Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme, ett system, kallt i ett rum, kall pÃ¥ nÃ¥gra slingor i annat.  (läst 12865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Under CE-märkningen (Du ser att etiketten buktar där) på din cirkpump sitter antagligen en skruv som du kan lossa, bakom den finns motoraxeln.
I axeltappen finns i normalfallet en mejselspår för en vanlig (stor) flat skruvmejsel som man kan hjälpa pumpen igång med.
Det kan komma ut lite svartvatten om/när du öppnar skruven, så ha gärna nåt oömt kärl eller några trasor under.

Hej! Och tack.
Tyvärr så finns inget under CE märkningen. Bara plast. Jag tog bort hela "kåpan" och man kan se hur det ser ut i sista bilden. Ser (iallafall jag) inte heller någon skruv där?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Avluftaren kan ha en liten pigg, som man kan trycka in, under det avtagbara locket. Piggen liknar en ventil till ett bildäck.
Om du trycker in den, så ska det komma vatten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen kan brumma även om den inte snurrar, men då brukar de vara så varma att de knappt går ta på.
Är den ungefär lika varm som vattnet i rörsystemet så går den nog.
Då är det troligen ett filter någonstans som satt igen.
Det är i alla fall det första jag skulle kontrollera.
De brukar se ut så här:


Hej på Er!
Tänkte nu chansa medan leta fram en ny cirkpump. Den är trots allt ca. 20 år gammal.
Det som är lite skumt tycker jag är att de är varmt i rören både innan och efter pumpen men, nåt är det iallafall.
Finns det en pump som jag kan beställa som går bara att koppla in (enligt min bild) utan större ingrepp (alltså göra själv)? Måste jag stänga/tömma hela systemet (hoppas inte, för jag vet inte hur :)
Tack!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM rören är tempererade som jag ritat fungerar nog cirkulationspumpen, kanske är det nåt som blockerar under något av locken som jag ringat in med den vita ringen.
OM du öppnar "hatten" till höger och skruvar den motsols det som går så borde det innebära helt öppen shunt.
Skulle vara bra om du kunde se någonstans på shunten vilket fabrikat och modell det är.
JAg har ingen aning hur den där fungerar, men du måste ju få ett flöde in/ut i de två grova rören från vänster för att det skall bli värme i golvslingorna.

OM det övre röret, där min röda och blå linje möts är lika varmt hela vägen står nog pumpen still.
Eller så har du en blockering i slingorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OM rören är tempererade som jag ritat fungerar nog cirkulationspumpen, kanske är det nåt som blockerar under något av locken som jag ringat in med den vita ringen.
OM du öppnar "hatten" till höger och skruvar den motsols det som går så borde det innebära helt öppen shunt.
Skulle vara bra om du kunde se någonstans på shunten vilket fabrikat och modell det är.
JAg har ingen aning hur den där fungerar, men du måste ju få ett flöde in/ut i de två grova rören från vänster för att det skall bli värme i golvslingorna.

OM det övre röret, där min röda och blå linje möts är lika varmt hela vägen står nog pumpen still.
Eller så har du en blockering i slingorna.

OK!
Så här ser det ut. Vid 1 & 2 så kommer det in varmvatten (kopplat till gammal värmerör med avstängningskran till båda)
Värmen följer enligt ritning, förbi pumpen och ut till slingorna.
När du säger "hatten" undrar jag om du menar vid 3?
Vid 4 blir det kallt. Det finns någon slags rund mutter där vid 5 som går lätt att skruva bort för hand men inget händer.
och fortsätter kalt enligt ritning.
Andar att dessa kalla är "returen"?

