0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Rickard, han har 40 grader vid +5 ute, det är vad jag har vid -21.Vad har han då vid -21? 50 - 60 grader? Jag vet inte.Han skriver att han har en platt kurva, och att han använder termostater för att styra tempen i huset.Det är väl beskrivningen på för hög kurva, till och med fast kondensering.Jag är övertygad om att med en rimlig kurva, ( kan fortfarande vara lite hög) så kommer det att fungera hur bra som helst.
Det spelar ingen roll vad du skriver, värmepumpen skall kunna reglera tempen i tanken utan självsvängning oavsett om det finns flöde eller ej i externa kretsen.Det är en basic enkel reglering.Reglerteknikens 1A i skolboken. Och åter igen, det är säkert inte omöjligt att med olika medel få hans styrning av fungera, men det skall inte behövas när man kör en värmepump mot en tank.
Smurfen, om kompressorn sänker 10% så sänker CP:n också, ja. Mao den håller delta t, så framledningen sjunker inte förrän returen sjunker, dvs efter att vattnet har passerat huset och kylts av. Kompressorn kan alltså gå från min-effekt till max-effekt på ett ögonblick, men framledningen kommer inte att ändra överhuvudtaget förrän returen ändrar, vilket kan ta lång tid med ingjuten golvvärme. När den kör in gm, så lägger den sig ca 1-2 grader över börvärde tills den börjar närma sig värdet för kompressorstart, i mitt fall -100, då lägger den sig på börvärdet och håller sig där.Säg att man skulle man byta ut din vp mot en inverter, men behålla tanken.Tar man en 1255 1.5 - 6 kw, som trots allt ger 8 kw när man låser upp den, inga problem. 3-12, kanske. Med 4-16 måste man nog utnyttja 2000-liters systemet. Eller sänka max-effekten. Eller begränsa flödet.Invertrarna är inte sämre än on/off, men några mirakel-maskiner är det inte. Man måste fortfarande dimensionera dom rimligt, samt ge dom rimliga driftförhållanden.