Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 haveri efter drygt 5 Ã¥r - vad göra?  (läst 18154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2017, 22:07:02 »
Första kompressorn i min 310P höll bara i 4½ år. Propanet ställer till det. (ES/IVT tog t.o.m. fram en konverteringssats från R290 till R134a). Den andra kompressorn höll i 9 år. Blev komplett byte av kompressor, förångare, torkmedel, expansionsventil, pressostat etc. 2011 och det har hållit hittills. Efter att också ha läst andra inlägg verkar det som man för räkna med ca 10 års livslängd på kompressorn (förutsatt att den fått kompressorvärmare monterad).
Levde i tron att kompressorn skulle hålla i genomsnitt 15 år. Jag minns nog fel. Håller varvtalsstyrda längre? Eller är det så att såna "borde" hålla längre än on/off?
« Senast ändrad: 10 januari 2017, 22:11:38 av svmh906 »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2017, 22:29:01 »
Alltid på när pannan är påslagen.

Kanske något att satsa på?
Var köper man den?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2017, 09:04:42 »
Jag köpte kompressorvärmaren av NIBE serviceombud men den finns säkert att få tag på från flera ställen. Kanske bäst att kontakta NIBE direkt om man bara vill ha just den reservdelen.

De varvtalsstyrda frånluftsvärmepumparna har alla välbeprövad köldmedia så förutsättningarna är bättre för längre livslängd på den punkten. Men de innehåller också mer elektronik som i viss mån gör att det finns risk för att fler möjliga fel kan uppstå. På NIBE sitter också kompressorerna efter förångaren på den kalla sidan som kan bli neråt -15 °C och jag har funderat på om det är bra eller dåligt för livslängden. Blir som för en LVVP som står ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad yasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2017, 11:03:30 »
Inflikar i denna tråden då jag upplevt liknande problem med min F370.
Vi flyttade i somras till ett hus där förra ägaren installerade pumpen Hösten 2011.
Jag har upplevt en väldigt hög elförbrukning senaste månaderna och vid jämförelse med förra året så är nivån inte alls optimal.

Startade därför en seperat tråd om mitt problem tills jag fick tips om denna tråd;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63730.0

När jag kollade på värdena imorse så var avluft på 9 grader och förångare 1 grad.
har nu bokat in en kyltekniker som kommer och kontrollerar nästa vecka.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2017, 20:14:49 »
@yasse  Du har ungefär liknande värden som jag vad gäller förÃ¥ngartemp och avluft. Tekniker har hos mig konstaterat (jag mÃ¥ste tro pÃ¥ honom) troligt läckage av propanet och jag väntar fortfarande pÃ¥ kostnadsförslag pÃ¥ reparation (och att veta exakt vad som behöver bytas). Kör just nu pÃ¥ enbart el och kollar hur mycket mer den drar egentligen. Intressant med tvÃ¥ F370 frÃ¥n 2011 med liknande problem.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad yasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2017, 20:53:40 »
Hej!
Hör gärna av dig när du fått offert!
En tekniker kommer till oss bästa vecka för undersökning, lär säkert få samma dom

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #21 skrivet: 24 januari 2017, 20:55:43 »
Då har jag äntligen fått ett besked från firman: fortsatt felsökning av köldmedelläckan kommer att kosta 10000 kr. Systemet ska fyllas på med köldmedel och spårmedel. Då finns ingen garanti att läckan kommer att hittas. Om läckan hittas kommer ytterligare kostnad (okänt just nu) att tillkomma för reparation.
@yasse har du fått något svar från tekniker?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Rickardg

  • Gäst
Rickardg
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2017, 10:59:46 »
Hej,
Tänkte beskriva hur jag "löste" ett motsvarande problem jag haft på min 360p.
Det började som ett mer och mer frekvent LP-larm.
Det jag inte då insåg var att "värmepumpeffekten" i det närmaste gått mot 0.
Ringde en Nibe serviceverkstad och beskrev problemet och sade att jag trodde att jag fått någon form av läcka över tid (pumpen är nästan 10 år gammal), och att jag hoppades på att det "bara" skulle vara att fylla på köldmedia (Propan). En servicetekniker kom och konstaterade att det troligtvis var för lite kylmedia i systemet. Antagandet baserade sig på stort delta mellan förångartemp och avlufttemp. Förångaren var -10 och avluften +11.
Jag trodde då att det var dags att ansluta propanflaskan och fylla propan och ev spårmedel. Fick då det överraskande beskedet att "så kunde man inte göra"... Alternativet var det stora greppet, förångare torkfilter kompressor osv osv. När jag borrade lite djupare i detta så visade det sig att det överhuvudtaget inte fanns några ventiler att ansluta manometrar på kylkretsen och därmed kunde man inte heller fylla kylmedia...