Om jag lossar både vid muttern du ringade in samt vid 3 (om det är det du menade) skall jag först stänga av vattnet?
Stort tack!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag fattar det där rätt så är:
1. Framledning/Inkommande värmebärare
2. Returledning/Utgående värmebärare
3. Avluftare (strunta i den)
4-5 returledning från slingorna

Som jag sa sÃ¥ är det troligen under hatten pÃ¥ den högra av "de tvÃ¥ avsticken" i den vita ringen jag ritat pÃ¥ min bild som du kan justerar hur  mycket värme som kommer in i systemet.
För att du skall få varmt i golvvärmen måste du få in vatten från vänster i bild, det övre röret, det skall sedan pumpas av cirkpumpen till höger i bild via slingorna och tillbaks till det nedre röret (2) via några finurliga kanaler i shunten.
"Termostaten" har till uppgift att stänga om vattnet blir för varmt, så att slangarna inte smälter eller golvens ytor deformeras/spricker av värme eller uttorkning.

Det kan vara fel på cirkpumpen till höger, men i och med att det är kallt på returen så tror jag inte det, i så fall skulle alla rör till höger om maxbegränsningstermostaten vara lika varma.

Det kan vara fel på maxbegränsningstermostaten, som gör att den inte släpper in någon värme, men då borde det inte bli varmt vid 3 och 4.

Det kan vara feljusterat under hatten som jag ringat in på min bild.

Men det kan också vara för lite flöde/difftryck mellan de två rören (1 och 2) som skall mata shunten med värme (1) och leda tillbaks det svalare vattnet från golvvärmereturen till pannan (2).
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 17:28:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag fattar det där rätt så är:
1. Framledning/Inkommande värmebärare
2. Returledning/Utgående värmebärare
3. Avluftare (strunta i den)
4-5 returledning från slingorna

Som jag sa sÃ¥ är det troligen under hatten pÃ¥ den högra av "de tvÃ¥ avsticken" i den vita ringen jag ritat pÃ¥ min bild som du kan justerar hur  mycket värme som kommer in i systemet.
För att du skall få varmt i golvvärmen måste du få in vatten från vänster i bild, det övre röret, det skall sedan pumpas av cirkpumpen till höger i bild via slingorna och tillbaks till det nedre röret (2) via några finurliga kanaler i shunten.
"Termostaten" har till uppgift att stänga om vattnet blir för varmt, så att slangarna inte smälter eller golvens ytor deformeras/spricker av värme eller uttorkning.

Det kan vara fel på cirkpumpen till höger, men i och med att det är kallt på returen så tror jag inte det, i så fall skulle alla rör till höger om maxbegränsningstermostaten vara lika varma.

Det kan vara fel på maxbegränsningstermostaten, som gör att den inte släpper in någon värme, men då borde det inte bli varmt vid 3 och 4.

Det kan vara feljusterat under hatten som jag ringat in på min bild.

Men det kan också vara för lite flöde/difftryck mellan de två rören (1 och 2) som skall mata shunten med värme (1) och leda tillbaks det svalare vattnet från golvvärmereturen till pannan (2).

Intressant det där med tryckdiff du nämnde faktiskt.
frÃ¥ga: Om det nedre röret (2) är returen, hur kommer det sig att bÃ¥da är varma? Är det vid övergÃ¥ngen vid 5-4 det "blandas" i "inkommande" och ut vid 2?  dontknow weird!
Har inte gjorts någon ändringar på inställningarna (termostat mm) på denna under sin livstid kan jag tillägga.
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 22:37:26 av Markwoz »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
fråga: Om det nedre röret (2) är returen, hur kommer det sig att båda är varma?

Förmodligen för att termostatventilen är felställd eller har kärvar fast så att vattnet vänder där istället för att gå genom golvvärmen. Alternativt att cirkpumpen inte går.

