0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Man borde kanske utgå från de exempel Nibe redovisar i sina instruktioner. Jag anser att om man frångår de kopplingsexempel som redovisas så tar man en viss risk eftersom Nibe knappast kan tillverka en VP som klarar alla fiffiga sätt att koppla in tankar, placera givare och cirkulationspumpar på.
Så där kopplas det i dag också ibland utan att det är fekopplat men man missar anti knäpp funktion.
Nu glömde du vv laddningarna.
Så framledningens börvärde kommer hållas efter tempen BT25 känner lika som i dag eller hur menar du
Ja, till skillnad mot idag när enbart börvärdet styrs av BT 25.Om man reglerar vbf på givaren mellan tank och värmepump så matas ju tanken med precis den temp som efterfrågas, varken mer eller mindre som (kan) blir fallet om/när man enbart styr på BT 25.Om BT 25 räknar fram ett gradminutunderskott så resulterar det i ett börvärde för framledningstempen (INTE tempen på BT25).En snabb tempregulator har inga problem att styra det utan att det resulterar i självsvängning.Skall man däremot försöka styra GM-underskottet med temperaturen på BT25 som reagerar långsammare då den sitter i tanken så är risken stor att man får sjävlsvängning om regulatorn är för snabb.Som vi sett exempel på i vissa av de grafer som presenterats.OM vi hade fått se temperaturen på framledningen innan tanken så har den dessutom varit ännu några grader varmare än BT25 visar...Alltså sämre COP, och fler start/stopp som ett resultat av att GM-regulatorn hamnar i självsvängning beroende på litet värmebehov och trög reaktion på BT25.
En fundering kring BT25. Tittar man i Nibes driftkort så ingår BT25 i antingen POOL 40 eller i AXC 40. För att få funktion i BT25 antar jag att POOL 40 Och AXC 40 måste vara aktiverade i värmepumpen för att göra någon nytta. Frågan är då vilken funktion den har om man inte har tillbehörspaketen i sin anläggning. Jag kan i alla fall inte hitta något i den övriga dokumentationen som redovisar det.