Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem med Nibe Fighter 1215-5
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Problem med Nibe Fighter 1215-5 (läst 2994 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
violab
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
violab
«
skrivet:
05 december 2016, 10:29:14 »
Citera
Hej
Ny här. Är ganska okunnig när det gäller värmepumpar men hyfsat tekniskt kunnig i övrigt.
Vi har haft problem med vår värmepump sedan oktober då den började behövas för husvärmens skull.
Fick gå upp till värmekurva 12 och förskjuta kurvan 3 grader plus för att få värme i huset. Normalt strax norr om Nyköping är kurva 9.
Nåväl. Tog hit en reparatör som genast såg fel på växlingsventil och expansionskärl. Dessutom liten läcka vid elpatronen och en avluftning i toppen av pumpen på utgående radiatorvatten.
Han fixade allt och nu spinner den som en katt.
Har ändrat kurvan till 9 och har en förskjutning på 2+
Men ett problem litet återstår. Vi har bra med värme i huset när det är kallt ute, alltså några minus. Men när det blir lite varmare ute så blir det svalare inne. Nu när det är 4+ ute så har temperaturen sjunkit ca 1,2 grad inne.
I min okunnighet så känns det ju då som om att kurvlutningen är för brant. Den borde vara flackare ?
Ska jag gå ner till kurva 8 och kanske förskjuta den några grader till?
Ett annat sätt att lösa problemet kanske vore att sätta in en innegivare, eller?
Huset är från början av 60-talet. Vi har tilläggsisolerat vinden med ett rejält lager lösull samt satt i ett tredje glas i våra fönster. Väggarna är det nog lite si och så med men vi upplever inte att de är kalla. Golven är en aning kalla, huset står på gjuten platta.
Ulf
E
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4385
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: Problem med Nibe Fighter 1215-5
«
Svar #1 skrivet:
05 december 2016, 10:50:19 »
Citera
Ja, lägre kurva och högre förskjutning är vad som behövs.
Innegivare rekommenderas, men den skall bara användas efter att man hittat rätt kurva och förskjutning för bästa resultat.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Problem med Nibe Fighter 1215
«
Svar #2 skrivet:
05 december 2016, 10:56:01 »
Citera
Om du håller in pil neråt i ca 5 sek så kommer du in i installationsmenyn.
I slutet på den, om man bläddrar vidare, ser man hur ratten är inställd, Parallell (ratten kan ha ändrat på sig).
Visar den också +2 så kan det vara samma problem som jag hade det i början, värmetrögt hus.
Det innebär att utetemp ändrar sig fortare än väggarna (har tegelväggar själv).
Så om utetemp stiger från -5 till +5 °C på nån timme så är väggarna fortfarande ett par minus och kyler huset en hel del mer än vad uteluften gör.
En rumsgivare fixade till detta åt mig.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
violab
Nybörjare
Karma +0/-0
violab
«
Svar #3 skrivet:
05 december 2016, 11:30:07 »
Citera
Jag har ändrat till kurva 8 nu och förskjutit 3+. Avvaktar resultat av den åtgärden innan jag gör något annat.
Fast när jag tittar på vad ute givaren visar och på min termometer så skiljer det endast någon tiondel. Så utegivaren visar nog korrekt.
Nu är det väl i och för sig ett antal timmar sedan vädret slog om. Det var minus 2 i går kväll och plus 6 nu.
När jag kollar på parallell så säger den 1.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
05 december 2016, 19:52:57 »
Citera
Det går att pillra ut ratten och sätta tillbaka den i rätt läge.
Ha meny 17 uppe när det görs.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
violab
Nybörjare
Karma +0/-0
violab
«
Svar #5 skrivet:
06 december 2016, 12:11:53 »
Citera
Verkar stabilt just nu. Får invänta nästa temperatursvängning.
Kör på kurva 8 och förskjutning 4+.
Lärde mig här på forumet om inställning av grundflödet i elementen. Så nu slipper jag ha en tjock filt på elementet i sovrummet för att hålla nere temperaturen.
Dessutom har jag fått fart lagom på elementet i garaget och i tvättstugan. Man lär så länge man lever.
Tack alla.
Ulf
Loggat
Uffe bä
Gäst
Uffe bä
«
Svar #6 skrivet:
03 februari 2017, 09:47:08 »
Citera
Måste bara berätta att innegivaren gjort underverk.
Nu har vi en stabil temperatur inne. Svängningar endast på ett par tiondelar.
Satte rumskompen på 6 och det blev turligt nog rätt från början.
Förut kunde det svänga mellan 19 och 23 grader.
Kan rekommendera att skaffa en innegivare för ökad komfort.
violab
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1314
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
bopakoster
johanfl
grantorparn
Hres
jantijanti
Rdx
Lokföraren
Apelsin
maxoftime
joehal
Jisse
1 plansvilla
gluecifer
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info