0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan bli svårt att få plats med en stor innerdel med höjden 30 cm om det är 33 cm upp till taket. Behövs ett antal fria cm ovanför innerdelen. Kanske kan man sätta 1-2 plywood-skivor bakom innerdelen och låta den hänga ner en liten bit över dörrhålet(?). Det kommer förmodligen att bli varmt i trapphallen och sedan tappar man oftast en grad per dörrpost som ska passeras. Jag tror att en kanalfläkt som flyttar varm luft från trapphallen genom innerväggen och blåser ut den i det stora vardagsrummet också skulle kunna göra nytta.
DaikinFörst vill jag säga Tack för ditt enorma engagemang i mina och alla andras frågor här på forumet.-Vi som tillhör de frågvisa är en ganska liten men djupt engagerad grupp människor som gillar grotta ner oss i (troligen) det mesta. :-)Som du ser så ger ditt engagemang resultat och iallafall Jag har hittat mitt favoritfabrikat.-Med skånsk vinter tror jag nog att de flesta pumpar skulle kunnat ge oss varmt i huset och med tanke på att jag bara ska ha min pump till att frisera fjärrvärmeräkningen till något mer humana siffror så tror jag mitt påstående är än mer befogat.....men man vill ju ha det bästa :-)Jag har fastnat för er kompresor med dubbelswing vilket jag tycker vara riktigt fint.Vårt hus har rätt öppen planlösning för att vara byggt 1950. En hjärtmur i mitten med serveringsgång som gör att man kan gå runt i själva undervåningen som man ser på den turkosa linjen. Din förklaring gällande Caldo X35 vs Siesta C50-R gjorde att poletten trillade ner.Valet är nu om jag ska välja Siesta C50-R som flyttar Mycket luft, lungt och sansat men får det tufft de vinterdagar då kylan smäller till och fjärrvärmen rusar i höjden dvs just de dagar jag verkligen vill bota med en luftvärmepump men däremot har styrning från mobil/app.... ...eller... Caldo X35 som har den mycket lockande kompressorgarantin på hela 10 år och som inte viker ner sig när skånsk kyla i kombination med snålblåst och regn lägger ett centimetertjockt istäcke över bilarna. Med hög frammatningstemperatur men lägre luftflöde försöker skicka luften runt på hela vår undervåning :-)-det blev nästan lite dramatiskt där på slutet 😉Sarara Ururu R har jag nog valt bort då innerdelen är tänkt att montera ovanför ytterdörren och mellan tak och dörrsmyg är endast 33cm. (Inga smyglister)
Valet är nu om jag ska välja Siesta C50-R som flyttar Mycket luft, lungt och sansat men får det tufft de vinterdagar då kylan smäller till