0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag pratade med en IVT-installatör idag, och fick lite info.Bypassen skickas med, och extern pump skall alltid monteras.Bypassen har ytterligare funktioner hos ivt.T ex inför en vv-laddning, stoppas externa pumpen en liten stund före växelventilen slår om. På detta viset bygger man upp tempen före omslag. Då kör alltså interna pumpen mot bypassen, total kortslutning alltså!Efter en vv-laddning, externa pumpen igång och cirkulation genom bypassen, sedan kör man interna pumpen långsamt för att pytsa ut det heta vattnet lite i taget, för att förhindra knäppningar. I normal drift håller interna pumpen delta t internt till 7 grader, no mather what. Bryr sig inte om externa sidan, det får man ordna själv...Så jag frågade hur pumpen hanterar ett externt delta på 10 grader, dvs lägre flöde externt än internt, och därmed varmt vatten genom bypassen? Efter en stunds tystnad: Det där måste jag kolla upp...
Rickard, kanske hårklyverier nu, men:Kan man nå denna temp med 20 Hz på kompressorn skall den aldrig varva upp mer än så.Och sen skriver du, att kommer man inte upp till 40 grader, då skall man varva upp.Ja det är väl klart! Kommer man inte upp till börvärde, skall man varva upp! Den stora frågan är väl då, vad är viss tid. Min kan ligga på 20 hz i timmar om det vill sig.Idag avgörs tiden mha gradminutrarna. Dvs tiden ändrar beroende på avvikelse från bör. 2 minuter? Det innebär sannolikt att den skulle behöva dra på full effekt genast. Eller strypa cirkulationen.Det om nånting motsäger väl att den skall gå på 20 Hz, om effekten räcker då. (I morse hade jag en 6 timmars körning på 20 Hz, och returen steg 1,5 grader på dessa 6 timmar.)
Jag skrev inte hela diskussionen.... Misstag av mig.Sommarsituation, ivt:n går på min-effekt 3 kw, och delta t 7 grader. Flöde internt 0,102.Men nästan alla termostater är fast, det är bara radiatorn i badrummet som är öppen. Men det är en rejäl rad, vi säger att den kan avge 2 kw, vid delta t 10 (dock vid 55/45). Om man har en tryckstyrd pump externt, kommer det externa flödet att bli 0,048, dvs ca hälften. Det här innebär att vi skickar 1 kw in i bypassen, och värmer returen. Effekten är redan på min.Visst stanner vp:n av en eller annan orsak, troligtvis med larm....Men jag kommer sannolikt att få svar från ivt hur det här hanteras. Det här är mina antaganden bara, jag vet inte ännu.
Precis, man måste anpassa huset efter vp:n. Antingen öppna någon rad till så att man får tillräckligt flöde externt som är en av grundförutsättningarna i manualen, eller i värsta fall tank. Niben (kopplad direkt på) kommer också att ha svårt med detta, den kommer att dra på så mycket den kan. När den inte kan längre, kommer delta t att stiga och vp:n stanna enligt gm=0. Om det tjuter i rören, kommer dom som bor där att ringa vvs, och man får åtgärda saken.Om man tar niben, och kopplar den som en ivt, kommer den sannolikt att stanna på framledning är 10 grader över bör. Då nollas även gm, så vi har skapat ett underskott som inte syns/räknas. Repetera detta detta x antal gånger eller dagar, så blir det kallt i badrummet. Vad gör man då? Höjer kurvan/parallell?Hjälper inte, tvärtom. Men det är ju kallt! Hur man än gör har man rumpan bak.Hur IVT gör vet jag/vi inte, än.
En annan sak jag tänkte på vore att det skulle vara rätt enkelt att låta värmepumpen starta på ett förutbestämd varvtal i förhållande till utetempen.Värdet skulle kunna justeras från default till de värden som stämmer med aktuellt hus.Om default värde t.ex. är 20 Hz vid +3 eller varmare, och 90 Hz (vet inte vad som är max) vid -25 grader så får man ju en kurvlutning även för startfrekvens efter stopp eller tappvarmvattenvärmning.Visst, man kan även låta den gå över på samma varvtal som den hade innan tappvarmvattenvärmning, men med de svängningar som finns på vissa värmepumpar idag så är det inte så mycket värt.