0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Temperaturen ut på radiatorerna är ju ett resultat av temperaturen in i tanken, gradminutregulatorn styr börvärdet på framledningen så att husets värmebalans blir rätt, men om man reglerar på givaren före tanken så får man en snabbare och mer exakt reglering av temperaturen, och mindre risk för självsvängningar.Som jag tidigare skrivit så skulle det inte förvåna mig om Bergens anläggning skulle gå mycket bättre om han stängde av intermittent drift på cirkpumpen och istället styrde på tempgivaren före tanken.Men, det skall ju inte behövas, och blir ju dyrare i drift, så jag kan förstå att han inte ens vill testa det.
Nackdelen att styra på olika givare vid drift res stillaståenda kompressor eller kompressor i drift för vv kan bli att man tvingas använda olika värmekurvor beroende på vilken givare som används om tex tempen skiljer 2 grader mellan givarna så gör det en viss skillnad på värmen i huset i alla fall i mitt hus. Naturligtvis kan man lägga in nån typ av valbar kompensation men verkar onödigt komplicerat och till viss del fixar rums givaren felaktigheterna som uppstår om den används.
Det är nog 3-rörs-koppling det handlar om. Jag funderade på detta, verkade snurrigt att inte mäta externt.Men kom på en sak, om vi tänker oss en on/off-pump, som har värmt upp tanken.Sedan tar vi energin ur tanken långsamt, så att det skiktar sig. Då kommer externa framledningen att vara hyfsat varm tills tanken är tom, då sjunker den hastigt. Och efter det skall gradminutrarna räknas ner till kompressorn startar. Det skulle vara bättre att starta kompressorn före tanken är tom menar jag.
Bergen77. Jag ser att du har en AHP tank (285 l) i ditt system. Förutsatt att den är kopplad rätt (enligt bild) och inte gått bort dig totalt i inställningarna borde du ha gynnsamma förutsättningar för att få en bra drift.Gör som Magnus säger och ta bort BT25 och gå tillbaka till ursprungsinställningarna.
Det finns flera olika sätt att koppla in en tank tex 3 rörs som på bilden eller 4 rörs ic vad som är rätt beror nog på vad man vill uppnå och tycke och tro. Om extern givare ska användas vet säkert tillverkaren för alla har inte stöd för det liksom äldre nibe inte heller hade så är man osäker kontakta tillverkaren.
Smurfen, jag tänker så här angående hastigheten på cp: När kompressorn inte går, behöver jag egentligen ingen cirkulation alls, det finns ju ingen energi att transportera. Det är enbart för att kunna räkna gm som cirkulation behövs, och då behövs väldigt lite cirkulation. Att du har kört -30 är ju helt logiskt, att det fungerar med -100 är väl jättebra! Kan det vara så att du har relativt högt flöde externt, så att du inte får någon skiktning att tala om? Gissar bara. Få eller inga termostater kanske?