Skickade hem serviceteknikern och tackade nej till erbjudandet.

Är både nyfiken och hyfsat händig och med googels hjälp förstod jag att det går att köpa ventiler till lågtryckssidan som man kan montera på ett trycksatt system utan att tömma det. Manometerställ för fyllning av kylmedia finns ju oxo relativt billigt och tillräckligt bra för en amatör. Propan hade jag på jobbet, men det går att köpa på samma ställe som ventilen, manometerställ och spårvätska. (http://www.fylldinac.nu/28-snabbkopplingar-ventiler)
Så jag monterade ventilen på lågtryckssidan, startade pumpen och fyllde tills delta förångare och avluft var ca 3 grader, 1,5 grader förångare och ca 4 grader avluft.
Gjorde detta i mitten av sommaren, och det fungerar fortfarande perfekt. Det var många år sedan pumpen gått så bra, i princip helt utan avfrostningar.
Antagligen läcker det lite någonstans i systemet, men i värsta fall får jag väl fylla lite till för att i förlängningen köpa en 750 eller 730 :)

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2017, 19:33:37 »
@Rickardg  Det är bara att gratulera att du lyckats med din reparation. Jag kommer dock inte ge mig pÃ¥ att försöka själv med propan.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2017, 22:04:29 »
Fy vad dyrt med felsökning för 10000 kr utan man vet om det ger något, särskilt på en så pass liten värmepump som F370. En reparation ovanpå det kommer att gå på många tusenlappar till. Är nog klokt att köra den som el-panna ett tag och fundera på vad som blir bäst.

Intressant tips om att fylla på propan :) Om kompressorn fortfarande går så finns det ju en chans att det fungerar. När jag råkade ut för att förångningstemp blev neråt -8 °C samtidigt som avluftstempen blev ca +8 °C så snurrade bara kompressorn några veckor till innan det var tvärstopp. Det viktiga om man håller på med propan är ytterdörren eller fönstret i rummet står öppet så gasen vädras ut om det skulle läcka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2017, 07:22:27 »
Hur försluter man röret efteråt?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Rickardg

  • Gäst
Rickardg
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2017, 12:41:29 »
Hej,
Det sitter en ventil i anslutningen som jag länkade till.
Den monteras tätad mot kylmediaröret. Därefter skruvar man in insexskruven i mitten som då punkterar röret men även försluter anslutningen så inget kylmedia läcker ut.
När man fyller kylmedia så ansluter man manometerstället och öppnar därefter ventilen genom att skruva ut insexskruven på ventilen. När man fyllt färdigt skruvar man återigen in insexskruven och tar loss fyllningsslangen.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #27 skrivet: 04 februari 2017, 19:15:14 »
@yasse  Har du fÃ¥tt svar frÃ¥n tekniker vad felet är pÃ¥ din F370?   Jag försöker fÃ¥ min aktuella servicefirma att lämna ett totalpris pÃ¥ reparation. Jag förstÃ¥r inte varför det är nÃ¥gon mening att felsöka vidare för 10 000 kr. Det borde väl rimligtvis vara enklare och totalt sätt billigare att byta allt som har med köldmedium att göra. dvs. byta alla delar där propanen flyter igenom?

Intressant är att vår pump nu tuffar på med enbart elpatron på ungefär samma elförbrukning som vi hade med den havererade värmepumpsdelen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #28 skrivet: 04 februari 2017, 21:23:23 »
Lasse

Det är inte konstigt. Vid rumstemperatur under plus 5 grader, ger pumpen nästan ingen vinst.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2017, 10:28:12 »
Det är inte konstigt. Vid rumstemperatur under plus 5 grader, ger pumpen nästan ingen vinst.

Jodu, skillnaden med eller utan kompressor skall motsvara 2kW då med avstängd kompressor går det 2kW mera elpatron.

Så länge kompressorn går som den skall ger den alltid en vinst. Däremot måste ju tilluften värmas upp vid kallare väderlek och nettovinsten i återvinningen tilluft/avluft går mot noll. Det är därför elpatron går in som stöd.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!