0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har en ivt 490 i en enplansvilla med en yta på 123 Kv/m. Kollade just förbrukningen idag och kom fram till en förbrukning på 103 kw (inklusive hushållsel) Inomhustemperaturen var 21 grader, utomhus -5. Under dygnet har vi alla i familjen duschat (2 vuxna och 2 småbarn)Inställningarna på värmepumpen är: värmekurva: 3,4 fin justering värde 2.0Är detta en normal förbrukning ?, är det bättre att vänta för att senare räkna på en längre tidsperiod? Själv tycker jag att det är mycket, och är lite orolig över min förbrukning.MVH
Hej, Vi har haft en medelförbrukning på 95 Kwh/dygn under perioden 19/12 till 9/2 i Stockholm.Temperaturen har varierat från plus grader till åtminstone -10. I genomsnitt har vi varit 2 vuxna och 1 barn. Det är ett välisolerat (20-22cm mineralull) hus på 97+97 kvm, golvvärme nere radiatorer uppe. inne temperature har dock varit läger under periden pga inkörningsproblem kanske 19,5.Om huset är välisolerat tycker jag det låter högt! Men en så kort mätperiod kan ge stora fel.Carl N, om du har bergvärme så ska du ligga betydligt lägre än med frånluftsvärmepump.Mvh/abbe
...Om elpriserna stiger i höjden, har jag tänkt att stoppa in en luft-luft värmepump också för att komma närmare10000KWH per år (inklusiv hushållsel). L-L värmepumpar har inte bara blivit bättre men även billigare sista tiden och husets öppen plan lösning och befintlig innegivare kopplat till Autoterm 190F, passar utmärkt till detta lösning. Jag har inte läst något om kombination av FLVP (IVT eller NIBE) med luft-luft värmepump. Större FLVP passar inte i mitt hus. Jag har redan provat en sådant. Gärna komma med synpunkter ang. kombination av FLVP och L-L värmepump. Tack i förhand.Raj.