Hej Daikin.
Tack för ditt svar.
Konstaterar min otydlighet och det är Siesta C50-R jag syftar på.
Du menar att Siesta C50-R är en effektivare pump än Caldo X35 trots att Caldo X35 verkar klara lägre utomhustemp?
Ingen fara, marker själv att ibland kan vissa av mina svar / påståenden bli otydliga. Vi är faktiskt bara människor.
Det är viktigt att flytta diskussionen från köldmedium till maskiner.
I detta fall så är C-R serien konstruerad för att maximera besparingen genom att jobba med låga utblåstemperaturer t.ex.
Om vi producerar låt oss säga 3 kw I ett givet tillfälle så kan vi göra det på olika sätt. Extremfallen är:
1. Högt flöde och lågt delta T på utblåsluften
2. Lågt luftflöde och högt delta T på utblåsluften
Tittar du ovan så kommer maskin 1 att ha ett högre COP än maskin 2 givet allt annat är lika.
Det var en av anledningarna vi konstruerade Caldo X med ett högre luftflöde I början.
Men visa kunder klagade på ljudbilden och vi sänkte flödet samt höjde utblåstemp. Resultatet = tystare maskin men något lägre verkningsgrad.
I fallet C50 R så har vi gått på högre flöden men fortfarande behagligt ljud tack vare en bred inomhusenhet som kan ge ett högt flöde men med en lägre utblåshastighet.
Summa summarum: C50R kommer att spara mer pengar än en Caldo X35 när temperaturen är "mild" d.v.s. någonstans ovan -10 °C. Sedan kommer Caldo X ta överhanden.
/D