Om båda vore framledning skulle det ju inte funka - Vattnet måste kunna cirkulera...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du lossar den där termostaten så borde där finnas en "pinne" under, som termostaten påverkar om/när bulben som sitter i andra ändan kappilärröret värms upp.
Kolla så att pinnen inte fastnat i sitt inre läge, om den gjort det så går inget, eller väldigt lite varmt vatten in i golvvärmekretsen.
Om pinnen går att trycka in (kan gå ganska tungt) och fjädrar ut fint igen så borde den fungera.
UNder locket/muttern rakt ovanför termostatkroppen sitter troligen en grundjustering där man kan öka/minska flödet in i golvvärmefördelaren.
Där kan det ha satt igen av smuts, eller att den alltid varit för snålt ställd.
Jag skulle i alla fall prova skriva upp den (motsols) allt som går (Vet inte om den går skruva ur helt och hållet, vatten kan i så fall läcka ut...) för att se om det får flödet in i fördelaren att öka.
Prova köra helt utan termostaten på plats ett tag också, den kan ju ha gått sönder också, även om det normalt skulle göra att den INTE stängde alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förmodligen för att termostatventilen är felställd eller har kärvar fast så att vattnet vänder där istället för att gå genom golvvärmen. Alternativt att cirkpumpen inte går.

Om båda vore framledning skulle det ju inte funka - Vattnet måste kunna cirkulera...

Tack!
Lär mig mycket här! :)

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du lossar den där termostaten så borde där finnas en "pinne" under, som termostaten påverkar om/när bulben som sitter i andra ändan kappilärröret värms upp.
Kolla så att pinnen inte fastnat i sitt inre läge, om den gjort det så går inget, eller väldigt lite varmt vatten in i golvvärmekretsen.
Om pinnen går att trycka in (kan gå ganska tungt) och fjädrar ut fint igen så borde den fungera.
UNder locket/muttern rakt ovanför termostatkroppen sitter troligen en grundjustering där man kan öka/minska flödet in i golvvärmefördelaren.
Där kan det ha satt igen av smuts, eller att den alltid varit för snålt ställd.
Jag skulle i alla fall prova skriva upp den (motsols) allt som går (Vet inte om den går skruva ur helt och hållet, vatten kan i så fall läcka ut...) för att se om det får flödet in i fördelaren att öka.
Prova köra helt utan termostaten på plats ett tag också, den kan ju ha gått sönder också, även om det normalt skulle göra att den INTE stängde alls.

Allright!
Lossnade nu termostaten och pinnen rör sig fint. Skall lämna den av enligt förslag.
Hatten togs bort (den över termostaten) och de fanns en insex där. Justerade den motsols. De rörde sig ca 5 mm tills det tog stop. Justerade tillbaka tills det tog stop (ca 5 mm medsols från ursprungsläge). Lade den i mellanläge där det känndes "lös". Inget vatten kom. :)

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har du konstaterat om cirk.pumpen (till höger på bilden) går, du kan kolla det genom att lyssna med en skruvmejsel håll mejseln mot pumphuset och skaftet mot örat (sätt tillbaks kåpan över pumpen så du inte kommer åt elledningarna) slå av och på pumpen, det skall höras ett skvalande ljud just när pumpen startar för att sedan bli lite tystare om det bara brummar lite kan den vara trasig eller att pumphjulet har fastnat.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Dendär pumpen kan man inte hjälpa igång. Sök på forumet på CP typen så hittar du annat inlägg med samma problem
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är det någon som vet vad "pluppen" till vänster om shuntens grundjustering är?

Blev det nedre röret kallare när du öppnade på grundjusteringen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du konstaterat om cirk.pumpen (till höger på bilden) går, du kan kolla det genom att lyssna med en skruvmejsel håll mejseln mot pumphuset och skaftet mot örat (sätt tillbaks kåpan över pumpen så du inte kommer åt elledningarna) slå av och på pumpen, det skall höras ett skvalande ljud just när pumpen startar för att sedan bli lite tystare om det bara brummar lite kan den vara trasig eller att pumphjulet har fastnat.

Hallo!
Tack! har testat det du föreslog (skruvmejseln mot pumpen) lite svårt att avgöra då jag vet inte riktigt om jag gör rätt och vad jag lyssna efter. Satt mejsel på både metallen bakom pumpen samt på pastkåpan. Det som jag hör är definitivt brummet samt lite normalt flödesljud (som i in radiator som man skruvat upp).
 :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!