0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
En fundering kring BT25. Tittar man i Nibes driftkort så ingår BT25 i antingen POOL 40 eller i AXC 40. För att få funktion i BT25 antar jag att POOL 40 Och AXC 40 måste vara aktiverade i värmepumpen för att göra någon nytta. Frågan är då vilken funktion den har om man inte har tillbehörspaketen i sin anläggning. Jag kan i alla fall inte hitta något i den övriga dokumentationen som redovisar det.
Vad menar du med driftkort ? Kopplar man in BT25 på dess avsedda plint så är det temperaturen BT25 känner som gradminuterna beräknas efter och jag antar att det är efter BT25 som kompressorns frekvens styrs efter. Har man BT25 inkopplad ske gradminut beräkning korrekt även under vv laddning vilket inte sker om den inte är inkopplad så därför är det viktigt att den sitter på ett ställe som har cirkulation hela tiden så den känner temperaturen som går ut på systemet dvs har man inte bypass eller arbetstank ska den inte användas då styr vp bättre utan.
Med driftkort avser jag det Nibe kallar dockningsprinciper. Se dessa länkar.http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdfhttp://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdfDu har säkert rätt Smurfen men det hade varit trevligt att faktiskt kunna läsa sig till den funktion du beskriver.Jag kan inte hitta någon BT25 i de beskrivningar av UKV som jag har sett.
Att BT2 är högre än vad BT25 visar beror dels på hur/vart BT25 är installerad men kan bero på omblandning i tanken av nån anledning och frågan är om BT25 varit högre än framledningens börvärde för det är ju BT25 som visar den verkliga tempen som går ut på husets värme system och som värmekurvan är inställd efter alltså den temperaturen en bra styr ska hålla så långt det är möjligt vad BT2 visar är egentligen helt ointressant. Vet inte du vad du menar med trög reaktion på BT25 har du nån logg som visar att den är trög i dom loggar jag sett verkar den reagera på förändringar i stort sett lika snabbt som de andra givarna tom hos mig med stor tank och givaren placerad efter tanken vilket inte är enligt anvisningarna. En viss tröghet blir det ju alltid med en givare på utsidan av ett rör men snabbare funktion lär inte behövas.
Den här tråden har ju mestadels hamnat om optimering eftersom det var ursprungsfrågan. Apropå det här med att kunna läsa sig till saker så kommer faktiskt här en inställning som inte går att läsa sig till i Nibes dokumentation och den finns heller inte som inställningsmöjlighet i värmepumpens menyer.Ni som har följt tråden vet att mina ursprungsproblem var flödesinställningar samt shuntinställningar för värmesystem 2. Dessa två fungerar utmärkt nu efter tips och provningar tillsammans med Magnus K.Kvar blev en lite egenhet som vi inte fick till och det var att VP aldrig hann varva ned helt till min, dvs 20 hz innan den nådde 0 i gm.Här fick jag lite idéer när Bergen77 och 944_driver började diskutera Modbusinställningar.Det finns 2 inställningar för 1x55 som går att utföra trots att de inte finns i menyerna och det är "GMz" och "Comp freq reg P".Default är dessa värden 126 resp 1. Jag har nu satt dessa till 127 samt 2.Detta tror jag att de påverkar."GMz" påverkar balanspunkten där gradminuterna planar ut. Ett högre värde flyttar balanspunkten nedåt till ett lägre gm-värde och tvärtom.Ett högre värde "Comp freq reg P" gör att VP blir lite piggare och reagerar lite snabbare på variationer i framledning.Detta är mina upplevelser och jag har inga skriftliga belägg för detta. Det hade varit jättetrevligt om det hade gått att läsa sig till någonstans i Nibes dokumentation.Skillnaderna mellan inställningarna ser ni i bifogad fil.
Jag har inga problem med BT25. Jag har ingen och kommer inte skaffa någon heller. Jag blev nyfiken därför att det var en lång debatt i tråden om BT25 skulle sitta före eller efter en ev tank. Min tanke var att det borde gå att läsa sig till det men jag har inte hittat något vettigt om funktion eller när den ska användas utöver det som framgår i Nibes kopplingsexempel.I installatörshandboken finns bifogad text och den är inte särskilt förklarande.