0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jeg bestillte modbus-40 sammen med pumpen, har også ett modbus-knx grensesnitt. Ideen er å erstatte utekompenseringen med en ventilstyrt kompensering. Altså la den av ventilene som gir mest flow bestemme temperaturen på tanken (BT25), dette kan gjøres ved å forskyve kurven.Men før det er noe poeng må varmepumpen klare å regulere temperaturen!
Efter att ha anpassat huset till värmepumpen så har jag ändå varit nyfiken på se hur man mjukvarumässigt kan anpassa värmepumpen till huset.Jag började med att ändra GMz till 127 och upplevde en förbättring genom att kompressorn hann varva ned tillräckligt för att klara GM-stopp efter större upphämtningar av GM-underskott.Nästa ändring blev att ändra Comp Freq P till 2. Resultatet blev en mycket responsiv och trevlig gång som snabbt anpassar sig till förändringar.Så för mig fungerar också inställningarna GMz=127 och P=2 bäst, precis som för 944_Driver. Jag rekommenderar dock att man också har koll på flöden och delta T för att få en optimal gång.Jag försöker förstå vad som händer när man ändrar dessa värden.Vad gäller P så kan jag se i loggen att efter justering från 1 till 2 så ökar och minskar den HZ dubbelt så snabbt med inställning 2 jämfört med 1(vid samma utsignal?). Jag har dock inte kollat vad som händer när man ökar värdet till 3.Vad som händer när man ändrar GMz är mer oklart. Helt klart är att den tar i hårdare ju lägre värde man sätter för GMz med risk för att slå i GM-stoppet pga att den inte hinner varva ned efter en större upphämtning. Om någon vet mer exakt vad den gör så tar jag gärna emot tips på detta.