0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar finnas en gråzon när det gäller verktyg. Så här skriver skatteverket:"Kostnaden för verktyg som behövs för att arbetet ska kunna utföras och som hålls med en eller två händer ger rätt till rutavdrag. Större maskiner får inte räknas med i underlaget." Vad gäller arbetskostnaden för större maskiner så ska den motsvara kostnaden för en 'normal hantverkare':"Skattereduktion för husarbete medges endast för arbetskostnaden. Det innebär att skattereduktion bara kan medges för arbetskostnaden för den eller de personer som utför grävarbetet. Maskinkostnaden, som vid markarbete oftast utgör den största delen av kostnaden, ger inte rätt till skattereduktion....För att skattereduktion ska kunna medges måste arbetskostnaden specificeras. Arbetskostnaden bör beräknas per arbetad timme och arbetskostnaden bör normalt inte beräknas högre än timpriset för en hantverkare."
Det är väl bara att hoppas att ROT/RUT avskaffas så slipper vi alla problem med gränsdragningar som alltid uppkommer, dessutom slipper majoriteten av landets skattebetalare skänka pengar till en minoritet som utnyttjar ROT/RUT.
Det som är lite tråkigt med ROT/RUT är väl att man för att helt utnyttja systemet måste man dels ha råd att köpa tjänsten och ha så lite högre inkomster. Dom som tjänar lite mindre och kanske är i större behov av "subventioner", för tex renoveringar, har ofta inte råd att renovera utan får bara vara med och betala (via skattsedeln).
Nja, jag skulle nog säga att vi har ett rätt bra skattesystem i ett land fullt av gnällspikar.Men visst, detta system kräver att vi har en stor export som betalar kalaset.
Ja, så har det alltid låtit när de borgerliga skall förklara utvecklingen under de år de styrt.Ständiga lågkonjunkturer.Jag har inte svaret på om det stämmer eller ej, och jag tar inte ställning.Har själv hoppat mellan blocken i mina egna val, men konstaterar trots allt att de borgerliga så länge jag levt, i mer än 50 år, så har utvecklingen i stort varit negativ när borgarna styrt.Och förklaringen har varje gång varit "den allmänna utvecklingen/lågkonjunkturen". Så vitt jag minns fanns ingen lågkonjunktur 2006-2007.Och även om den fanns, varför skulle det påverka handelsbalansen?