0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Under CE-märkningen (Du ser att etiketten buktar där) på din cirkpump sitter antagligen en skruv som du kan lossa, bakom den finns motoraxeln.I axeltappen finns i normalfallet en mejselspår för en vanlig (stor) flat skruvmejsel som man kan hjälpa pumpen igång med.Det kan komma ut lite svartvatten om/när du öppnar skruven, så ha gärna nåt oömt kärl eller några trasor under.
Cirkulationspumpen kan brumma även om den inte snurrar, men då brukar de vara så varma att de knappt går ta på.Är den ungefär lika varm som vattnet i rörsystemet så går den nog.Då är det troligen ett filter någonstans som satt igen.Det är i alla fall det första jag skulle kontrollera.De brukar se ut så här:
OM rören är tempererade som jag ritat fungerar nog cirkulationspumpen, kanske är det nåt som blockerar under något av locken som jag ringat in med den vita ringen.OM du öppnar "hatten" till höger och skruvar den motsols det som går så borde det innebära helt öppen shunt.Skulle vara bra om du kunde se någonstans på shunten vilket fabrikat och modell det är.JAg har ingen aning hur den där fungerar, men du måste ju få ett flöde in/ut i de två grova rören från vänster för att det skall bli värme i golvslingorna.OM det övre röret, där min röda och blå linje möts är lika varmt hela vägen står nog pumpen still.Eller så har du en blockering i slingorna.
Om jag fattar det där rätt så är:1. Framledning/Inkommande värmebärare2. Returledning/Utgående värmebärare3. Avluftare (strunta i den)4-5 returledning från slingornaSom jag sa så är det troligen under hatten på den högra av "de två avsticken" i den vita ringen jag ritat på min bild som du kan justerar hur mycket värme som kommer in i systemet.För att du skall få varmt i golvvärmen måste du få in vatten från vänster i bild, det övre röret, det skall sedan pumpas av cirkpumpen till höger i bild via slingorna och tillbaks till det nedre röret (2) via några finurliga kanaler i shunten."Termostaten" har till uppgift att stänga om vattnet blir för varmt, så att slangarna inte smälter eller golvens ytor deformeras/spricker av värme eller uttorkning. Det kan vara fel på cirkpumpen till höger, men i och med att det är kallt på returen så tror jag inte det, i så fall skulle alla rör till höger om maxbegränsningstermostaten vara lika varma.Det kan vara fel på maxbegränsningstermostaten, som gör att den inte släpper in någon värme, men då borde det inte bli varmt vid 3 och 4.Det kan vara feljusterat under hatten som jag ringat in på min bild.Men det kan också vara för lite flöde/difftryck mellan de två rören (1 och 2) som skall mata shunten med värme (1) och leda tillbaks det svalare vattnet från golvvärmereturen till pannan (2).
fråga: Om det nedre röret (2) är returen, hur kommer det sig att båda är varma?
Förmodligen för att termostatventilen är felställd eller har kärvar fast så att vattnet vänder där istället för att gå genom golvvärmen. Alternativt att cirkpumpen inte går.Om båda vore framledning skulle det ju inte funka - Vattnet måste kunna cirkulera...
Om du lossar den där termostaten så borde där finnas en "pinne" under, som termostaten påverkar om/när bulben som sitter i andra ändan kappilärröret värms upp.Kolla så att pinnen inte fastnat i sitt inre läge, om den gjort det så går inget, eller väldigt lite varmt vatten in i golvvärmekretsen.Om pinnen går att trycka in (kan gå ganska tungt) och fjädrar ut fint igen så borde den fungera.UNder locket/muttern rakt ovanför termostatkroppen sitter troligen en grundjustering där man kan öka/minska flödet in i golvvärmefördelaren.Där kan det ha satt igen av smuts, eller att den alltid varit för snålt ställd.Jag skulle i alla fall prova skriva upp den (motsols) allt som går (Vet inte om den går skruva ur helt och hållet, vatten kan i så fall läcka ut...) för att se om det får flödet in i fördelaren att öka.Prova köra helt utan termostaten på plats ett tag också, den kan ju ha gått sönder också, även om det normalt skulle göra att den INTE stängde alls.
Har du konstaterat om cirk.pumpen (till höger på bilden) går, du kan kolla det genom att lyssna med en skruvmejsel håll mejseln mot pumphuset och skaftet mot örat (sätt tillbaks kåpan över pumpen så du inte kommer åt elledningarna) slå av och på pumpen, det skall höras ett skvalande ljud just när pumpen startar för att sedan bli lite tystare om det bara brummar lite kan den vara trasig eller att pumphjulet har fastnat.