0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Det kan nog vara så att den siktar på GM-start. Resultatet när jag ändrade GMz är att den verkar ta längre tid på sig att äta upp GM-underskottet vilket sannolikt medför att jag upplever att gränsen flyttas nedåt.
Jag hade problem med att pumpen inte tog värdena ibland. För min del verkade det handla om att usb minnet blir korrupt i filsystemet ibland när det flyttas mellan dator och värmepump. Jag minns inte hela lösningen men ett symptom på problemet var att pumpen startar om efter att man sparat ner store.set filen på minnet, då kunde man utgå från att filen är korrupt och värdelös att använda för att editera och ladda upp igen. USB minnet fixar man till i datorn så att det blir friskt igen. // Magnus
Är det någon här på forumet som har en Nibe 1x55 (inverter) och som har mer än ett klimatsystem installerat (Nibe ECS 40/41)? Om ja, vilka inställningar kör ni med då och hur beter sig värmepumpen då?För att inte få hela anläggningen att gunga så värmepumpen är på väg att lämna huset måste jag köra sjuka inställningar för shunten i klimatsystem 2. Shuntförstärkning 0,5 och shuntväntetid 300 s. Alla snabbare inställningar resulterar i gung.
Intressant. Är det bara shuntstyrning som lever rövare eller även kompressorfrekvensen? // Magnus
Jag kör ECS 40 till garaget och har inte sådana svängningar, den får en liten dipp och topp vid varmvattenkörning men annars hyfsat stabilt
Intressant. Det ser väldigt stabilt ut. Hur ser förhållandet ut i effekt mellan systemen? Vad kör du för delta T vi DUT. Vad har du för inställningar på shuntstyrningen?
Antar att delta t anges som "max diff framledning", den är satt på 10 och DUT -36.Har aldrig rört inställningarna för shunten, var ligger den inställningen? Kör i alla fall kurva 5 i huset och kurva 2 i garaget.