0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tveksamt om det bara skiljer 1000kr, jag tänker inte börja leta efter priser. Vet att jag har råd med dom där eventuellt extra stålarna idag men att pröjsa 60-70-80 eller 90 tusen för tidigt i framtiden vill jag istället fördröja så länge det går, sen om kompressorn får 5 extra år är dom pengarna intjänade med råge. Att börja byta varmvattenberedare på en 10år gammal VP är som att spela rysk roulette med familjens stålar.
Du är fantastiskt på att trolla med bokstäverna. En tank löser ju dom problemen precis som du själv skriver. En helt ointresserad av värmepumpen som 99% av alla villaägare är, skiter i flöden och hur den fungerar, när elräkningarna rusar i höjden börjar dom fundera på om det är fel på VP och inser att den övergått till elpanna fast det lär dröja eftersom den trots allt har minskat elförbrukningen kraftigt. Frågar du värmepumpsfolk ute i den normala världen om dom är nöjda, svarar dom jättenöjda och frågar du hur mycket dom har minskat sin förbrukningen så har dom ingen aning. 99% av alla villaägare vill dessutom ha och har termostater för att kunna stoppa övervärmen, dom förstår inte ens att dom är tvingade att ha dom öppna.Det här forumet skulle kanske inte ens finnas om det inte var för alla fel på pissanläggningarna som säkerligen är installerade i över 90% av alla småhus. Jag är iallafall oerhört nöjd att vi har nästan samma önskan på hur en toppanläggning ska se ut
Tidigare förbr 4 kubik olja + 2500 kWh HH-elFörsta året med Inverter L 8500 kWh inkl hh-el
Självklart skall en on/off med mer än 100 % effekttäckning gå mot en tank, då blir driften bra och man får både få drifttimmar och få starter.
Det betyder att 6000 kWh el till värmepumpen har ersatt 4 m3 olja. Det betyder att pannan måste ha haft en verkningsgrad runt 50 %. Vad var det för årsmodell på den?
Så självklart verkar det inte vara du har ingen tank Om man kör den för stora invertern mot tank kommer den få ännu bättre drift mindre starter men lite mera timmar än on/off vp. Är det nån som räknat ut hur mycket högre brine temp inverters får jämfört med on/off vp i snitt ? On/off vp lär ju få högre brine i början men lägre på slutet och inverters samma hela tiden.