0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
eba och 944_driver, hur har det gått för er?
Uffen, fin uppställning av åtgärder, samtliga flödesrelaterade. Problemet var alltså för högt flöde, som uppstår vid en viss frekvens, t ex över 80Hz (taget ur luften). Den dagen det är så kallt ute att VP:n skulle behöva gå hårdare, skiter det sig. Det har inget med hastigheten på regleringen att göra. Angående tillskottet, när jag höll på med testerna för att räkna fram hur regleringen fungerar med GM osv, märkte jag att för att en ny inställning skulle gälla, måste kompressorn ha stannat, dvs GM>0. Kan det vara så att fast nya inställningar inte ännu gäller kompressorn, så gäller det för eltillskott? Bara en teori. Tidigare loggar tyckte jag såg ok ut, att kompressorn gick fullt innan tillskottet skulle gå i.
944_driver och eba, förlåt om jag påpekar lite grundläggande saker. Men har ni justerat radiatorerna så dom har samma ? Antagligen har ni det, men jag måste bara kolla.944_driver, vad jag kunde se från loggen 5:de, så kör du ganska hög framledning, vilket då tyder på högtempererat system. Sådana system brukar ha ett delta på närmare 20 °C, du körde 10 först, och sedan ändrade till 8. Det är nästan vad man brukar ha på golvvärme. Jag såg att du hade beräknad framledning på upptill 59 °C, (-19 grader ute) default är framledningen begränsad till 60 °C (Meny 5.1.2). Du borde kunna öka denna till 65 och fortfarande klara dig på kompressordrift, eller 70 om du tolererar lite eltillsats. Men, returen får inte överstiga 58 grader, vilket ger ett delta på 12. Du har inte funderat på att byta raddar? eba, hur går det med loggarna?
Jag menar, (fortfarande en teori, jag har inte några bevis), att flödet är för stort för raddarna, vattnet hinner inte avkylas. VP:n har inte några problem med flödet.Säg att du har framledning 40 °C, retur 30 °C, allt är lugnt, inställt 10 °C.Det blir lite kallare ute, frekvensen och flödet ökar och framledningen stiger till 43 °C. Men nu har flödet ökat så mycket att raddarna inte kan kyla av mer än 9 °C. Alltså returen från radden är 34 °C. VP:n strävar efter 10 grader ,alltså stiger framledningen till 44, returen blir 35, fl 45 och returen 36 osv. Till slut har fl stigit så mycket så avkylningen ökar mot rummet, så då återgår deltat till 10, så allt ser ju ok ut. Annat än att fl har stigit långt över börvärdet, och VP:n sänker frekvensen. Samma sak efter vv-laddning. GM sjunker, VP:n drar på med mer effekt för att köra fast GM, men den vet ju inte hur mycket effekt huset kan hantera. Eller kort sagt, man skickar in mer effekt i systemet än vad det kan avge till rummet.
eba, jag kollade tidigare inlägg, och då körde du 7 grader, dvs golvvärme-delta. Ändra tillbaka till 10 (default) samt rätt dut. VP:n reglerar så att du inte har mindre än 4 grader delta, om du kör VB-pumpen i autoläge. Du skulle kunna kontrollera delta över raddarna, kanske du inte behöver justera alls. Eller så hittar du en radd som kortsluter hejdlöst. Att mäta är att veta.Och vad hade du GM start nuförtiden? -100 tycker jag är ett bra värde.VP.n ska inte stanna efter vv-laddning, om nu inte VP:n går i on/off-läge. Och så en logg....Annars är det svårt att hjälpa.
Om vp ligger ligger på börvärdet före vv beredning kommer inte gm sjunka mycket om ens nånting under vv beredningen eftersom den inte räknar gm på rätt sätt under vv beredning.