0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dra det på firman. Men dåså, vad väntar du på!? Städar du så skulle du nog få plats med 2 tankar tom Jag vet en firma som rekommenderar starkt tank om inte flödet finns tillgängligt. Så det finns minst en.I och för sig så är inte dessa några volymsäljare för gör det självare. Sen styr dom på något så skumt som hysteres Vilket fall så skulle det vara en oerhört intressant tråd att följa om du byter pump. Oavsett märke, tank eller inte tank. Nu när jag har dig på tråden. Vet du om man brukar kunna få plats med två givare i samma givarsäte på en tank. Har du haft kunder som gjort så? Funderar på att börja logga skiten..
Och jag är övertygad om att en inverter måste ha en mer optimal drift än en on/off. Som sämst ca 2 grader över/under-temp, oftast 0,2 grader under/över. Så länge man kan säkerställa minimiflödet finns det ingen orsak att ha tank. Gäller både inverter och on/off.Skillnaden är effekten, dvs on/off har fulleffekt, inverterns min-effekt. Och samma gäller flödet.Rickard, beställ invertern NU!
Smurfen, visst blir det många timmar, men det är "fina" timmar. En kompressor som går på halvfart borde ha halva slitaget, kanske mindre. Sen är ju frågan, sliter många starter på en on/off? Det är väl inte helt klarlagt vill jag minnas.Min vvs-kontakt påstår att det sliter, men det är möjligt det handlar om on/off utan tank och löjligt många starter. Invertern har i alla fall färre starter, och måste slita avsevärt mindre än on/off starterna. Cop-frågan, den låter jag passera, jag har inga siffror, bara spekulationer och åsikter.Kan vara så att det är installationen som avgör cop. En anläggning som går bra har bättre cop än en som går dåligt. Vilken som är inverter eller on/off kanske inte spelar så stor roll.Alla stora tillverkare har ju invertrar, så nog måste det vara någon fördel.
Har kollat lite mer på Bosch Compress 7000 LWM nu, den kostar 2000 kr mer än Nibe, men då ingår bypass och extern cirkpump, pooltillbehöret kostar bara 1700 kr hos vvs-butiken.nu så ekonomiskt ser det väl så bra ut som om man skulle välja Nibe.Det enda som är lite oklart är om man kan köra den utan att ansluta någon shunt för poolvärmen, den behöver jag inte ha. (Eftersom jag inte kör poolvärme och husvärme samtidigt).Jag måste alltså kolla upp om man kan ställa husvärme av och ha poolvärme på, och att värmepumpen inte larmar för att shunt inte är ansluten.