Hej,
Är ny här på forumet. Tack till alla som bidragit. Mycket värt för mig och andra som inte kan så mycket om sina värmesystem och tekniken bakom. Försöker hänga med och lära mig men inte alltid så lätt att hänga med.
Har i somras flyttat in i vårt nybyggda hus. Jag är inte bekant med frånluftsystem sen tidigare. Problemet är att jag anser att kompressorn får jobba så otroligt hårt trots att det ännu inte blivit ordentlig vinter.
Kompressorn går från start upp och pressar på Max dvs 100-120hz, för att sen behöva frosta av. Jag har varit i kontakt med Nibe som säger att det är fullt normalt, men jag tvivlar. Vi störs inte jättemycket av ljudet eller visselsången från ventilationen. Jag vet inte vad jag ska titta efter för referensvärden på pannan, och jag har egentligen inga larm där heller. Dock nära 1000 starter på kompressorn hittills sedan driftstart på 5 månader. Är det verkligen normalt, med tanke på att det varit varmt (bor i Sthlm län)?
Om man tittar på ett dygns kompressorfrekvenser via uplink så ser jag närmare 20 tydliga toppar som går ner till 0 (avfrostning) för att sen stiga uppåt igen. Har skapat en massa loggfiler som för mig är obegripliga. Finns något bra program som kan tolka dessa åt mig? Nibe och installationspartner har tittat på alla värden, dock kändes det inte särskilt djupgående. Jag kanske får ge mig om nu inte någon här kan hjälpa.
Skall tillägga att jag har något obegripligt styrsystem för golvet och shunten, från energijägarna men det skall vara inställt enligt deras rekommendationer. Har dubbelkollat det med dem. Allt är avluftat och kontrollerat av röris för ca 2v sedan. Börjar tro att jag har hjärnspöken, så säg gärna till om så är fallet.
Tack till er som eventuellt tar er tid att kolla på bild och loggfil!