0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Den här tråden startade med att jag undrade om det fanns några dolda värden att justera för att få en bättre reglering. Svaret är ja. Tar man ut en Store.set-fil så finns det två värden där som direkt påverkar hur jag upplever att regulatorn fungerar.Det Gmz och Comp freq reg P. Vad de egentligen gör är höljt i dunkel eftersom det inte går att läsa sig till. Jag har provat lite olika värden på dessa och kommit fram till följande:- GMz verkar påverka i vilket område regulatorn finner balans mellan GM och frekvensförändringar på kompressorn. Se bild. Högre värde, tunneln flyttas nedåt.(Default 126)- Comp freq reg P verkar påverka reglerhastigheten. Rätt värde här kommer att att låta regulatorn i god tid låta frekvensen nå sitt lägsta värde innan GM når 0 (Default 1)Ytterligare saker som påverkar hur bra anläggningen arbetar är delta T på värmebäraren samt GM-start.- Delta T på värmebäraren. För lågt delta T kommer att leda till svängande reglering. Ett högre delta T leder till lägre flöde vilket underlättar för VP att reglera in sig.- För lågt satta värden på GM-start och tillskott kan få till följd att GM-underskottet blir för stort vid start vilket kommer att resultera i ett ordentligt pådrag på kompressorn för att komma ikapp då regleringen ogillar stora GM-underskott. Detta kan också få till följd att anläggningen svänger.Min anläggning går bäst med följande inställningar.Delta T 15 gr vid DUT -20GM-start -100 och start tillskott 400GMz. 127Compr freq reg P. 2Detta är observationer från min egen anläggning och kanske inte gäller andra. Har någon andra erfarenheter av GMz och Comp freq reg P så dela gärna med er.
Ska bli intressant att följa vad som händer framöver när det håller sig runt nollan eller kallare och efter att det förbrukats mycket varmvatten. Ska även hålla koll på om pumpen behåller dessa ändrade värden, har förstått att det inte är självklart att värdena som förändrats på GMz och Compr freq reg P. blir kvar efter t.ex. omstart, vad är din erfarenhet av det Uffen?
Bergen77 och Washburn. Jag känner igen det ni beskriver efter stora varmvattentapp. Det är precis att min klar det. Problemet blir större ju kallare det är ute eftersom GM-raset då blir större efter VV-körning. En lösning är kanske att korta tiden då VV är prioriterat och/eller förlänga tiden då värme är prioriterat tex 15 min VV och 45 min värme. Detta om man inte snabbt behöver varmvatten igen förstås
Det Gmz och Comp freq reg P. Vad de egentligen gör är höljt i dunkel eftersom det inte går att läsa sig till. Jag har provat lite olika värden på dessa och kommit fram till följande:- GMz verkar påverka i vilket område regulatorn finner balans mellan GM och frekvensförändringar på kompressorn. Se bild. Högre värde, tunneln flyttas nedåt.(Default 126)- Comp freq reg P verkar påverka reglerhastigheten. Rätt värde här kommer att att låta regulatorn i god tid låta frekvensen nå sitt lägsta värde innan GM når 0 (Default 1)
Var det slik å forstå at du ved å endre GMz justerte målet til GM? Jeg trodde målet alltid var GMstart.Hvis jeg bruker -100/400 så ender pumpen opp på rundt GM=-50 før temperaturen stabiliserer seg. Jeg tror det ville hjulpet om denne stabiliserte seg på -100 istedet.
Ändra båda värdena. Den första kolumnen (efter modbusadressen) är aktuellt börvärde och den andra kolumnen är värdet vid återstart om det varit strömavbrott tex.
Jag blir inte klok på det här med default värdena. Igår ändrade jag båda värdena d.v.s. skrev 127 127 och 2 2 på respektive rad innan jag läste in STORE.SET till maskinen. När jag dubbelkollade detta idag så var default värdet ändrat till de gamla värdena. För att vara riktigt säker gjorde jag om proceduren enligt följande steg:1. Läste ut STORE.SET från maskinen till USB2. Såg ut som enligt bild 02 dvs default värdet var det gamla3. Ändrade båda värdena för båda parametrar så att det såg ut som bild 01, läste in till maskinen (återställ inställningar)4. Raderade STORE.SET från USB och läste ut det på nytt5. Såg åter ut som enligt bild 02 dvs maskinen har ändrat mina default värden som jag tidigare hade läst inHur är det möjligt?!