0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har aldrig sagt att du sagt att dessa företag är dåliga jag säger att du stänger av och skäller på dem som säger att något annat fabrikat än nibe är bra.Synd att du inte medverkade på din grabbs kurser..då skulle fattat att DT kan vara 1 2 3 4 5 det kvittar. Det som spelar roll är....håll i dig nu för det kommer nog som en chock ...Vart hamnar förångningen. känns som jag skrivit detta förr. Smurf purjo har ni sett mig skriva detta till Rikard någon gång Jag tror det eller
Eller så köper man då till poolstyr tillbehöret så som alla andra gör.Hur gör nibe för stt styra solceller ? Ventilation? Vvc? Solpaneler? Redovisa cop i displayen? Manometerställ i displayen? Förbrukad o avgiven energi i displayen ? Styra extern och intern spets simultant? Styra 3 andra värmepumpar via LON ? Vill man ha RJ 45 kontakt så finns det att komplettera med detta man kan få 1 el 2 sådana om man vill. Den kan lämna LON o Modbus . Det kan nibe oxå eller ?
Nibe har på sin 1245-10 kW 85 kPa tillgängligt tryck på brinekretsen.Visessmann har 59 kPa tillgängligt på sin 10 kW 333G.Då de dessutom har större kyleffekt så borde de har mer tillgängligt externt tryckfall.Det är min uppfattning och det står jag för.
Nej, vi vet inte varför han har ett högt deltaT, men det är väl troligt att flödet är lite lågt - det är den TROLIGASTE orsaken om man förutsätter att killen tittat mer än en gång på sin deltaT.Viessmann uppger ju flödet vid DT5, så det verkar vara deras mål, och då kan ju 75 W räcka.Målet DT5 är dock enligt mig sämre än målet DT3.Daikin har ju en större cirkpump på sin inverter som de kör 100% effekt på även vid lägsta uteffekt efter att i tester sett att COP blir så mycket bättre att det lönar sig.När det gäller tryckfallet så var det du som tidigare jämnförde 10 kW maskiner - så jag tyckte det var lämpligt att fortsätta med den storleken i diskussionen.Enligt den manual jag hittat så är det 59 kPa på Viessmann 333G 10 kW, se bifogad fil. (590 mbar = 59 kPa)Det kanske finns andra manualer som jag inte hittat?
Med så pass låg takhöjd så är jag benägen att hålla med om att en delad lösning kanske vore bäst, om anslutningarna sitter på toppen av värmepumpen så kan det bli trångt om du pressar in en maskin med bara några mm tillgodo på höjden.
1 Ja det är mkt VV i den maskinen och man kan fixa mer om man vill. Men bäst är en 2 delad maskin med separat VVB på 300-390l
Till trådstartaren.Att den påstås stoppa vid -1 grader borde inte stämma, enligt manualen på sidan 98 http://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Bergvarme/3XX/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdfSå kan man i diagrammet se att den kan göra 55 grader varmt vatten med -5 in och -10 grader ut på brine.Kanske kan det ha varit hög framledning samtidigt som brine blev kall.EN annan sak som är lite konstig i ditt första inlägg är att du säger att ni har 3 graders deltaT på ert radiatorsystem vid -25 grader.På enrörsystem brukar man ju ha större deltaT än på tvårörs, tycker det finns anledning att kolla upp hur d ni kan ha så låg deltaT, finns det någonstans i systemet som nu har "kortslutning" alltså att vattnet i princip passerar en eller flera radiatorer utan uppehållstid alls?Ni kan t.o.m ha en felkoppling någonstans som gör att vattnet går raka vägen från fram till returledning...Man slutar aldrig förvånas.Annars kan man minska flödet litegrann utan att det påverkar uteffekten speciellt mycket, Viessmann verkar ju ange uteffekten vid 5 graders deltaT på värmebäraren så det borde vara Ok att köra med den deltaT:n i alla fall.Har du fått några beräkningar på borrdjup gjorda?
Vart förångningen hamnar innebär att vi kommer tappa mellan 3-7 grader gentemot inkommande kb temp. Det gör alla och det är detta som är viktigt inte vilket dt vi har. Dt är bara en sak så konsumenten kan ha lite koll utan verkligen förstå hur det fungerar Generellt om alla maskiner är exakt samma så är högre flöde bättre. Men vi kan ha bättre effektivitet med lägre flöde i en bra maskin än med högre i en sämre. I viessmann vet vi.Vet man i Nibe ? Om man inte gör det...Varför välja en sak som man inte kan se det i när man kan få se för samma pris Vart köper man växlare som har ett större skal och längre mellan plattorna