0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har man extern givare BT25 så räknar den rätt hela tiden eftersom vp känner den rätta framledningen hela tiden. Har man inte extern givare kan inte styren veta framledningen vid vv laddning så sjunker gm före vv laddningen räknar den med att gm fortsätter sjunka i samma takt som före vv laddningen om gm stiger räknar den inte gm alls under vv laddningen. Så här funkar det på F1245 och F1255 har väldigt lika styr så antar att det funkar likadant.
944_driver och eba, förlåt om jag påpekar lite grundläggande saker. Men har ni justerat radiatorerna så dom har samma ? Antagligen har ni det, men jag måste bara kolla.944_driver, vad jag kunde se från loggen 5:de, så kör du ganska hög framledning, vilket då tyder på högtempererat system. Sådana system brukar ha ett delta på närmare 20 °C, du körde 10 först, och sedan ändrade till 8. Det är nästan vad man brukar ha på golvvärme. Jag såg att du hade beräknad framledning på upptill 59 °C, (-19 grader ute) default är framledningen begränsad till 60 °C (Meny 5.1.2). Du borde kunna öka denna till 65 och fortfarande klara dig på kompressordrift, eller 70 om du tolererar lite eltillsats. Men, returen får inte överstiga 58 grader, vilket ger ett delta på 12. Du har inte funderat på att byta raddar? eba, hur går det med loggarna?
Flödet försöker jag hålla upp lite genom att sänka lite, det verkar göra att pumpen går lite jämnare. Mitt system har rätt mycket grova rör men ändå inte så stora radiatorer, troligen blir det en reglermässig härdsmälta när pumpen gasar på max lite försent för att sedan drunkna i varmt returvatten en stund senare så GM går i taket och den stannar. Att gå åt andra hållet och minska flödet för att få högre tror jag inte på, det kommer att kräva ännu högre framledning för att hålla värmen. // Magnus
Jag ställde tillbaka laddmetod för VV (5.11) till standardvärdet 'difftemp' istället för 'måltemp' igen för att slippa problemen med återkommande informationsmeddelande om hög kondensor in-temp vid VV laddning och spara lite energi genom att kompressorn går med lite lägre hastighet. Resultatet kom direkt, VP får ladda VV lite längre tid och det tvinga igång självsvängningarna! Tidigare gick den skapligt stabilt kring 0 °C ute för att nu tappa greppet.. Problemet med hög kondensor in-temp känns också som ett mjukvaruproblem, kompressor och CP måste ju kunna styras så det undviks, iallafall när alla delar i systemet är Nibes egna. Även jag kan nu räkna mig till den skara som inte heller litar så mycket på värdena i uplink, idag rapporterade den att kompressorn gick på 3 Hz... när den stod still. Problemet med att gradminuterna kan hoppa upp direkt efter en VV körning borde man ju löst i mjukvaran, det är ju bara att inte räkna GM i två minuter så har temperaturen stabiliserat sig. Lämpligen låter man kompressor och CP gå på samma hastighet som innan VV körningen under denna tid. Totalt sätt så börjar jag tröttna på Nibes sunkiga mjukvara, den är ju jättefin att titta på och använda men man har ju börjat jobbet i fel ände när man prioriterat utseende framför funktionen. Nibe, dax för en uppryckning! // Magnus