera någon som sätter in en överdimensionerad pump i väntan på en utbyggnad eller bygge av ett garage några år framåt i tiden att sätta in en Thermia M efter att ha sett hur den arbetar när den ligger på låga uteffekter.I hus med lågtempsystem och/eller i hus där man dimensionerat för korrekt max uteffekt vid DUT fungerar de troligen helt OK.Kanske kommer den nya mjukvaran som Mlöf bidragit till att de tar fram att göra bristerna mindre även i anläggningar där dimensionerigen inte är lika avgörande för hur värmepumpen "agerar", och då har ju alla blivit vinnare, både Mlöf, Thermia, vi i forumet och kunderna i allmänhet.Kan tillägga att de CTC som producerades i början av 2000-talet inte hade den konstruktion eller mjukvara som tryckte ned värme i undre tanken.Det började med hetgasväxlaren.Hur det är på de maskiner som säljs nu vet jag inte, det har varit tyst om detta länge nu, så de kanske har justerat drifttiderna mot övre tanken i mjukvaran. Det skulle vara en stor förlust för forumets Thermiaavdelning om Mlöf lämnade forumet, så jag kommer inte att skriva mer off-topic i detta ämne, och kommer också att radera andra off-topic-inlägg som kommer i detta ämne.Den eller de som vill debattera denna typ av frågor får starta en nytt ämne som inte stör Mlöf:s egen tråd i detta ämne.För vad det är värt ber jag Mlöf om ursäkt om han anser att det är mitt uppträdande som gjort att han tröttnat.
Jag tycker inte att det är rättvist, eller att visa respekt när man förnekar sånt som bevisas med hjälp av loggar, filmer, och tillverkarens förklaring.Om det inte räcker för att du skall ändra din ståndpunkt, eller försöka bevisa din tes så tycker jag att du agerar på ett sätt som inte förtjänar respekt.Det går ju inte diskutera påståenden som du gör helt utan att på något sätt bevisa din tes.Då är det bättre att vara tyst än att hävda att de som lägger fram bevisning inte skulle förstå vad som diskuteras.Tankens effekter och funktion förstår jag mycket väl, och i detta specifika fall kan den på marginalen minska antalet start och stopp, och precis i gränslandet där vbf precis hinner passera 33 grader på framledningen under en uppvarvning kan en större volym göra att man slipper ett onödigt stopp.Däremot kommer tanken inte att göra problemet med produktion av värme vid onödigt hög övertemp mindre, vbf kommer succesivt varje gång kompressorn varvar upp till treans växel att hamna allt närmare integralvärdet som stoppar pumpen p.g.a. för stor skillnad mellan bör och ärvärde.Det är ett resultat av den högre effekt som värmepumpen från tid till annan måste producera för att säkerställa smörjning.Tanken kommer att göra att kompressorn går längre perioder med en framledningstemp rätt högt över börvärdet, vi kommer att få färre start och stopp men sämre COP än om värmepumpen legat närmare det önskade börvärdet med den effekt som huset för tillfället behöver.Om jag inte missminner mig har ju Mlöf dessutom kopplat in en volymförstorande tank utan påvisbar effekt på problemen.Till Smurfen, visst var det väl samtidigt som de började med sin så kallade hetgasväxlare, plattvärmeväxlaren som värmde övre tanken i både gas och vätskefas?
Ja, nu börjar det talas om tro här, och det är väl lite så jag ser på dina uppfattningar, du har en nästa en religiös tro på vad en tank kan göra för driften av alla problemanläggningar, även om det som i fallet med inverter skall vara nödvändigt, eller när det är uppenbart att en tank inte löser problemet.Mlöf:s värmepump går alldeles säkert precis som den ska, och den kanske håller i 100 år, och det är inte det vi kritiserat, vi kritiserar det faktum att de påstår att det är en 3 kW inverter, och det är det inte, inte i alla anläggningar.Inte med nuvarande mjukvara och de säkerhetssystem som den är utrustad med.Sen har du rätt i att en graf kanske inte betyder så mycket för de som inte har kompetensen, för mig är vissa (inte alla) grafer som en öppen bok som säger mer eller mindre allt om hur en anläggning går och varför.Man kan utifrån grafen se om det finns ett flödesproblem, problem med avspeglingen, volymen eller effekten.Men du gör helt rätt som inte uttalar dig om du inte förstår.Det skall du ha cred för.