0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Menar du att även Nibe nu rek. grundare hål än för en on/off ? Trodde aldrig att det skulle hända..../D
Några få procent av tiden den kommer övervarva vid lite drygt halva energibehovet men visst i % av tiden kommer det bli lite just för att en underdimensionerad inverter får många drift timmar.
Nu vet jag inte vart du hittade priserna men en vanlig 16 kw vp och separat beredare lär inte kosta dubbelt mot en 16 kw inverter. Arbetstank vet jag inte om det behövs i en anläggning med en vp som lämnar ca 80 % av effekt behovet tycker borde funka hyffsat direkt kopplad mot rad men däremot till invertern finns det dom som vill ha bypass och extern cp vilket kostar några tusen. On/off vp kommer troligtvis få ok med start stopp rimligt med drift timmar men hur mycket längre den håller jämfört med en inverter med väldigt få start stop massa drift timmar och en ganska stor del av tiden på hög effekt har jag ingen aning om.
Vad säger du Rickard, är det så mycket billigare med en inverter installation?
Jag jämför ju med en fastighetspump med 20 kW uteffekt och 100% effekttäckning.Har du missat det?En 16 kW on/off kommer också att få många drifttimmar.5876 timmar/år för en 1255-16 kW3192 timmar/år för 1145-15 kW2945 timmar/år för 1145-17En 1345-24 kW skulle få 2173 timmar/år.Den kostar på prisjakt ca 23 000 kr mer + arbetstank + vvb + dyrare installation och djupare borrhål 396 meter (1255-16 kW behöver 286 meter).Så ja, jämför man en anläggning som 2 av våra vänner skulle rekommendera med en jackapålösning med 16 kW inverter så blir det stora prisskillnader, troligen ca det dubbla.Energibesparingen med 1345-24 blir 38431 kWh/år.Energibesparingen med 1255-16 blir 39108 kWh/år.Energibesparingen med 1145-17 blir 38440 kWh/år (318 meter borrdjup)Den stora frågan är inte vad "övervarven" kostar, utan om drifttiden tar död på en inverter.Så ser jag det i alla fall.
Hahahahahaha!😂Det är bra med svar på tal för en annan är lite naiv 😄
Jag hoppas verkligen inte att någon av mina potentiella kunder läser denna tråd!Här finns så mycket vinklade åsikter som framlagts som generalla sanningar, blandat med rena sakfel att jag kort och gott avråder läsare från att registrera allt som fakta!
Så är det allmänt när man läser på nätet och speciellt när man läser på forum där tex amatörer som jag tror en massa utan att egentligen veta nånting.