0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Inställningen ligger i servicemenyn under tillbehörsinställningar 5.3.3 extra klimatsystem.Intressant att din anläggning fungerar så bra utan några justeringar av detta.
Mer info: exakt vid den tiden som GM av oförklarad anledning hoppade upp från -158 till 0 ser jag nu att Uplink loggat ett mycket högt värde på framledningstemp BT2, se bild, hela 76,3 grader. Kan knappast stämma överens med verkligheten med tanke på att framledning legat fint på beräknad framledning runt 40 grader, GM stabilt runt -150, allt såg bra ut tills detta värde hoppar upp för att en minut senare vara åter på 40 grader.Om detta nu skulle vara en felavläsning i datorn, kan det då ha påverkat att pumpen beslutar sig för att sätta GM till 0?
Shuntförstärkning 1.0Shuntväntetid 30sGaraget håller jag bara ca 12 grader mot husets 21.5, påverkar det tro?Är en bypass inkopplat innan shunten men jag antar att det är standardinstallation.
Är det någon här på forumet som har en Nibe 1x55 (inverter) och som har mer än ett klimatsystem installerat (Nibe ECS 40/41)? Om ja, vilka inställningar kör ni med då och hur beter sig värmepumpen då?För att inte få hela anläggningen att gunga så värmepumpen är på väg att lämna huset måste jag köra sjuka inställningar för shunten i klimatsystem 2. Shuntförstärkning 0,5 och shuntväntetid 300 s. Alla snabbare inställningar resulterar i gung.
Har 2st ECS40 dockade mot UKV500 och samma utmaning, jag får dock inte till det ens med Shuntförstärkning 0,5 och shuntväntetid 300 s ... Allt fungerar bra när UKV500 och klimatsystem 2/3 har liknande temperaturer men om jag ökar temp i UKV så spårar det ur. Radiatorkretsen är stabilare än golvvärmen, antar att det beror på volymen i systemet? Börjar fundera om rördragningen är korrekt?
Inga termostater i varken klimatsystem 2 eller 3, inga innomhusgivare heĺler...Edit:Kurvorna jag la ut är innan jag ändrade på shuntinställningarna...
Du har en stor temperaturskillnad mellan framledning och retur. Hur är flödet? Själv har jag idag vid -4 ute en temperaturskillnad på 3 grader.
Det stämmer kanske på klimatsystem 2 men blir helt fel med shunten i klimatsystem 3.